Amica coraz mocniejsza za granicą

W
dzisiejszym wydaniu dziennika „Rzeczpospolita” redaktor Piotr Mazurkiewicz
zajmuje się analizą rynku AGD w naszym kraju. Z danych branżowej organizacji
producentów AGD (CECED Polska) dowiadujemy się, że w Polsce w pierwszych
dziesięciu miesiącach br. wyprodukowano łącznie niemal 16,1 mln sztuk dużego
AGD. Oznacza to, że krajowy rynek rośnie średnio o ok. 10 proc. w skali roku.
Najwięcej przybyło piekarników (ok. 23 proc.) i suszarek bębnowych (11 proc.)
Jednak akurat suszarki niemal w całości trafiają na eksport; w naszym kraju popyt
na te produkty jest znikomy. To zresztą nie jest wyjątkiem.

Polska już
od kilku lat jest największym producentem dużego AGD w Europie. Średnio 80
proc. produkowanych w naszym kraju pralek, lodówek czy kuchni znajduje
odbiorców za granicą. I choć popyt na te produkty na rynkach europejskich
praktycznie nie zmienia się od lat, polscy producenci starają się zwiększać
swoje moce produkcyjne, upatrując szansę na zwiększenie przychodów w eksporcie
poza granice naszego kraju.

Dobrym
przykładem takich działań jest największy producent dużego AGD w naszym kraju,
Amika Wronki. W nadchodzącym roku spółka zamierza zainwestować 80 mln zł w
rozbudowę zakładu produkującego kuchnie. Pozwoli to zwiększyć produkcję o 200 –
300 tys. sztuk rocznie i iść w kierunku produkcji 2 mln sztuk rocznie. Krajowy
potentat doskonale radzi sobie na własnym, polskim podwórku, notując tu rekordowe
wyniki. Pomaga w tym niewątpliwie przejęcie większości rynku po upadku
hiszpańskiej grupy Fagor – właściciela Mastercooka. Nawet na tak trudnym
obecnie rynku wschodnim, Amica cały czas zwiększa sprzedaż. Zarząd spółki,
pragnąc uniezależnić się od zawirowań geopolitycznych na Wschodzie, konsekwentnie
stara się budować mocną pozycję na rynkach europejskich a także zdobywać nowe
rynki.

Mowa tu nie
tylko o rynku skandynawskim czy niemieckim, gdzie Amica jest znana i ceniona,
ale np. o rynku brytyjskim, gdzie sprzedaż wzrosła w tym roku o 84 procent.
Wzrosty sprzedaży notuje również rynek francuski, czeski, a także nieco
bardziej egzotyczne: turecki, izraelski, marokański i białoruski. Co więcej, na
bardzo zaawansowanym etapie są rozmowy dotyczące rozpoczęcia sprzedaży w
Wietnamie i Australii. To sprawia, że pozycja Amiki na europejskim, a coraz
częściej – światowym rynku zdecydowanie i systematycznie rośnie. Zresztą
innowacyjność (np. inteligentne piekarniki serii Smart) i jakość produktów z
logo Grupy Amica (Amica, Hansa, Gram) znajdują się na najwyższym poziomie, co
niewątpliwie doceniają konsumenci.