Prezes Rutkowski: w
branży AGD kluczowe jest zdobywanie rynku i dostępu do sieci detalicznych

W dzisiejszym wydaniu „Parkietu” znajdujemy obszerny wywiad
z Jackiem Rutkowskim – prezesem i głównym udziałowcem grupy Amica. Rozmowa
dotyczy aktualnych projektów realizowanych przez spółkę, a także planów na
najbliższe lata.

„Gorącym” tematem w Amice jest przejęcie Sideme –
francuskiego dystrybutora sprzętu AGD. Dzięki transakcji wartej 5,4 mln euro
Amica uzyskała dostęp do największych sieci handlowych na trzecim co do
wielkości rynku w Europie, szacowanym na 5 mld euro rocznie. Już w bieżącym
roku plany zakładają podwojenie sprzedaży we Francji do poziomu 12 mln euro. W
perspektywie kilku lat realne jest osiągnięcie ponad 30 mln euro.

Kolejnym ciekawym tematem rozmowy jest sytuacja na rynku
brytyjskim po ogłoszeniu wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Przypomnijmy,
że polski producent w 2015 r. przejął brytyjską spółkę CDA. Proces jej
integracji ze strukturami Amiki jest już w zasadzie zakończony i sprzedaż na
rynku brytyjskim wyraźnie wzrosła. Problem Brexitu w branży AGD nie powinien
dotknąć Amiki z uwagi na to, że 90 proc. sprzętu sprzedawanego na wyspach
pochodzi z importu i ewentualne wprowadzenie ceł uderzy tak samo we wszystkich dystrybutorów.

W rozmowie padło również pytanie o możliwy powrót Amiki do
produkcji lodówek, których sprzedaż systematycznie wzrasta. Obecna roczna
sprzedaż na poziomie 800 tys. sztuk to ponad dwukrotnie więcej niż w czasach,
kiedy Amica miała własną fabrykę tego sprzętu. Prezes potwierdził prace nad
projektem akwizycji fabryki lodówek, jednak z uwagi na złożoność i wysokie koszty
nie powinniśmy spodziewać się finalizacji ewentualnej transakcji w bieżącym
roku. Zresztą, pytany o możliwe kolejne akwizycje, Prezes Jacek Rutkowski zaznaczył,
że po przejęciu Sideme nie spodziewałby się w tym roku już żadnych spektakularnych
transakcji. Po zdobyciu w ostatnim czasie przyczółków w Wielkiej Brytanii i,
teraz, we Francji priorytetem jest jak najskuteczniejsze wykorzystanie nowych
możliwości.

Ostatnie pytanie dotyczyło rynku krajowego. Prezes Rutkowski
wyraził zadowolenie ze sprzedaży w Polsce podkreślając, że na stabilizującym
się rynku nie można liczyć na znaczące wzrosty. Korzystne dla Amiki jest
znacznie wolniejsze od zapowiedzi wypieranie z rynku kuchni wolno stojących
przez modele do zabudowy. Właśnie w tych pierwszych polska firma jest mocnym liderem.

– Zwiększamy moce produkcyjne sprzętu kuchennego. Fabryka może już
wyprodukować ok. 1,6 mln sztuk kuchni i piekarników rocznie, do tego kilkaset
tysięcy płyt grzewczych. Jesteśmy gotowi na zwiększanie mocy do poziomu ponad 2
mln sztuk
– powiedział na zakończenie prezes Jacek Rutkowski.

Więcej: PARKIET (2017-04-03 Str. 9)lub www.parkiet.com