Rekordowe przychody i
zyski Grupy Amica w I półroczu 2017

  • Grupa
    Amica konsekwentnie realizuje strategię HIT2023,
    prowadząc ekspansję
    geograficzną i produktową, wyróżniając się na rynku jakością i innowacyjnością;
  • W I połowie
    2017 r. wzrost przychodów i utrzymanie wysokich marż
    pomimo m.in. deprecjacji
    funta i wzrostu cen stali; zmiany w strukturze bilansu oraz w rachunku cash
    flow wynikają w dużej części z przejęcia francuskiej spółki Sideme;
  • Pozytywne
    perspektywy II półrocza
    ze względu na aktywność handlową, sprzyjające
    otoczenie makroekonomiczne na wielu rynkach, wykorzystanie synergii przejętych
    spółek we Francji i Wlk. Brytanii oraz uruchomienie zautomatyzowanego magazynu
    wysokiego składowania we Wronkach;
  • Wypłacona
    dywidenda za 2016 r.
    – 5,5 PLN/akcja, 42,8 mln PLN (lipiec 2017).

Podsumowanie rezultatów finansowych:

Amica,
największy polski producent dużego AGD, zanotowała w pierwszej połowie 2017
roku blisko 1,2 mld PLN skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży i wypracowała 101
mln PLN wyniku EBITDA oraz prawie 64 mln PLN zysku brutto. To rezultaty lepsze
w porównaniu do analogicznego okresu zeszłego roku o 4-9%. W samym II kwartale
przychody Grupy Amica wzrosły o ponad 7%, do 625 mln PLN, a wynik EBITDA – o
21%, do 50 mln PLN.

Naszym celem na cały rok 2017 jest
poprawienie rezultatów rekordowego roku 2016. Warto podkreślić, iż utrzymaliśmy
marżę EBITDA ponad 8% pomimo wzrostowi kosztów materiałów i energii, w tym stali.
Spodziewamy się pozytywnego wpływu na wyniki drugiego półrocza nie tylko ze
strony intensywnej działalności handlowej, ale również poprzez wzrost
efektywności logistycznej dzięki zautomatyzowanemu magazynowi wysokiego
składowania we Wronkach, którego uruchomienie planowane jest na przełom III i
IV kwartału
– powiedział Wojciech Kocikowski, Wiceprezes Zarządu ds.
Finansowych Amica SA.

W pierwszej
połowie 2017 roku Grupa Amica zaksięgowała 97 mln PLN zysku netto (+94% rdr), z
czego blisko 45,9 mln PLN wynika z utworzenia aktywa podatkowego w związku z
osiągnięciem w czerwcu br. minimalnego poziomu kwalifikowanych wydatków
inwestycyjnych (120 mln PLN) w ramach prowadzenia działalności gospodarczej w
Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej.

Amica do końca 2017 roku zamierza ponieść
kolejne nakłady inwestycyjne, w wyniku których wartość aktywa podatkowego
zostanie w kolejnych okresach zaktualizowana. Maksymalna kwota kwalifikowanych
wydatków inwestycyjnych to obecnie 180 mln PLN
– powiedział Wiceprezes Kocikowski.

W ramach
strategii HIT2023 celem Grupy Amica na rok 2017 jest organiczny wzrost
przychodów o 7-8% rok do roku przy 7-8% rentowności EBITDA i 13-14% wskaźnika
ROCE. Pośrednim celem strategii jest osiągnięcie w roku 2018 przychodów rzędu
3,2 mld PLN, a finalnie w roku 2023 – około 5 mld PLN. Strategia rozwoju Grupy
Amica zakłada dokonywanie komplementarnych przejęć, jak francuskiej spółki dystrybucyjnej
Sideme w marcu br. Stała się ona bazą do ekspansji na trzecim co do wielkości
rynku Europy. Grupa Amica wypracowała już silną pozycję na rynku nr 1 (Niemcy)
oraz przejęła pod koniec 2015 r. istotną spółkę dystrybucyjną na europejskim
rynku nr 2 (CDA w Wlk. Brytanii). W rezultacie największym regionem
sprzedażowym Grupy Amica stała się Europa Zachodnia, która w I kw. 2017 r.
odpowiadała za 40% całkowitych przychodów (wartościowo +2,5% rdr).

Wzrost zrealizowanej sprzedaży w polskich
złotych byłby wyższy, gdyby nie deprecjacja funta i wysoka baza porównawcza w
Niemczech sprzed roku. W Wlk. Brytanii sprzedaż liczona w funtach wzrosła w I
półroczu o blisko 21%, głównie za sprawą rosnącej sprzedaży sprzętu
chłodniczego i pralek. Jednocześnie pozytywnie na przychody z regionu Zachód
wpływa francuska spółka Sideme, konsolidowana od II kwartału
– powiedział
Wiceprezes Kocikowski.

