Amica ze
stabilnym wzrostem wyników w I połowie 2019

Podsumowanie rezultatów finansowych:

Pierwsza połowa 2019
roku Grupy Amica, największego polskiego producenta dużego AGD, wpisuje się w długookresowy
trend ekspansji sprzedażowej. Przychody wzrosły o 4,7% rdr, do blisko 1,4 mld
zł, co przełożyło się na podobne tempo wzrostu zysku operacyjnego i wyniku
EBITDA, odpowiednio do 61,2 mln zł oraz 87,7 mln zł. Na wynik brutto wpływ miało
niższe o 2 mln zł saldo działalności finansowej, a rezultat netto (38,1 mln zł)
obarczony był zaksięgowaniem wyższego w ujęciu rok do roku o 10,7 mln zł podatku
dochodowego. Jest to m.in. efekt wykorzystywania aktywa podatkowego, związanego
z ulgami specjalnej strefy ekonomicznej (7,4 mln zł w I połowie 2019 roku) oraz
braku aktywowania w roku 2019 wydatków strefowych (9,7 mln zł w I połowie 2018
roku).

W samym drugim kwartale zysk
operacyjny wzrósł o 11% rok do roku, a marża na tym poziomie – o 0,4 pkt proc.,
do 4,5%. Konsekwentnie pracujemy nad optymalizacją miksu produktowego, w którym
skupiamy się na wzroście sprzętu grzejnego. W minionym półroczu dzięki
korzystnym uwarunkowaniom rynkowym to jednak towary handlowe, jak lodówki i
pralki, były lepiej zachowującym się segmentem
– komentuje Michał Rakowski,
Członek Zarządu Grupy Amica ds. finansowych.

Otoczenie biznesowe i presja kosztowa pozostają wyzwaniami dla Grupy
Amica na cały bieżący rok.

– Konsekwentnie realizujemy jednak strategię
wzrostu, podejmując działania zwiększające efektywność operacyjną. Największą inwestycją
w tym obszarze był w ostatnim czasie automatyczny magazyn wysokiego składowania
wraz z centrum logistycznym przy fabryce kuchni
we Wronkach. Jeśli z kolei chodzi o sprzedaż, to rośniemy obecnie
organicznie, ale cały czas jesteśmy aktywnym podmiotem na rynku M[&]A.
Przejmując brytyjskie CDA i francuskie Sideme nie powiedzieliśmy ostatniego
słowa w tym zakresie
– dodaje.

Grupa Amica dba jednocześnie o pozycję gotówkową oraz bezpieczne
wskaźniki finansowe. Pomimo wypłaty dywidendy wyższej o jedną trzecią (4 zł na
akcję, łącznie 30,1 mln zł), na koniec czerwca stan środków pieniężnych (59,3
mln zł) był wyższy o blisko 33% rok do roku. Wskaźnik długu netto do EBITDA to
niskie 1,35, a wskaźniki płynności znajdują się na stabilnych poziomach.

Patrząc na strukturę geograficzną przychodów Grupy Amica w I połowie 2019
roku, widać dalszy dynamiczny rozwój w Europie Zachodniej (+6% rdr), będącej największym
rynkiem z udziałem w całkowitej sprzedaży produktów i towarów na poziomie 44% (577
mln zł). W Niemczech wzrosła sprzedaż szerokiego asortymentu produktowego, w
Wlk. Brytanii szczególnym powodzeniem cieszyły się kuchnie wolnostojące, a we
Francji – sprzęt grzejny. Na rynku polskim (+8% rdr), który odpowiadał za 26%
łącznej sprzedaży, największą dynamikę sprzedaży zanotowały kuchenki
mikrofalowe (+67%) i sprzęt chłodniczy (+17%). Rynki wschodnie stanowiły 15% w
całkowitej sprzedaży Grupy Amica przy stabilnej wartości nominalnej, przy czym
rynek rosyjski spadł o 15%, a ukraiński wzrósł o 33% rdr. W Skandynawii,
stanowiącej 8% łącznej sprzedaży asortymentem wzrostowym były piekarniki, lodówki,
zmywarki i pralki. Natomiast w regionie Południe, stanowiącym 7% w obrotach, półrocze
upłynęło pod znakiem zrównoważonego rozwoju.

/wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/Amica/amc_1.png

Wzrost Grupy Amica wspiera ekspansja produktowa – do oferty wprowadzono w
tym roku nowe linie produktów Q-type oraz X-type. Oprócz atrakcyjnej stylistyki
oferują również innowacyjne rozwiązania użytkowe. Nowe piekarniki wyróżniają
się m.in. niezwykle funkcjonalnym rozwiązaniem, jakim jest OpenUp!, które
pozwala na otwieranie drzwi piekarnika po jedynie dotknięciu uchwytu, np.
łokciem. Z kolei dzięki BakingPro System piekarniki pieką lepiej, czyszczą się
same i eliminują przykre zapachy, a ponadto można nimi sterować za pomocą smartfona.
Płyty gazowe wyposażono w precyzyjną kontrolę płomienia FlameControl, dzięki
czemu już nic się nie przypali ani nie wykipi. Większa wydajność okapów to
jeszcze szybsze pochłanianie zapachów. Z kolei rozwiązania w zmywarkach
gwarantują perfekcyjne zmywanie przy minimalnej obsłudze.Dodatkowo Amica
wprowadziła do oferty urządzenia, których do tej pory nie miała w portfolio
produktów przeznaczonych na rynek polski, jak szuflada grzejna i winiarki,
które z powodzeniem sprzedaje m.in. we Francji i Wielkiej Brytanii.

Strategicznie ważne dla Grupy Amica jest także rozpoczęcie prac nad
projektem Amica 4.0. Jest to największe
w historii firmy zadanie, dotyczące informatyzacji i digitalizacji procesów
związanych zarówno z zarządzaniem zakupami i marketingiem, jak również
planowaniem, projektowaniem i procesami produkcyjno-logistycznymi.

***

O Grupie Kapitałowej Amica

Amica to największy polski producent sprzętu
gospodarstwa domowego i jedna z najbardziej uznanych polskich firm notowanych na Giełdzie Papierów
Wartościowych w Warszawie. W swojej ofercie posiada pełną gamę urządzeń dużego
i małego AGD, wyróżniających się jakością, wyglądem i innowacyjnością.

Spółka generuje ponad 70% skonsolidowanych
przychodów dzięki sprzedaży na ponad 60 rynkach zagranicznych.

Amica jest laureatem wielu prestiżowych
nagród, zarówno polskich, jak i międzynarodowych, m.in. Red Dot Design Award: Best of the Best. Wśród
portfolio marek Grupy Amica Wronki znajdują się także zagraniczne marki Gram, Hansa
i CDA. Prezes Jacek Rutkowski został uhonorowany w marcu 2016 r. tytułem
Prezesa Roku w ramach konkursu „Byki i Niedźwiedzie” Gazety Giełdy „Parkiet”.

Raport okresowy półroczny za 2019 PSr