Amica po I półroczu 2016: kolejne rekordowe wyniki
finansowe

Grupa
Amica konsekwentnie realizuje strategię HIT2023 i dynamicznie zwiększa wyniki
finansowe. Wyróżniający się jakością, wyglądem i innowacyjnością sprzęt AGD,
działania prosprzedażowe, realizowana dywersyfikacja geograficzna i przejęcie
brytyjskiej spółki CDA zaowocowały wzrostem przychodów w Europie Zachodniej o
65% rok do roku.

Podsumowanie rezultatów
finansowych 1H 2016:

Amica,
największy polski producent dużego AGD, zanotowała w pierwszej połowie 2016
roku 1,15 mld PLN skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży (+229 mln PLN, +25%
rok do roku) i wypracowała 92,3 mln PLN wyniku EBITDA (+14 mln PLN, +17%), 70,3
mln PLN zysku operacyjnego (+10 mln PLN, +16%) oraz 50,1 mln PLN zysku netto
(+11 mln PLN, +27%), co oznacza 6,43 PLN na akcję wobec 5,07 PLN przed rokiem.
To najwyższe historycznie rezultaty finansowe, odnotowane w okresie pierwszych
sześciu miesięcy roku. Co warto
podkreślić, Amica zwiększyła skalę biznesu przy stabilnej marży netto (4,3%) i
brutto (5,3%), rosnących przepływach pieniężnych z działalności operacyjnej
oraz przy stabilnych, bezpiecznych wartościach wskaźników płynności i
zadłużenia.

Konsekwentnie realizujemy strategię
ekspansji produktowej i geograficznej. W minionym półroczu pozytywnie na
pozycję konkurencyjną Amiki w Europie Zachodniej wpłynęła m.in. sfinalizowana w
IV kwartale 2015 roku akwizycja brytyjskiej spółki CDA oraz wzrost sprzedaży na
rynku niemieckim o 14% rok do roku, a na francuskim o 78%. W efekcie z kierunku
zachodniego pochodziło już 40% przychodów przy wzroście wartości sprzedaży rok
do roku o aż 65%
– powiedział Wojciech Kocikowski, Wiceprezes Zarządu ds.
Finansowych w Amica SA.

Stabilne rynki
zachodnioeuropejskie sukcesywnie zyskują na znaczeniu w ramach dywersyfikacji
geograficznej Grupy Amica, szczególnie kosztem udziału rynków wschodnich, które
w ostatnich kwartałach wykazują słabość. Niemniej, dzięki stabilizacji sytuacji
politycznej i makroekonomicznej na Wschodzie przychody z tego kierunku wzrosły
w I półroczu w ujęciu rok do roku o 9%, do 158 mln PLN (14% całkowitej
sprzedaży), a Grupa Amica zwiększyła udziały w rynku rosyjskim o 1,7 pkt. proc.
W Polsce, gdzie sprzedaż Amiki miała wartość 322 mln PLN (+4% rdr) i stanowiła
29% całkowitych przychodów, Amica jest najlepiej sprzedającą się marką sprzętu
grzejnego z udziałem ilościowym w rynku na poziomie 31%. Na rynkach Europy
Północnej Grupa Amica zrealizowała w I półroczu 106 mln PLN przychodów, co
oznaczało wzrost o 20% rdr i 10% całkowitej sprzedaży, a w Europie Południowej,
która odpowiadała za 7% całkowitej sprzedaży, wzrost to 15%. Najistotniejszy
jest tu rynek rumuński, ale widać również efekty poczynionych zmian
organizacyjnych i co do portfolio produktowego w Czechach i na Słowacji, gdzie
obroty zwiększyły się o 11% rok do roku.

W Niemczech szczególnie mocno wzrosła
sprzedaż produktów chłodniczych, pralek i sprzętu grzejnego. Na rynkach
północnych najmocniej zwiększył się popyt na lodówki i zmywarki pod naszą
lokalną marką Gram. W Polsce największe, dwucyfrowe dynamiki wzrostu
zanotowaliśmy w przypadku sprzętu chłodniczego i zmywarek. Towary stanowiły
przy tym już 50% wartości skonsolidowanej sprzedaży. Wypełniamy więc
strategiczne cele o dostarczaniu klientom kompleksowego portfolio sprzętu
gospodarstwa domowego i maksymalizowaniu
marż
– podkreślił Wiceprezes Kocikowski.

***

O Grupie Kapitałowej Amica

Amica to największy polski producent sprzętu
gospodarstwa domowego i jedna z najbardziej uznanych polskich firm notowanych na Giełdzie
Papierów Wartościowych w Warszawie. W swojej ofercie posiada pełną gamę
inteligentnych urządzeń dużego i małego AGD, wyróżniających się najnowszą
technologią i nowoczesnym designem.

Spółka generuje ponad 70%
skonsolidowanych przychodów dzięki sprzedaży na ponad 50 rynkach zagranicznych.
Strategia HIT2023 zakłada osiągnięcie
1,2 mld EUR przychodów ze sprzedaży i wygenerowanie wyniku EBITDA na poziomie
107 mln EUR w roku 2023.

Amica jest laureatem wielu
prestiżowych nagród, zarówno polskich, jak i międzynarodowych, m.in. Nagrody
Gospodarczej Prezydenta Rzeczypospolitej czy Red Dot Design Award: Best of the Best. Wśród portfolio marek Grupy Amica Wronki
znajdują się także zagraniczne marki Gram, Hansa i CDA. Prezes Jacek Rutkowski został
uhonorowany w marcu 2016 r. tytułem Prezesa Roku w ramach konkursu „Byki i
Niedźwiedzie” Gazety Giełdy „Parkiet”.