W związku ze
zmianami w modelu dystrybucji przychody Amiki z rynku polskiego zmalały w I
półroczu o 4% rdr, stanowiąc 27% całkowitej sprzedaży. Na rodzimym rynku
największą dynamikę wzrostu zanotował asortyment zmywarek oraz płyt grzejnych (po
+5%). Należy podkreślić, iż Amica jest najlepiej sprzedającą się ilościowo
marką sprzętu grzejnego w Polsce z udziałem w rynku na poziomie 31%.

Pozytywny rozwój
sytuacji na Wschodzie zwiększył sprzedaż Grupy Amica w tym regionie, liczoną w
złotych, o 24% rdr, a region ten stanowił 17% łącznej sprzedaży skonsolidowanej.
W związku z wymianą części portfolio sprzętu grzejnego w Rosji, gdzie Amica
sukcesywnie zwiększa sprzedaż lodówek, pralek i zmywarek, oczekiwany jest w II
połowie br. również wzrost sprzedaży tego asortymentu. Na Ukrainie przychody
liczone w euro wzrosły o 44%, a sprzedaż sprzętu grzejnego – o 88% rdr. Na
pozostałych rynkach wschodnich szczególnie wysokie wzrosty przychodów dotyczyły
płyt grzejnych i piekarników.

W krajach
skandynawskich Grupa Amica zwiększyła sprzedaż sprzętu grzejnego, zwiększając
udziały rynkowe w poszczególnych kategoriach nawet o 1,4 pkt. proc. Region Północ
odpowiadał za 9% łącznych przychodów, notując relatywną stabilność wartościową.
Natomiast wartość sprzedaży w regionie Południe zwiększyła się rok do roku o 11%,
a motorem wzrostu na rynku czeskim i słowackim (+4%) był asortyment towarów
handlowych – pralek, zmywarek i lodówek. Wartość sprzedaży w pozostałych
krajach Południa wzrosła o 12% rdr dzięki rozwojowi kanałów sprzedaży,
zapewniając jeszcze większą zwyżkę sprzedaży produktów grzejnych (+14%).

Warto zauważyć,
że Amica, konsekwentnie realizując strategię rozwoju – ekspansji produktowej,
geograficznej, aktywności na rynku M[&]A i prowadzonych inwestycji w moce
produkcyjne oraz logistykę – stabilnie utrzymuje bezpieczne wskaźniki zadłużenia
i płynności.

Na koniec czerwca posiadaliśmy 57,7 mln PLN
gotówki i jej ekwiwalentów, a zadłużenie netto wobec LTM EBITDA znajduje się na
niskim poziomie poniżej 1,2x. Amica od
lat wyróżnia się bezpiecznymi wskaźnikami, a obecne wyznaczają dużą przestrzeń dla
dalszego rozwoju biznesu
– podkreślił Wiceprezes Wojciech Kocikowski

Zgodnie z
uchwałą podjętą przez akcjonariuszy podczas Walnego Zgromadzenia, Amica wypłaciła
w lipcu jedną trzecią wyniku roku 2016 w formie dywidendy, co oznaczało łącznie
42,8 mln PLN (5,5 PLN na akcję). W lipcu 2016 roku spółka wypłaciła dywidendę z
zysku roku 2015 w wysokości 4,0 PLN na akcję, a rok wcześniej – 3,0 PLN na
akcję.

***

O Grupie Kapitałowej Amica

Amica to największy polski producent sprzętu
gospodarstwa domowego i jedna z najbardziej uznanych polskich firm notowanych na Giełdzie
Papierów Wartościowych w Warszawie. W swojej ofercie posiada pełną gamę
inteligentnych urządzeń dużego i małego AGD, wyróżniających się jakością,
wyglądem i innowacyjnością.

Spółka generuje ponad 70%
skonsolidowanych przychodów dzięki sprzedaży na ponad 50 rynkach zagranicznych.
Strategia HIT2023 zakłada osiągnięcie około 5 mld PLN przychodów ze sprzedaży i
wygenerowanie 9% marży EBITDA w roku 2023.

Amica jest laureatem wielu
prestiżowych nagród, zarówno polskich, jak i międzynarodowych, m.in. Nagrody
Gospodarczej Prezydenta Rzeczypospolitej czy Red Dot Design Award: Best of the Best. Wśród portfolio marek Grupy Amica Wronki
znajdują się także zagraniczne marki Gram, Hansa i CDA. Prezes Jacek Rutkowski został
uhonorowany w marcu 2016 r. tytułem Prezesa Roku w ramach konkursu „Byki i
Niedźwiedzie” Gazety Giełdy „Parkiet”.