Amica Wronki –
przykład spektakularnie udanej prywatyzacji

Dzisiejsze
wydanie „Dziennika Gazety Prawnej” przybliża czytelnikom największego
producenta AGD z polskim rodowodem – Amikę Wronki.

Pierwsze
wzmianki o firmie to lata tuż po zakończeniu II Wojny Światowej. Co ciekawe, na
początku profil działalności stanowiły maszyny rolnicze. Kuchnie gazowe, do
dziś pozostające wizytówką firmy, pojawiły się w latach 60-tych ubiegłego stulecia.

Początek
„współczesnej” Amiki to rok 1994. Wtedy nastąpiła prywatyzacja, a na czele
spółki stanął obecny jej prezes – Jacek Rutkowski. Od tego momentu rozpoczął
się spektakularny rozwój, czego efektem jest wzrost rocznego przychodu z ok.
100 mln zł do dzisiejszego 1,6 mld zł. Przełomowe daty to:

1996 r. –
otworzenie fabryki lodówek

1997 r. –
debiut na GPW

2000 r.
– uruchomienie fabryki pralek

2001 r. –
przejęcie duńskiego producenta lodówek Gram i początek ekspansji na Zachód

2006 r. –
powstaje marka Hansa, pod którą Amica oferuje swoje produkty na rynkach Europy Środkowej
i Wschodniej

Obecnie
Amica posiada 17-procentowy udział w krajowym rynku AGD, co daje spółce pozycję
niekwestionowanego lidera. Skalę działalności dobrze ilustruje to, że
jednocześnie 70 proc. produkcji trafia na eksport do 40 krajów świata. Oprócz
największego rynku, Rosji, Amica coraz odważniej wkracza na rynki zachodnie
(Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Włochy), do Skandynawii i na rynki bardziej
egzotyczne, jak Turcja, Izrael czy Afryka Północna.

Najbliższe
plany polskiego potentata AGD to rozbudowa fabryki kuchenek (wzrost mocy
produkcyjnych do 1,8 mln sztuk rocznie). W Amice myśli się również o
poszerzeniu profilu działalności w innych segmentach rynku. Mowa tu o
zmywarkach, pralkach czy okapach. Dużą uwagę firma przywiązuje do designu i
nowoczesności swoich produktów.

Jak widać,
Amica Wronki to spółka, w której tradycja umiejętnie łączy się z
teraźniejszością. Stabilna pozycja na rynku i odważne plany pozwalają ze
spokojem patrzeć w przyszłość.