Amica z rekordowymi wynikami finansowymi po 2016 roku
Grupa
Amica konsekwentnie realizuje strategię HIT2023, zwiększając sprzedaż we
wszystkich regionach i zapewniając konsumentom kompleksowe portfolio sprzętu
AGD, wyróżniającego się jakością i innowacyjnością.
Podsumowanie rezultatów
finansowych czterech kwartałów 2016 roku:
mln PLN
|
Zmiana rdr
|
|
Przychody
|
2.474,6
|
+18%
|
EBITDA
|
201,2
|
+9%
|
Zysk netto
|
112,4
|
+16%
|
Cash flow operacyjny
|
195,6
|
+233%
|
Aktywa
|
1.510,1
|
+7%
|
Kapitały własne
|
680,3
|
+15%
|
Amica,
największy polski producent dużego AGD, zanotowała w okresie czterech kwartałów
2016 roku blisko 2,5 mld PLN skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży (+386 mln
PLN, +18% rok do roku) i wypracowała ponad 201 mln PLN wyniku EBITDA (+17 mln
PLN, +9%). Grupa Amica wygenerowała również ponad 112 mln PLN zysku netto (+15
mln PLN, +16%), co oznacza 14,47 PLN na akcję wobec 12,50 PLN przed rokiem. To
najwyższe historycznie rezultaty finansowe, które byłyby jeszcze lepsze, gdyby
spółka nie zdecydowała się na dokonanie w IV kw. czysto księgowego odpisu
aktualizującego wartość centrum handlowego w Gorzowie Wlkp. o kwotę 8 mln PLN
(nieruchomość przejęta w 2010 r. od kontrahenta w upadłości).
– Zrealizowaliśmy cele na rok 2016,
konsekwentnie realizując strategię ekspansji produktowej i geograficznej przy
maksymalizacji rentowności sprzedaży. Strategia HIT2023 zakłada kontynuację
dynamicznych wzrostów wyników finansowych w kolejnych latach, zarówno dzięki
wzrostowi organicznemu, jak również przejęciom. Zwiększamy też efektywność
operacyjną, m.in. poprzez budowany obecnie magazyn wysokiego składowania, który
zostanie uruchomiony w drugiej połowie bieżącego roku – powiedział Wojciech
Kocikowski, Wiceprezes Zarządu ds. Finansowych w Amica SA.
Warto zauważyć,
że Amica zwiększyła skalę działalności w skali roku o blisko jedną piątą,
pozostawiając wartość zobowiązań na praktycznie niezmienionym poziomie,
zmniejszyła wskaźniki zadłużenia, poprawiła wskaźniki płynności.
– Spłaciliśmy część kredytów długoterminowych
i wykupiliśmy część papierów dłużnych, co w rezultacie sprawiło, że saldo zadłużenia
spadło o 15%, nominalnie o ponad 35 mln PLN. Już wcześniej Amica wyróżniała się
bezpiecznymi wskaźnikami, dlatego też te obecne wyznaczają jeszcze większą
przestrzeń dla rozwoju biznesu. Przykładowo, wskaźnik dług netto do EBITDA
spadł z 0,9 do poniżej 0,6. Dbamy również o optymalizację zapasów i silne
przepływy gotówkowe – podkreślił Wiceprezes Kocikowski
Na rachunkach
spółki na koniec grudnia znajdowało się w gotówce i jej ekwiwalentach 85 mln
PLN, o 28% więcej niż rok wcześniej. Przepływy pieniężne z działalności
operacyjnej Grupy Amica wyniosły w czterech kwartałach 2016 roku 195,6 mln PLN,
co oznacza aż 233% więcej niż w roku 2015.
– Podjęliśmy szereg inicjatyw, aby operacyjny
cash flow był zbliżony do wartości EBITDA. Przyniosły one oczekiwane efekty. Ta
pozytywna zmiana ma charakter strukturalny i w kolejnych okresach wartość EBITDA
będzie również dla nas benchmarkiem w zakresie generowanych przepływów
gotówkowych z działalności operacyjnej – powiedział Wiceprezes Wojciech
Kocikowski.
W minionym roku
pozytywnie na pozycję konkurencyjną Amiki w Europie Zachodniej wpłynęła
sfinalizowana w IV kwartale 2015 roku akwizycja brytyjskiej spółki CDA oraz
wzrost sprzedaży na rynku niemieckim i francuskim. W efekcie z kierunku
zachodniego pochodziło już 35% rocznych przychodów przy wzroście wartości
sprzedaży rok do roku o 43%. W Polsce, gdzie w sprzęcie grzejnym Amica jest
najlepiej sprzedającą się marką (32% rynku ilościowo), przychody w 2016 roku
wzrosły o 5%, a rodzimy rynek odpowiadał za 31% skonsolidowanych przychodów.
Największe wzrosty sprzedaży odnotował w Polsce asortyment zmywarek (+17%),
płyt grzejnych (+9%) i sprzętu chłodniczego (+9%). Dzięki stabilizacji sytuacji
politycznej i makroekonomicznej na Wschodzie przychody z tego kierunku wzrosły
w ujęciu rok do roku o 17%, stanowiąc niecałe 18% całkowitej sprzedaży. Na
rynkach Europy Północnej, gdzie sprzedaż płyt grzejnych wzrosła aż o 61%, Grupa
Amica zrealizowała w 2016 roku wzrost przychodów o 11%, a rynki skandynawskie stanowiły
9% całkowitej sprzedaży. W Europie Południowej, która odpowiadała za 7%
całkowitej sprzedaży, wzrost to 15%. Warte zauważenia są tu spektakularne
efekty rozszerzania portfolio produktowego na rynku czeskim i słowackim, gdzie
przykładowo sprzedaż lodówek wzrosła o 80% w ujęciu rok do roku.
– Grupa Amica zwiększyła w 2016 roku sprzedaż
we wszystkich regionach i poszerzyła na wielu rynkach dostępny asortyment
produktowy, realizując strategiczny cel w postaci dostarczania klientom kompleksowego portfolio sprzętu gospodarstwa
domowego. Naszym celem jest kontynuowanie pozytywnych trendów sprzedażowych i
finansowych w kolejnych okresach – powiedział Wojciech Kocikowski, Wiceprezes
Zarządu ds. Finansowych w Amica SA.
***
O Grupie Kapitałowej Amica
Amica to największy polski producent sprzętu
gospodarstwa domowego i jedna z najbardziej uznanych polskich firm notowanych na Giełdzie
Papierów Wartościowych w Warszawie. W swojej ofercie posiada pełną gamę
inteligentnych urządzeń dużego i małego AGD, wyróżniających się jakością,
wyglądem i innowacyjnością.
Spółka generuje ponad 70%
skonsolidowanych przychodów dzięki sprzedaży na ponad 50 rynkach zagranicznych.
Strategia HIT2023 zakłada osiągnięcie
1,2 mld EUR przychodów ze sprzedaży i wygenerowanie wyniku EBITDA na poziomie
107 mln EUR w roku 2023.
Amica jest laureatem wielu
prestiżowych nagród, zarówno polskich, jak i międzynarodowych, m.in. Nagrody
Gospodarczej Prezydenta Rzeczypospolitej czy Red Dot Design Award: Best of the Best. Wśród portfolio marek Grupy Amica Wronki
znajdują się także zagraniczne marki Gram, Hansa i CDA. Prezes Jacek Rutkowski został
uhonorowany w marcu 2016 r. tytułem Prezesa Roku w ramach konkursu „Byki i
Niedźwiedzie” Gazety Giełdy „Parkiet”.