Dynamiczny wzrost Grupy
Amica na rynkach wschodnich

  • Grupa
    Amica konsekwentnie realizuje strategię HIT2023,
    prowadząc ekspansję
    geograficzną i produktową, wyróżniając się na rynku jakością i innowacyjnością;
  • W I kw.
    2017 ze względu na m.in. kursy walut i sytuację rynkową
    wzrost wartości sprzedaży
    w regionie Wschód o 23% rdr oraz spadek o 11% rdr w regionie Zachód;
  • Przejęcie
    francuskiej spółki Sideme
    w marcu br. wzmacnia pozycję i możliwości
    sprzedażowe w regionie Zachód;
  • Stabilne
    wyniki I kw. 2017 rdr
    pomimo znacznego wzrostu cen stali, dynamika zysku
    netto pod wpływem przejściowo wyższej efektywnej stopy podatkowej.

Podsumowanie rezultatów finansowych:

Amica,
największy polski producent dużego AGD, zanotowała w pierwszym kwartale 2017
roku ponad 574 mln PLN skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży i wypracowała blisko
51 mln PLN wyniku EBITDA oraz prawie 34 mln PLN zysku brutto. To rezultaty zbliżone
w porównaniu do analogicznego okresu zeszłego roku. Pomimo zmniejszenia bieżącej
części podatku dochodowego w ujęciu rok do roku o 1,2 mln PLN wykazane całkowite
obciążenie podatkowe – ze względu na wartość części odroczonej – przejściowo wzrosło
rok do roku o ponad 2,1 mln PLN, obciążając raportowany wynik netto.

Naszym celem na cały rok 2017 jest
poprawienie rezultatów rekordowego roku 2016. W samym I kw. 2017 r. pozytywnie
rozwinęła się sytuacja rynkowa w Rosji, co zrekompensowało m.in. zawirowania
walutowe związane z Brexitem. Utrzymaliśmy marżę EBITDA bliską 9% pomimo
wzrostowi kosztów materiałów i energii – głównie stali – o 9 mln PLN rok do
roku
– powiedział Wojciech Kocikowski, Wiceprezes Zarządu ds. Finansowych
Amica SA.

Celem Grupy
Amica na rok 2017 jest organiczny wzrost przychodów o 7-8% rok do roku przy
7-8% rentowności EBITDA i 13-14% wskaźnika ROCE. Pośrednim celem strategii
HIT2023 jest osiągnięcie w roku 2018 przychodów rzędu 3,2 mld PLN, a finalnie w
roku 2023 – 5 mld PLN. Strategia rozwoju Grupy Amica zakłada dokonywanie
komplementarnych przejęć, jak francuskiej spółki dystrybucyjnej Sideme w marcu
br. Stała się ona bazą do ekspansji na trzecim co do wielkości rynku Europy.
Grupa Amica wypracowała już silną pozycję na rynku nr 1 (Niemcy) oraz przejęła
pod koniec 2015 r. istotną spółkę dystrybucyjną na europejskim rynku nr 2 (CDA
w Wlk. Brytanii). W rezultacie największym regionem sprzedażowym Grupy Amica
stała się Europa Zachodnia, która w I kw. 2017 r. odpowiadała za 37%
całkowitych przychodów.

Spadek wartości sprzedaży w regionie Zachód w
polskich złotych w ujęciu rok do roku o 11%
spowodowany był deprecjacją funta, brakiem realizacji kontraktu OEM w
Wlk. Brytanii, a także mniejszą sprzedażą w Niemczech – na poziomie z I kw.
2015 roku, podczas gdy w I kw. 2016 roku obserwowaliśmy na tym rynku wyraźnie
większą konkurencyjność towarów importowanych z Chin. Duży potencjał widzimy we
Francji, gdzie już w I kw. 2017 r. nasza sprzedaż wzrosła o 127% rdr

powiedział Wiceprezes Kocikowski.

