Milionowa kuchnia wskazówką dla przyszłych wyników

Stacja TVN CNBC wyemitowała program dotyczący kondycji
branży AGD na świecie. Na wstępie została przybliżona wypowiedź Keitha
Mcloughlina, prezesa Electroluxu, w której zapowiadał zbliżającą się recesje w
Europie. Na wyniki, jakie jego spółka wypracowuje, pozytywnie wpływają głównie
kraje wschodzące, gdzie popyt ciągle rośnie (BRIC). Jego zdaniem, efektem
kryzysu jest przenoszenie fabryk do krajów o niższych kosztach produkcji, jak
Polska i Meksyk.

Odnośnie do polskiego rynku AGD i jego perspektyw, gościem
TVN CNBC był wiceprezes zarządu ds. finansowych w Amica Wronki S.A. – Wojciech
Kocikowski. Pierwsze pytanie dotyczyło sytuacji spółki w ostatnich dwóch
miesiącach, czyli wrześniu i październiku, które miały przynieść odbicie
sprzedaży po słabych miesiącach wakacyjnych. Wiceprezes Kocikowski zapewnia, że
zgodnie z zapowiedzią plany sprzedażowe na ostatnie miesiące roku są
realizowane. Dla Amiki najważniejszymi rynkami są rynek polski i rosyjski, na
których nie widać jeszcze widma kryzysu, jaki panuje w Europie Zachodniej.

Co do zapowiadanych wyników finansowych (przychody 1,6 mld
zł i zysk EBIDTA na poziomie 120 mln zł w całym 2012 r.), to wiceprezes
Kocikowski utrzymuje, że wynik sprzedażowy jest jak najbardziej osiągalny,
natomiast nie jest na razie w stanie bliżej stwierdzić, jaki będzie finalny
poziom EBIDTA.

Przychody na poziomie 1,6 mld zł powinny być
osiągnięte, natomiast jeżeli chodzi o zysk EBIDTA, to w między czasie mieliśmy
kilka nieprzewidzianych wydarzeń, które mogą mieć wpływ na ten poziom zysku. Na
przykład w Niemczech upadł Neckerman, co wiąże się ze stratą kilku milionów
euro. Poza tym, zwiększony został budżet marketingowy, chociażby o reklamę z
Agnieszką Radwańską. W wyniku tych działań zysk na poziomie EBIDTA może ulec
zmianie
– powiedział wiceprezes Amiki Wojciech Kocikowski

W październiku Amice udało się wyprodukować milionową
kuchnię od początku roku, co było dużym wydarzeniem. W studiu padło pytanie,
jaki wpływ na marże ma tak duża produkcja i jakie będzie to miało
odzwierciedlenie w wynikach. Prezes, odpowiadając, zaznaczył, że kuchnie w
Amice są produktem o najwyższej wadze przy liczeniu wyników. Co za tym idzie,
przychody ze sprzedaży samych kuchni mogą być w okolicy 1 mld zł, a że są to
też produkty o najwyższych marżach, to ich odzwierciedlenie w wyniku spółki
będzie na pewno widoczne.

Mimo już rozwiniętej produkcji kuchni, Amica planuje
rozwinąć moce produkcyjne do 1,5 mln kuchenek rocznie. Wartość nakładów
inwestycyjnych Grupy Amica, według wiceprezesa Kocikowskiego, nie ulegną
zmianie względem lat ubiegłych i będą wynosiły około 40 -50 mln zł rocznie, z
czego około 20% będzie przeznaczone na rozwój mocy produkcyjnych