Perspektywy Amiki są obiecujące

W
dzisiejszym wydaniu m.in. „Pulsu Biznesu” znajdujemy artykuł analizujący
sytuację Amiki Wronki. Po wczorajszej konferencji prasowej z udziałem członków
zarządu spółki dowiadujemy się o obecnej sytuacji w firmie i planach na
przyszłość.

Najciekawszym
tematem spotkania była, oczywiście, sytuacja na rynku wschodnim. Trzeba w tym
miejscu przypomnieć, że Rosja to dla spółki z Wronek jeden z najważniejszych
obszarów działalności. Załamanie rynku
wschodniego i spadek wartości rubla, spowodowane zawirowaniami geopolitycznymi,
nie przeszkodziły w zwiększaniu swojego udziału w rynku. Konkurenci, tacy jak
Electrolux czy Indesit, wciąż tracą na Wschodzie, a w tym czasie Amice udało
się znacząco zwiększyć udziały rynkowe w segmencie kuchni, a równocześnie
podwoić sprzedaż zmywarek i okapów. Zarząd spółki nie bagatelizuje trudnej
sytuacji w tym rejonie; jest przygotowany nawet na wprowadzenie embarga na
import swoich produktów. Rozważany jest import z Turcji lub Chin i częściowy
montaż poza krajami Unii Europejskiej.
Zwiększane są też zapasy w Rosji, żeby w razie wystąpienia problemów być
w stanie zabezpieczyć dostawy na 2 – 3 miesiące. Spółka ubezpieczyła się w
państwowej firmie KUKE na wypadek trudności z odzyskaniem płatności do wysokości
60 mln zł.

Inną drogą
na radzenie sobie z trudną sytuacją na Wschodzie jest coraz agresywniejsza
ekspansja na inne rynki. Głównie chodzi tu o Wielką Brytanię, gdzie planowany
jest w tym roku wzrost sprzedaży o 50 procent. Równie dobrze wygląda sytuacja w
Skandynawii; tu planowany jest kilkunastoprocentowy wzrost. W Niemczech udało
się pozyskać bardzo poważnego klienta i tu spodziewane jest ok. 20-procentowe
zwiększenie sprzedaży. Na rynek hiszpański Amica wchodzi z własną spółką
dystrybucyjną i planuje w przeciągu trzech najbliższych lat osiągnąć 10 mln EUR
obrotów. Aktywne działania trwają we Francji – mowa tu o przejęciu dystrybutora
od włoskiego udziałowca.

Spółka nie
zapomina też o „krajowym podwórku”. W dużej części udało się przejąć rynek po
upadku Mastercooka. Znacząco zwiększyła się sprzedaż lodówek, okapów i
zmywarek. Dzięki temu planowany wzrost sprzedaży w kraju w tym roku ma wynieść
30 procent. Amica nie zapomina o inwestycjach. Do końca 2017 roku zamierza
zainwestować około 120 mln zł w Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefie
Ekonomicznej. Chodzi o zwiększenie mocy produkcyjnych fabryki kuchenek we
Wronkach z 1,3 do 1,8 mln sztuk. Na początku września ruszyła budowa nowej hali
za 18 mln zł i kosztem kilkunastu mln zł uruchomiono nową linię produkcyjną.

Jak widać
polski producent AGD doskonale radzi sobie w obecnej złożonej sytuacji rynkowej
i geopoloitycznej. Wydaje się, że inwestorzy mogą być
spokojni o przyszłość tak dobrze działającej spółki.