Data: 10 marca 2016 roku

Miejsce: Warszawa

Temat: Omówienie sytuacji biznesowej i finansowej Grupy
Amica oraz perspektyw na kolejne okresy

Grupa Amica w 2015 roku: 2,1 mld zł
przychodów i 170 mln zł EBITDA, od grudnia konsolidacja CDA

Grupa Amica zanotowała w 2015
roku 2,09 mld PLN przychodów, co pozwoliło na wypracowanie 169,6 mln PLN wyniku
EBITDA (+16,5% rok do roku) oraz 95,4 mln PLN zysku netto (+22,7%). Mocne
wzrosty zysków byłyby jeszcze zdecydowanie wyższe, gdyby nie wzrost kosztów
stałych, decyzje o dokonaniu odpisów (urealnienie wyceny CH Panorama oraz na
należności w Rosji) i wzmożone inwestycje w działania marketingowe. Jednak mimo
to rentowność EBITDA wzrosła w 2015 roku względem roku 2014 o 0,9 pkt. proc.,
do 8,1%, a rentowność netto relatywnie jeszcze mocniej – o 0,8 pkt. proc., do
4,6%.

/wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/Amica/10.03_Amc_2.jpg– Wzrost obrotów Grupy Amica w 2015 roku o 3% został osiągnięty w
sytuacji, kiedy rynek rosyjski spadł o 40%, podobnie rynek ukraiński. Nasza
sprzedaż w tym czasie spadła tam o 30 proc., zatem – co jest pozytywne –
wzrosły na tych rynkach nasze udziały rynkowe. Spadki skompensowaliśmy na
innych kierunkach
– powiedział zebranym Piotr Skubel, Wiceprezes Zarządu ds.
Strategii i Controllingu w Amica Wronki SA.

Podczas gdy sprzedaż na rynkach
wschodnich (głównie wolnostojący sprzęt grzejny) spadła o 31,3%, do 356 mln
PLN, to Grupa Amica zwiększyła sprzedaż w Polsce o 9,5% rok do roku (do 701 mln
PLN), w Europie Zachodniej o 21,7% (do 586 mln PLN), w Skandynawii o 11,6% (do 199
mln PLN), na południu Europy – o 37,3% (do 150 mln PLN).

Ważnym wydarzeniem roku 2015 w
Grupie Amica było przejęcie brytyjskiej spółki CDA (więcej tutaj –[gt] link). Choć w wynikach
skonsolidowanych Amiki CDA było widoczne jedynie przez miesiąc (grudzień) i w
dodatku koszty podatkowe i koszty finansowania przewyższyły skalę kwartalnego
zysku, to w naturalny sposób dokonana transakcja akwizycyjna w całości wpłynęła
na kształt bilansu Grupy Amica na koniec 2015 roku.

– Po przejęciu CDA widzimy możliwości zmniejszenia o około 40 mln PLN
wielkości kapitału pracującego, będziemy również pracować nad przepływami
operacyjnymi. Akwizycję oceniamy bardzo pozytywnie, a pierwsze synergie już są realizowane

– podkreślił Wojciech Kocikowski, Wiceprezes Zarządu ds. Finansowych w Amica
Wronki SA.

Przedstawiciele Grupy Amica
pozytywnie wypowiadali się o początku bieżącego roku oraz perspektywach
kolejnych miesięcy.

– W styczniu i lutym sprzedaż wygląda pozytywnie, zarówno względem
naszych planów, jak i rok do roku. Jesteśmy zadowoleni z rozwijania sprzedaży
na wszystkich kluczowych rynkach, jednocześnie nie oczekujemy istotnej poprawy
sytuacji rynkowej na Wschodzie. W Wlk. Brytanii realizujemy założony budżet, a
osłabienie funta w obawie przed wyjściem tego kraju z UE nie jest dla nas
istotne
– powiedział Wiceprezes Skubel.

Celem Grupy Amica jest osiągnięcie
w 2016 roku 2,5-2,6 mld PLN przychodów i 7-8% rentowności EBITDA. Wpisany w strategii
HIT2023 (więcej tutaj –[gt] link)
cel na rok 2018 w postaci 3,45 mld PLN sprzedaży wydaje się ambitny z powodu
nieoczekiwanego jeszcze na początku 2014 roku (okres finalizacji strategii
10-letniej) kryzysu w Rosji i na Ukrainie.

/wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/Amica/10.03_Amc_3.jpg– Jeśli weźmiemy pod uwagę kryzys na Wschodzie, to cel na rok 2018
należałoby obniżyć o około 300 mln PLN. Jednocześnie 20% sprzedaży w roku 2018
miało pochodzić z przychodów przejętych spółek. Zgodnie z założeniami strategii
HIT2013, po zakupie udziałów we francuskiej spółce Sideme i w brytyjskiej
spółce CDA, z 58 mln EUR mamy do wydania na akwizycje jeszcze 33 mln EUR

zaznaczył Wiceprezes Skubel.

Grupa Amica umocniła w 2015 roku
swoją pozycję lidera na rynku sprzętu grzejnego. Jeśli chodzi łącznie o
produkty wolnostojące i do zabudowy, to Grupa Amica z markami Amica i Hansa
jest numerem 1 w Polsce i na Ukrainie oraz numerem 2 w Rosji. W zakresie
wolnostojącego sprzętu grzejnego Grupa Amica z markami Amica i Gram jest
numerem 1 w Niemczech, a także numerem 2 w Czechach, na Słowacji i w Danii.

W 2015 roku zainwestowaliśmy w rozwój ponad 70 mln PLN, z czego blisko
60% przeznaczone zostało na rozbudowę fabryki sprzętu grzejnego we Wronkach. W
2016 roku planujemy zwiększyć nakłady inwestycyjne o ponad 20%. W rezultacie
zakładamy zwiększenie mocy produkcyjnych z obecnych nominalnych 1,5 mln sztuk
piekarników, płyt i kuchni wolnostojących do 1,8 mln sztuk w 2018 roku
– powiedział
Wiceprezes Piotr Skubel.

– Inwestycje i przejęcia nie wykluczają dzielenia się zyskami z
akcjonariuszami w postaci dywidendy. Amica, pomimo dynamicznego rozwoju, jest
spółką dywidendową i chce nią pozostać. Dlatego chcielibyśmy wypłacić z zysku
roku 2015 dywidendę nie mniejszą niż za rok 2014, kiedy było to 3 zł na akcję.
Jednakże dopiero w kwietniu czy maju będziemy wiedzieć już więcej o projektach
akwizycyjnych, które możemy zrealizować w 2016 roku i wtedy podejmiemy decyzję
o rekomendacji w sprawie dywidendy, jaką przedstawimy WZ
– dodał Wiceprezes
Wojciech Kocikowski.

Zaznaczył również, iż Grupa Amica
zamierza nie tylko przejmować marże dystrybutorów, ale również marże
producentów – szczególnie w zakresie kategorii produktów, w których Amica
zdobyła już znaczne udziały rynkowe (np. lodówki). Dlatego też nie można
wykluczyć, że kolejnym celem akwizycyjnym Grupy Amica będzie doświadczona,
renomowana firma produkcyjna.

Linki:

Prezentacja z
konferencji -[gt] link

Raport okresowy Grupy
Amica za 4Q2015 -[gt] link