Prezes Agnieszka
Drzyżdżyk: dostrzegamy duże ożywienie w zamówieniach

W dzisiejszym wydaniu „Parkietu” ukazała się obszerna
rozmowa z Agnieszką Drzyżdżyk, Prezesem Zarządu Alumetal S.A. W rozmowie z red.
Jackiem Mysiorem mówi o aktualnej sytuacji w Spółce, planach na przyszłość, a
także o kondycji branży motoryzacyjnej, będącej głównym odbiorcą wyrobów Grupy Alumetal.

Wybuch pandemii sparaliżował rynek automotive, jednak dzięki
elastyczności kosztowej i sprawności w szybkim dostosowaniu się do wymagającego
otoczenia rynkowego Grupie Alumetal udało się w II kwartale 2020 r. wypracować 10,6 mln zł zysku EBITDA i 4,5 mln zł
skorygowanego zysku netto. Biorąc pod uwagę oczekiwania związane z drugą połową
roku, wydaje się, że najtrudniejszy okres Grupa ma już za sobą. Poprawa
sprzedaży pojazdów w Europie następuje szybciej, niż można by się tego
spodziewać. Daje się zauważyć wyraźne ożywienie w zamówieniach do końca
bieżącego roku, co może świadczyć o optymizmie wśród klientów Alumetalu.
Zapotrzebowanie na stopy aluminium zgłaszane przez dużych odbiorców daje
nadzieję na znaczący wzrost wolumenów sprzedaży w III kwartale, a nawet powrót
do poziomów sprzed pandemii w końcówce roku.

Pani Prezes Drzyżdżyk zwróciła uwagę na zmiany zachodzące w
branży motoryzacyjnej. Producenci samochodów, ale również dostawcy części i
komponentów, są zainteresowani jak najszybszą odbudową przychodów i
rentowności. Pandemia uzmysłowiła globalnym koncernom jak istotnym problemem
jest zachowanie bezpiecznego łańcucha dostaw. Ograniczanie się do wąskiego
grona wyłącznie najtańszych dostawców może mieć fatalne skutki dla zachowania
ciągłości produkcji. Stąd większy nacisk na dywersyfikację dostawców i ich
lokalizację. To duża szansa dla dostawców z Europy, w tym dla Grupy Alumetal, których
atutem jest stosunkowo krótki czas realizacji dostaw z uwagi na korzystną
lokalizację zakładów. Długoterminowym efektem takiego sposobu myślenia są plany
relokacji fabryk, produkujących komponenty i całe pojazdy. Może to istotnie
zwiększyć rynek odbiorców produkcji Alumetalu. Pani Prezes zapewniła, że Grupa
dysponuje mocami produkcyjnymi i zasobami, aby ten zwiększający się popyt
obsłużyć.

Na koniec rozmowy padło pytanie o dywidendę. W tym roku, z
uwagi na niepewność związaną z ze skutkami kryzysu w przemyśle motoryzacyjnym,
została podjęta decyzja o pozostawieniu zysku w spółce.

Aby wrócić do tematu
wypłaty dywidendy, musimy najpierw nie tylko odbudować nasze wolumeny
sprzedaży, ale równocześnie mieć pewność, że sytuacja rynkowa jest
ustabilizowana w długim terminie. Przemysł motoryzacyjny, skąd wywodzą się nasi
klienci, próbuje złapać oddech po bezprecedensowym zamrożeniu gospodarek.
Efekty powinniśmy zobaczyć w najbliższych miesiącach. Mając to na uwadze, jest
jeszcze za wcześnie, by składać deklaracje związane z planami wypłaty
dywidendy. Nasza polityka nie ulega jednak zmianie – Grupa Alumetal zamierza
być spółką nie tylko wzrostową, ale również dywidendową
– wyjaśniła Prezes
Agnieszka Drzyżdżyk.

Więcej: PARKIET (2020-09-16 Str.: 5)lub https://www.parkiet.com/