Czas: 27.03.2014

Miejsce: Warszawa

Temat: Omówienie wydarzeń oraz wyników finansowych 2013
roku, a także perspektyw kolejnych okresów

Rawlplug
zmierza do podwojenia zysku netto

Perspektywy na rok 2014 wyglądają
obiecująco, a zyskiem 2013 roku spółka zamierza podzielić się z
akcjonariuszami.

W 2013 roku
Grupa Rawlplug, wiodący producent oraz dystrybutor zamocowań i elementów złącznych,
zanotowała 619,7 mln zł przychodów ze sprzedaży (-3% rok do roku). Zysk brutto
na sprzedaży zmniejszył się o 1%, do 192,1 mln zł, natomiast wynik EBITDA
powiększył się o 7%, do 55,6 mln zł. Zysk operacyjny wzrósł o 20%, do 30 mln
zł, a zysk netto – o 40%, do 13,1 mln zł.

Pomimo
wyraźnego wzrostu w 2013 roku wyniku operacyjnego czy netto, zarząd czuje w tym
zakresie duży niedosyt.

Zysk za rok 2013 był niesatysfakcjonujący,
głównie przez bardzo słaby I kwartał. Zaksięgowaliśmy wtedy również one-offy w
postaci 1,7 mln zł antydumpingowej w Rumunii i 600 tys. zł w Bułgarii. Zakupów
dokonaliśmy w dobrej wierze w Malezji, a produkt okazał się chiński, mimo
dokumentów. Musieliśmy zapłacić domiar 8 razy wartość. Mam nadzieję, że nie będziemy się już więcej
tłumaczyć z wyniku poniżej pewnego poziomu
– powiedział zebranym Radosław
Koelner, Prezes Zarządu Rawlplug SA.

Jego zdaniem,
przekroczenie w tym roku przez Grupę poziomu 700 mln zł przychodów jest realne.
Dźwignia operacyjna sprawiłaby w takim scenariuszu, że przy wzroście sprzedaży
o 10-15 proc. w porównaniu do zeszłego roku, zysk netto mógłby wzrosnąć o ponad
100% (o około 15 mln zł).

Ten rok rozpoczął się dla nas dobrze.
Rośnie liczba zamówień, zwłaszcza produktów wysokomarżowych, na których
sprzedaży najbardziej nam zależy. To nastraja nas optymistycznie

powiedział Prezes Koelner.

Mocna sprzedaż za granicą

W ubiegłym
roku sprzedaż na rynkach zagranicznych stanowiła 60% przychodów Grupy Rawlplug.
Szczególnie dobrze sprzedaż rozwijała się w Wielkiej Brytanii, Francji i w
krajach arabskich. Również w tym roku można liczyć na kontynuację tego pozytywnego
trendu. Mocne wzrosty sprzedaży w
Zjednoczonych Emiratach Arabskich (po 50-100% rok do roku) może skutkować w
najbliższych latach powrotem do planów budowy fabryki w Dubaju za około 7 mln
USD (mocne obniżenie kosztów transportu dla sprzedaży na tamtym terenie).
Obecnie sprzedaż w Dubaju to 700-800 tys. USD miesięcznie. W 2013 roku słabiej
rozwijała się sprzedaż w Rumunii, Bułgarii, na Ukrainie i w Mołdawii, gdzie
sektor budowlany zanotował spadki sięgające nawet 20% rok do roku.

Spółka na Ukrainie to 40 mln zł przychodów
(6% skonsolidowanych przychodów) i 180 osób. Nie konsolidujemy jej jednak w
ramach Grupy Rawlplug. Rosja to jedynie 5% sprzedaży, więc nie obawiamy się
żadnego scenariusza rozwoju sytuacji wokół Krymu czy szerzej – w stosunkach międzynarodowych
między tymi państwami a UE. Widzimy brak ryzyka dla nas
– ocenił Prezes
Rawlplug SA.