Podkreślił, że
pozytywny rozwój sytuacji na Wschodzie, w tym aprecjacja rosyjskiego rubla i
rozwój sprzedaży towarów handlowych, zwiększyły sprzedaż Grupy Amica w regionie
Wschód, liczoną w złotych, o 23% rdr. Region ten stanowił 16% łącznej sprzedaży
Grupy Amica. Przychody z rynku polskiego wzrosły o 3% rdr, stanowiąc 30%
całkowitej sprzedaży. Na rodzimym rynku największą dynamikę wzrostu zanotował
asortyment zmywarek (+19% rdr) oraz sprzętu chłodniczego (+9%). W krajach
skandynawskich Grupa Amica zwiększyła sprzedaż płyt grzejnych o blisko 50% rdr,
a region ten odpowiadał za 10% łącznych przychodów. Wartość sprzedaży w
regionie Południe zwiększyła się rok do roku o 14%, a motorem wzrostu na rynku
czeskim i słowackim (+4%) był asortyment pralek (+233%), zmywarek (+121%) i
lodówek (+105%). Wartość sprzedaży w pozostałych krajach Południa wzrosła o aż
45% rdr, głównie dzięki wzrostowi sprzedaży kuchni wolnostojących (+107%).

Warto zauważyć,
że Amica, realizując strategię rozwoju – ekspansji produktowej, geograficznej,
aktywności na rynku M[&]A i prowadzonych inwestycji w moce produkcyjne oraz
logistykę (magazyn wysokiego składowania we Wronkach) – potrafiła zmniejszyć
wartość długu netto aż o 25%, nominalnie ponad 45 mln PLN.

Nasze saldo zadłużenia spadło o ponad 14 mln
PLN. Jednocześnie na koniec marca mieliśmy blisko 97 mln PLN gotówki i jej
ekwiwalentów, czyli o 31 mln PLN więcej niż rok wcześniej. Amica od lat
wyróżnia się bezpiecznymi wskaźnikami, a obecne wyznaczają dużą przestrzeń dla
dalszego rozwoju biznesu. Przykładowo, wskaźnik dług netto do EBITDA spadł w
porównaniu rok do roku z blisko 1 do poniżej 0,7
– podkreślił Wiceprezes
Kocikowski

Stabilne,
bezpieczne wskaźniki płynności przy rosnących wynikach finansowych stwarzają
przestrzeń na wypłatę wyższej dywidendy. Akcjonariusze Amiki podczas Walnego Zgromadzenia,
które zostanie zwołane w najbliższym czasie, zadecydują o podziale zysku
zamkniętego już roku. Propozycja Zarządu mówi o wypłacie jednej trzeciej wyniku
roku 2016 w formie dywidendy, co oznacza łącznie 42,8 mln PLN (5,5 PLN/akcja).
W lipcu 2016 roku spółka wypłaciła dywidendę z zysku roku 2015 w wysokości 4,0
PLN/akcja, a rok wcześniej – 3,0 PLN/akcja.

***

O Grupie Kapitałowej Amica

Amica to największy polski producent sprzętu
gospodarstwa domowego i jedna z najbardziej uznanych polskich firm notowanych na Giełdzie
Papierów Wartościowych w Warszawie. W swojej ofercie posiada pełną gamę
inteligentnych urządzeń dużego i małego AGD, wyróżniających się jakością,
wyglądem i innowacyjnością.

Spółka generuje ponad 70%
skonsolidowanych przychodów dzięki sprzedaży na ponad 50 rynkach zagranicznych.
Strategia HIT2023 zakłada osiągnięcie 5 mld PLN przychodów ze sprzedaży i
wygenerowanie 9% marży EBITDA w roku 2023.

Amica jest laureatem wielu
prestiżowych nagród, zarówno polskich, jak i międzynarodowych, m.in. Nagrody
Gospodarczej Prezydenta Rzeczypospolitej czy Red Dot Design Award: Best of the Best. Wśród portfolio marek Grupy Amica Wronki
znajdują się także zagraniczne marki Gram, Hansa i CDA. Prezes Jacek Rutkowski został
uhonorowany w marcu 2016 r. tytułem Prezesa Roku w ramach konkursu „Byki i
Niedźwiedzie” Gazety Giełdy „Parkiet”.