Data: 12 grudnia 2018 roku

Miejsce: Warszawa

Temat: Omówienie sytuacji Grupy Mercator po III kw. 2018
roku oraz perspektyw na kolejne okresy


Marże w
dystrybucji ruszą od I kw., produkcja bije rekordy

Grupa Mercator Medical zanotowała w okresie trzech kwartałów
2018 roku wysokie dynamiki wzrostu wyników finansowych – o 131% na poziomie
EBITDA i o 110% na poziomie zysku netto przy kontynuacji długoterminowego
trendu wzrostu skali biznesu (przychody +28%). Warto zauważyć, że po trzech
kwartałach EBITDA nominalnie jest wyższa niż w analogicznym okresie dotychczas
rekordowego roku 2016 [więcej tutaj). Przyczynił się do tego fakt sukcesywnego
otwierania mocy wytwórczych w nowej fabryce rękawic nitrylowych. Mercator
produkuje już w IV kw. br. około 250 mln szt. rękawic miesięcznie, co oznacza
wzrost o 150% względem III kw. 2017 r. i wolumenowe zbliżenie z segmentem
dystrybucji.

/wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/Mercator/12.12.2018_MM_2.jpgWszystkie linie wytwórcze już w pełni działają, jesteśmy zadowoleni z
wysokiej marży segmentu produkcyjnego. W III kw. br. było to już blisko 10% na
poziomie EBITDA przy podwojeniu wartości sprzedaży w tym segmencie. Popytowi na
produkcję z nowych linii sprzyja ogólny wzrost konsumpcji rękawic, jak również
np. wojna celna USA-Chiny
– zaznaczył Witold Kruszewski, Członek Zarządu
ds. Finansowych w Mercator Medical S.A.

Generujemy silne wyniki pomimo niesprzyjającego wzrostu kursu dolara w
złotych, który przejściowo z racji inercji cen sprzedaży w dystrybucji obniża
marże w tym segmencie. W III kw. br. rentowność EBITDA spadła do 3,4%, czyli o
4,1% kdk. Nie bez znaczenia był również wzrost cen nitrylu, co podbiło ceny kupowanych
rękawic w dystrybucji. A przecież liczne kontrakty z placówkami służby zdrowia
w naszej branży są średnio rzecz ujmując roczne. Jednocześnie wielokrotnie
analizowaliśmy możliwości zwiększenia zakresu hedgingu walutowego, natomiast
nie wskazywały one na wartość dodaną w dłuższym terminie w realiach naszej
branży. Akceptujemy więc przejściowe odchylenia marży handlowej, które
następują również w stronę dodatnią
– dodał Witold Kruszewski.

Do września przyszłego roku Mercator
spłaci kredyt inwestycyjny, spożytkowany na poprzedni skokowy wzrost mocy
produkcyjnych. Od września rozpocznie natomiast spłatę kredytu na budowę
fabryki rękawic nitrylowych, która potrwa 6 lat. Jako że raty kapitałowe są
równe, to spłata kwartalna wyniesie około 3 mln zł. Wraz z kosztami obsługi
kredytu inwestycyjnego oraz kredytów obrotowych rocznie można mówić o około 17
mln zł spłat.

Zadłużenie netto przekroczyło co prawda 130 mln PLN z racji budowy
fabryki w Tajlandii, ale wskaźniki zadłużenia już spadają i będę stopniowo
spadać dalej ze względu na zakładany wzrost wyników finansowych. W rezultacie,
patrząc na nasz potencjał wynikowy oraz przepływy pieniężne, mamy miejsce na
delewarowanie bilansu oraz dywidendę. Za bieżący rok pewnie symboliczną, ale w
kolejnych latach powinna być już znacząca
– powiedział CFO Witold
Kruszewski.

/wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/Mercator/12.12.2018_MM_3.jpgZaznaczył, że o ile negatywne
tendencje w segmencie dystrybucyjnym utrzymują się siłą rzeczy w IV kw., o tyle
już od pierwszego kwartału przyszłego roku można spodziewać się wyraźnego
wzrostu marż w tym obszarze oraz wciąż wysokiej rentowności w segmencie
produkcyjnym. W efekcie przyszły rok powinien przynieść znaczący skok
generowanych zysków.

Cele zapisane w programie motywacyjnym są ambitne, ale mamy szansę
przekroczyć pół miliarda złotych przychodów i 50 mln zł wyniku EBITDA. W
zakresie zysku netto należy natomiast pamiętać, że duży wpływ ma tutaj
niegotówkowa aktualizacja wartości kredytu dolarowego, co oznacza, iż jest to
parametr wrażliwy na zachowanie kursu USD/PLN. Przy drożejącym dolarze nasz zysk
netto w zapisie księgowym będzie malał, a przy taniejącym dolarze będzie rósł

– wyjaśnił CFO Kruszewski.

Rozwój segmentu dystrybucyjnego
będzie miał przy tym istotny wpływ na rezultaty kolejnych lat. O produktach i specyfice
poszczególnych rynków opowiedział zebranym Radosław Nowak, odpowiedzialny w
Grupie Mercator Medial za dystrybucję poza Polską. Wskazał przy tym
najciekawsze kierunki ekspansji.

Konsekwentnie realizujemy strategię ekspansji geograficznej. W Europie
Zachodniej otworzyliśmy już Niemcy i Włochy, teraz pracujemy nad Wlk. Brytanią
i Beneluksem. Rozszerzamy także obecność w Afryce o kolejne kraje, podobnie w
Azji. Duży potencjał widzimy też w Rosji
– powiedział Radosław Nowak.

Linki:

Prezentacja z
konferencji – link

Informacja prasowa – link

Raport okresowy po 3Q – link