Analitycy prognozują wyniki III kw.
2014 r.

Przed
zbliżającym się sezonem publikacji wyników finansowych za III kwartał, redaktor
Jacek Mysior w Gazecie Giełdy „Parkiet” pokusił się o analizę ogólnej sytuacji
na rynku i przewidywania, co zobaczymy w ogłaszanych raportach. Pamiętać
należy, że obserwowane spowolnienie gospodarcze nie służy utrzymaniu dynamiki
wzrostu zysków. Do sektorów dotkliwie odczuwających negatywne zmiany zaliczyć
należy handel, przemysł odzieżowy, energetykę i sektor wydobywczy. Trudno
oczekiwać dobrych wyników od producentów materiałów budowlanych. Tu szczególnie
odczuwa się skutki trudnej sytuacji na Wschodzie. Nieco lepiej powinni wypaść
przedstawiciele branży budowlanej i giełdowi deweloperzy mieszkaniowi. Tu, po
zdecydowanej zapaści, obserwujemy przebudzenie branży i należy spodziewać się coraz
lepszych wyników w najbliższych okresach.

Zaskakująco
dobrych wyników, w ocenie specjalistów, można oczekiwać w sektorze
przemysłowym. Wciąż taniejące surowce i osłabienie złotówki wobec euro i dolara
sprzyjają głównie podmiotom eksportującym swoje produkty na Zachód.

W sektorze
przemysłowym analitycy zwracają szczególną uwagę na Amikę Wronki. Spółka spadek
dynamiki sprzedaży w Rosji i na Ukrainie z powodzeniem rekompensuje sobie coraz
odważniej wchodząc na rynki zachodnioeuropejskie. Przychody Amiki za III
kwartał, wg średnich prognoz analityków, wzrosły o 19,6 proc. rdr, a wynik
operacyjny o 21,7 proc. rdr. Zmniejszenie wyniku netto (49,5 proc. rdr) jest
spowodowane zaksięgowaniem aktywa ze specjalnej strefy ekonomicznej w III
kwartale zeszłego roku (pozytywny one-off, zaburzający porównanie rok do roku,
po oczyszczeniu zobaczylibyśmy na poziomie zysku netto również wzrost rdr). Największy
krajowy producent AGD z wielką konsekwencją realizuje ogłoszoną w maju br.
10-letnią strategię, wedle której finalnie osiągnie 1,2 mld EUR przychodów i
107 mln EUR wyniku EBITDA rocznie.

Zdaniem
analityków (średnia z ostatnich rekomendacji; wyliczenia własne „Parkietu”),
przychody Apatora, lidera rynku liczników mediów, w III kwartale br. powinny wzrosnąć
o 11,2% rdr, zysk operacyjny – o 3,4%, a zysk netto pozostanie na
ubiegłorocznym poziomie. W przypadku AB, regionalnego lidera rynku dystrybucji
IT, oczekiwania zmierzają w kierunku wzrostu przychodów ze sprzedaży o 16,5%
rdr, zysku operacyjnego o 21,6% oraz zysku netto o 19,8%.