Data: 29 maja 2015 r.

Miejsce: Warszawa

Temat: Omówienie wyników finansowych Grupy Amica
Wronki za 1Q2015 oraz perspektyw na kolejne okresy

Amica
mocno poprawia wyniki pomimo trudnego otoczenia na Wschodzie

Akcjonariusze
mogą liczyć na dywidendę, spółka negocjuje akwizycje i wprowadza nowe linie
produktowe.

Grupa Amica zanotowała w okresie pierwszego kwartału
2015 roku 475,3 mln zł przychodów, 38,8 mln zł wyniku EBITDA
oraz 27,1 mln zł zysku brutto. To wyniki zdecydowanie wyższe niż w analogicznym
okresie poprzedniego roku. Przychody wzrosły o 11%, wynik EBITDA – o 45%, a
zysk brutto – aż o 72%.

Mimo bardzo trudnego otoczenia rynkowego, szczególnie w kontekście
rynku rosyjskiego, udaje się nam wypracowywać dobre wyniki
– powiedział
podczas spotkania z analitykami i dziennikarzami Wojciech Kocikowski,
Wiceprezes Zarządu ds. Finansowych w Amica Wronki SA.

Pierwszy kwartał był bardzo
dobry i to pomimo bardzo trudnej sytuacji w Rosji. Na tym rynku potrafimy wciąż
sprzedawać i zarabiać. Sprzedaż w Polsce rośnie o ponad 10% rok do roku. Wzrost
ten wynika z mocnej konsumpcji i na razie nie widzimy, aby ta sytuacja miała się
zmienić. Solidne wzrosty wypracowujemy
na rynkach Europy Zachodniej – niemieckim i brytyjskim. Drugi z wymienionych
rynków wkrótce może stać się większy dla nas niż Skandynawia, będąca jednym z
dotychczasowych głównych rynków –
zauważył Wiceprezes
Kocikowski.

Obecnie do dystrybucji trafia dwukomorowy piekarnik Amiki. Jest to produkt
dedykowany na rynek brytyjski i – zdaniem Wiceprezesa Kocikowskiego – pozwoli
na dalszy wzrost na tym rynku. Rozwijane są również produkty na rynku polskim –
spółka przygotowuje się do wprowadzenia nowej linii produktów. Spółka ujawniła,
iż wystartuje z tym projektem na rynku polskim, a następnie rozszerzy go na
Rosję.

– Cieszy nas Skandynawia, która
rośnie dzięki sprawniejszemu zarządzaniu oraz inwestycjom w marketing.
Cały czas rosną Niemcy (+20%). Dynamicznie rośniemy Czechach i na Słowacji. Od
stycznia ruszyliśmy z własną spółką handlową w Hiszpanii, otwieramy ten rynek
dla Amiki, wykorzystując lukę po upadku Fagora
– dodał Kocikowski./wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/Amica/20150529_2.jpg

Na spotkaniu powiedziano, że Amica obserwuje dynamiczny wzrost sprzedaży na
bardziej egzotycznych rynkach, jak
Turcja, Izrael, Maroko czy Wietnam i Mongolia.

Duże zainteresowanie uczestników spotkania dotyczyło kwestii związanych z
ruchami kursów walut i minimalizacją ryzyka kursowego przez Grupę Amica, co z
powodzeniem jest realizowane poprzez kontrakty forward. Spółka ubezpiecza też
należności (ryzyko kontrahentów).

Nieustannie stosujemy hedging walutowy, elastycznie jednak
dostosowując go do otoczenia rynkowego. W Rosji ceny są zależne od kursu rubla.
W pierwszym kwartale podnieśliśmy tam ceny o około 50%. Przy obecnym kursie
rubla widzimy miejsce na obniżki cen w drugim półroczu 2015 r. W Rosji
ubezpieczamy się również w KUKE na wypadek ewentualnego zamrożenia aktywów (1,2
mld RUB ekspozycji). Jeśli chodzi o juana, obecny hedging bardzo dobrze działa

objaśnił Wiceprezes Kocikowski.

Amica kontynuuje proces inwestycyjny, pozwalający na korzystanie z
przywilejów rozwoju w ramach specjalnej strefy ekonomicznej (aż 40% wartości
inwestycji w formie ulgi podatkowej).

Na 2015 rok przewidzieliśmy CAPEX na poziomie 80 mln zł. Ze względu na
niższą sprzedaż na rynku rosyjskim widzimy możliwość przesunięcia części
inwestycji na przyszły rok i ograniczenie tegorocznego CAPEXU do 60-70 mln zł.
W przeszłym roku mówimy o wydatkach nie wyższych niż
50 mln zł
powiedział Wiceprezes Amiki.

Większość wydatków inwestycyjnych pochłonie rozbudowa fabryki sprzętu
grzejnego we Wronkach. Inne wydatki inwestycyjne mają charakter odtworzeniowy
lub są związane z IT.

Uczestnicy spotkania zadawali liczne pytania związane z dywidendą.

Podtrzymujemy zamiar utrzymania wskaźnika dług netto do EBITDA na
bezpiecznym poziomie poniżej 2. Na chwilę obecną jest to zdecydowanie poniżej
1, więc mamy tu miejsce na wzrost długu. Stąd obecna rekomendacja wypłaty 3 PLN
na akcję dywidendy za 2014 r., a bezpieczna dywidenda zawsze będzie przez nas
rozważana. Zapisaliśmy to w naszej długoletniej strategii ogłoszonej w ubiegłym
roku
– wyjaśnił Wojciech Kocikowski.

Wiele pytań uczestników spotkania dotyczyło planów akwizycyjnych. Zostało
powiedziane, to że toczą się rozmowy, które przebiegają dwutorowo. Z jednej
strony chodzi o przejęcie mniejszościowego udziału w spółce dystrybucyjnej. Tu
sygnalizowany był wydatek na poziomie około 1,5 mln EUR. Z drugiej strony
prowadzone są rozmowy o większej akwizycji podmiotu z innego rynku
zachodnioeuropejskiego. Dotyczy to również zakupu aktywów dystrybucyjnych, a
nie produkcyjnych.

Nie zmieniło się, że na pierwszym miejscu jest dla nas wchodzenie na
nowe rynki i ewentualne akwizycje dystrybutorów, a nie producentów.
Amica mogłaby być w przyszłości
zainteresowana przejęciem aktywów produkcyjnych – lodówek czy okapów, ale to
nie w najbliższej przyszłości
– podkreślił Wiceprezes Kocikowski.

Raport okresowy Grupy Amica Wronki za
1Q2015 [link]