Amica symbolem sukcesu 25-lecia

Amica otworzyła Polsce oczy na świat, a
światu na Polskę – tak brzmi werdykt w konkursie „Firma bez granic”, zorganizowanym
przez Dziennik Gazetę Prawną pod Honorowym Patronatem Prezydenta RP Bronisława
Komorowskiego. Nagroda podkreśla tradycje firmy, która
rozsławia markę „Polska” za granicą.

30
października br. na uroczystej gali wieńczącej akcję DGP „Nie ma wolności bez
przedsiębiorczości” Andrzej Sas, Wiceprezes ds. Handlu i Marketingu Amica
Wronki S.A., odebrał wyróżnienie dla firmy, której historia jest symbolem
sukcesu osiągniętego w Polsce po roku 1989. To właśnie wtedy firma, która
pierwsze kuchenki zaczęła produkować jeszcze w połowie XX wieku, dostała nowe
życie. Kolejne sukcesy ugruntowywały pozycję firmy na rynku rodzimym i za
granicą: wprowadzenie marki Amica, wejście na giełdę, budowa kolejnych fabryk,
akwizycja duńskiej marki Gram i systematyczne wzmacnianie pozycji rynkowej w
Europie.

Amica jest
przykładem tego, że 25 lat polskiej wolności to także 25 lat sukcesu polskich
przedsiębiorców: w 1989 roku przychody firmy nie przekraczały 100 mln zł,
dzisiaj Amica zbliża się do 2 mld zł. W 1989 roku produkowała 350 tys. kuchenek,
obecnie z taśmy schodzi ok. 1,5 mln sztuk kuchni, piekarników i płyt do
zabudowy w meblach kuchennych. W 1989 roku kuchnie z Wronek były cenione
głównie w Związku Radzieckim, dzisiaj 70 procent przychodów firma generuje na
ok. 50 rynkach zagranicznych, w tym na wymagającym rynku niemieckim.

Sukcesy
ostatnich 25 lat, pozycja rynkowa i doświadczenie pracowników są dzisiaj dla
Amiki fundamentem dalszego rozwoju. Dzięki temu Amica może rzucić wyzwanie
zagranicznym koncernom z branży AGD. Począwszy od bieżącego roku firma
realizuje strategię, która zakłada potrojenie przychodów do roku 2023.

Laureatów
konkursu „Firma bez granic” wybierała specjalna kapituła złożona z
przedstawiciela redakcji DGP oraz partnerów i sponsorów akcji. Nagrody przyznano
w trzech kategoriach: Innowacyjny pomysł z globalnym potencjałem, nowatorskie
podejście do tradycyjnego biznesu dla młodych przedsiębiorców urodzonych w roku
1989 oraz dla firmy, która otworzyła Polsce oczy na świat, a światu na Polskę.

***

Amica
Wronki S.A.
to jeden z wiodących producentów AGD w Europie z zakładami
zlokalizowanymi we Wronkach (woj. wielkopolskie). Akcje spółki od 1997 roku są
notowane na rynku głównym GPW. W 2013 roku skonsolidowane przychody Amiki miały
wartość 1,66 mld zł, wynik EBITDA to 120,6 mln zł, a zysk netto 89,0 mln zł.

Grupa Amica posiada w swojej ofercie
pełną gamę inteligentnych urządzeń dużego i małego AGD, popartą prawie
60-letnim dialogiem z klientami. Grupa zatrudnia ponad 2 tys. osób i prowadzi
sprzedaż w ponad 40 krajach świata, należąc do grona największych polskich
eksporterów. Główne rynki to obecnie Polska, Rosja, Niemcy, Skandynawia. Poza
marką Amica (najbardziej znana i najcenniejsza polską marka
AGD), w portfolio Grupy znajdują się marki: Gram – znana w całej
Skandynawii prestiżowa, tradycyjna duńska marka istniejąca od 1899 roku,
przejęta w 2001 roku oraz Hansa – marka kojarząca się z solidną technologią i
ciesząca się dużą popularnością na rynkach Europy Wschodniej.

Amica jest laureatem prestiżowych nagród.
To m.in. Nagroda Gospodarcza Prezydenta Rzeczypospolitej dla najlepszego
polskiego przedsiębiorstwa, Godło Teraz Polska, Złoty Grosz, Red Dot Design
Award: Best of the Best (tym tytułem może pochwalić się jak dotychczas tylko
jedno urządzenie opracowane i wyprodukowane w Polsce – piekarnik Amica Zen).