Rozwój przez inwestycje: Amica rozważa produkcję okapów

Nowa strategia Amiki zakłada nie tylko ekspansję na rynkach
zagranicznych, ale także możliwy wzrost produkcji w Polsce. Jeżeli ambitne
plany dotyczące rozwoju i stworzenia nowych miejsc pracy zostaną zrealizowane,
do końca roku 2023 zatrudnienie w firmie może znaleźć dodatkowo tysiąc osób.
Może to oznaczać także produkcję nowego asortymentu, np. okapów.

Rekordowy w historii Grupy Amica rok
2013 sprawił, że plany inwestycyjne będzie można zrealizować wcześniej niż
zakładano. Bieżący rok będzie również okresem dynamicznego wzrostu, któremu nie
powinny zaszkodzić ewentualne pogorszenie koniunktury na rynkach wschodnich. W
tym przypadku gorsza sprzedaż w tym regionie może bowiem zostać skompensowana
szybkim wzrostem w Europie Zachodniej. – Jasno
zdefiniowaliśmy istotne czynniki rozwoju opierając je na konserwatywnych
założeniach.
Planujemy rozwój organiczny, ale również przejęcia – chcemy przejmować
lokalne marki AGD, kanały dystrybucji. Odbywać się to będzie w perspektywie
10-letniej –
powiedział Jacek Rutkowski, Prezes Zarządu Amiki.

Rozwój ten może być także
związany z kolejnymi inwestycjami w rozwój własnych mocy produkcyjnych. W tym
kontekście szczególnie interesujący jest rosnący segment urządzeń kuchennych do
zabudowy. – Coraz więcej elementów
wykonujemy sami, dlatego myślimy o produkcji okapów. Są one dla nas
interesujące także dlatego, że do ich produkcji wykorzystywanych jest wiele elementów,
które bez problemu możemy sami przygotować. Pamiętajmy o tym, że są to towary
pozwalające uzyskać wysokie marże.
– mówi wiceprezes ds. Operacyjnych
Marcin Bilik. – Jesteśmy specjalistami od
sprzętu kuchennego i jeżeli spojrzymy na proces rozwoju w perspektywie
rozwijania produkcji, to pojawienie się okapów w portfolio zakładów Amiki
mogłoby być naturalną i oczywistą drogą rozwoju –
dodaje wiceprezes.

Na razie nie zapadła wiążąca
decyzja gdzie okapy będą produkowane. Jeżeli wszystko zakończy się powodzeniem,
moce produkcyjne początkowo wyniosą 400 tys. sztuk, by docelowo osiągnąć poziom
nawet 800 tys. sztuk.

Wszystkie podejmowane działania
mają sprawić, że Amica będzie elastycznie reagować na potrzeby rynku. W tym
kontekście warto podkreślić, że jest to bezpośrednie nawiązanie do
zdefiniowanej i zaprezentowanej wcześniej strategii rozwoju do roku 2023. W tym
czasie na inwestycje spółka może przeznaczyć nawet do 400 mln euro.

W
efekcie wszystkich działań inwestycyjnych oraz tych związanych z przejęciami,
które mogą zacząć się materializować już w bieżącym roku, Grupa Amica może
osiągnąć wzrost przychodów do 900 mln euro w 2018 i 1,2 mld euro w 2023.