AB, Amica, Alumetal,
Apator i TIM na Liście 500 „Rzeczpospolitej”

W 1999 roku dziennik „Rzeczpospolita” po raz pierwszy
opublikował Listę 500 największych polskich przedsiębiorstw. Tegoroczna,
dziewiętnasta już edycja, to jedyne tak kompleksowe podsumowanie zeszłorocznej sytuacji
gospodarczej w naszym kraju.

W tegorocznym zestawieniu znalazło się 73 debiutantów, nieco
mniej niż w poprzednich edycjach. 221 firm zanotowało wzrost pozycji, a 20
zajęło to samo miejsce, co w zeszłym roku.

Warto zauważyć, że na 36. miejscu w zestawieniu uplasowała
się AB SA. Największy w Europie Środkowo-Wschodniej dystrybutor IT i
elektroniki użytkowej awansował o dwie pozycji w stosunku do ubiegłego roku.
Wrocławska spółka po raz pierwszy w swojej historii przekroczyła pułap 8 mld
przychodów. Co więcej, awansowała również na pozycję nr 1 w zestawieniu firm z
sektora IT, wyprzedzając Asseco Poland.

Ze 159. miejsca na 133. pozycję awansowała natomiast Amica.
Tak duży wzrost to wynik ekspansji największego polskiego producenta AGD na
rynki Zachodniej Europy (m. in. przejęcie brytyjskiej spółki CDA).

Na 244. pozycji uplasował się Alumetal SA. Wiodący
europejski producent wtórnych aluminiowych stopów odlewniczych korzysta na
dobrej koniunkturze w branży motoryzacyjnej, będącej głównym odbiorcą
produkcji. Pod koniec ubiegłego roku Grupa uruchomiła kolejny zakład
produkcyjny na Węgrzech, który ma docelowo zwiększyć moce produkcyjne o
60 tys. ton aluminium, do poziomu 225 tys. ton rocznie.

Na 319. pozycji w zestawieniu uplasował się toruński Apator.
Choć wiodący producent oraz dostawca urządzeń do opomiarowania i zarządzania
siecią dystrybucji wszystkich rodzajów mediów użytkowych ma za sobą trudny rok
(kłopoty w spółce zależnej Apator Rector), to mimo to udało mu się zwiększyć
przychody (870189 tys. zł), co pozwoliło na awans w zestawieniu o 30 pozycji
(349. za rok 2015)

Miejsce pod koniec czwartej setki Listy 500 zajął z kolei TIM
SA. 396. pozycja to efekt olbrzymiego sukcesu wdrożonego w 2013 r. unikalnego, hybrydowego modelu
sprzedaży TIM SA, opierającego się w dużej części na e-commerce. Wyjątkowe
połączenie kompetencji doświadczonych handlowców z nieustannie udoskonalaną
platformą internetową TIM.pl pozwoliło Grupie osiągnąć ponadprzeciętne wzrosty.
Efekt to awans z 425. pozycji zajmowanej przed rokiem.

Więcej: RZECZPOSPOLITA (Lista 500 2017)
(2017-04-26 Str. 46)