Intratny automotive

Rawlplug
osiąga wyższe marże na sprzedaży wyrobów dla branży motoryzacyjnej, które
produkuje w fabryce w Łańcucie (23 ha, z czego 8 ha pod dachem). W lutym, po
około półrocznym poślizgu (m.in. kanadyjski dostawca linii hartowniczych),
zakończyła się rozbudowa zakładu w Łańcucie. Obecnie należy on do
najnowocześniejszych w Europie. W bieżącym kwartale rozpocznie się całodobowy
cykl pracy na nowych liniach produkcyjnych, a stare urządzenia będą mogły być
wyłączane z użycia (duże oszczędności energii, mocny wzrost efektywności i
możliwości technicznych). W trakcie ostatnich 10 lat inwestycje w Łańcucie
wyniosły około 100 mln zł. Dla porównania, wydatki inwestycyjne całej Grupy
Rawlplug w 2014 roku mają wynieść 15 mln zł.

Wytwarzamy już idealny produkt. Rynek
automotive w zakresie śrub to 2,5 mld euro rocznie. Jesteśmy już na nim. Mamy
realne wdrożenia dla BMW, Mercedesa czy Grupy VW. Wolumeny rosną po kilkaset
procent. I choć nominalnie nie są jeszcze duże, to osiągnęliśmy już duży
sukces. Potrafimy wyprodukować 1 mln szt. elementów i mieć zero wad. To
pokazuje, jak głęboko wchodzimy w materiały i produkcję. Znaleźliśmy się w
gronie zaledwie kilkunastu europejskich firm, które posiadają certyfikaty
jakościowe wymagane przez przemysł samochodowy
– podkreślił Radosław
Koelner.

/wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/Koelner/27.03 rawlplug (1).jpg

Nacisk na innowacje

Zaufanie i
innowacje – to hasła przewodnie marki Rawlplug. Zaufanie, szczególnie w krajach
anglosaskich, jest właściwie pełne. Czas na szersze pokazanie innowacji. Grupa
stawia obecnie na nowoczesne produkty, wyznaczające nowe standardy w branży. To
one pozwalają na szybki wzrost marż i sprzedaży. Dotyczy to szczególnie
produktów skierowanych do branży budowlanej.

Innowacyjnymi produktami zajmuje się np.
nasz zespół w Glasgow. Będziemy dostawcą dla takich projektów jak brytyjski
Crossrail czy francuska linia kolejowa Tuluza-Bordeaux. Nie jesteśmy odtwórcą
tylko twórcą rozwiązań
– podkreślił Prezes Radosław Koelner.

Dodał, że
Grupa Rawlplug widzi duży potencjał zarówno w rynku automotive i ogólnej branży
budowlanej, jak również w rynku ociepleń fasad i dachów czy systemów
przeciwpożarowych. Jaki jest potencjał wzrostu? Wystarczy spojrzeć na wartość
głównych rynków. Światowy rynek elementów złącznych ma wartość 64 mld USD, a
rynek zamocowań (np. kotwy)to kolejne 8-9 mld USD.

Inwestorów
interesowała sytuacja w zakresie narzędzi, jakie wytwarza i sprzedaje Grupa
Rawlplug pod markami własnymi (Globus, Modeco) oraz jakie wyłącznie
dystrybuuje.

Narzędziami i elektronarzędziami już jako
Koelner Polska mocno zajęliśmy się w tym roku. Dopieszczamy marki, zwiększamy
sprzedaż, co pozytywnie wpływa na rozkład kosztów dystrybucji i sprzedaży.
Dobrym przykładem są najwyższej klasy myjki wysokociśnieniowe Nilfisk w
Castoramie w Polsce, które przebojem weszły na rynek. Budujemy dzięki temu relacje dla innych
asortymentów naszej grupy
– wyjaśnił Prezes Rawlplug SA.

Międzynarodowy faktoring

Rawlplug
optymalizuje system finansowania grupy, co będzie miało pozytywne przełożenie
na wiele aspektów jej funkcjonowania.

Redukujemy do dwóch liczbę banków
obsługujących grupę. Wprowadzamy też międzynarodowy faktoring, konwertujemy
kredyty krótkoterminowe na średnioterminowe. Pozwoli to nam na efektywniejsze
zarządzanie gotówką w ramach grupy oraz powinno zaowocować spadkiem kosztów
finansowych już w tym roku
– wyjaśnił Piotr Kopydłowski, Wiceprezes Zarządu
ds. Finansowych w Rawlplug SA.

Koszty należy
ciąć, ale mądrze – tak można by opisać dewizę Grupy Rawlplug. Przykład?

Nasz sukces będzie tym większy, im więcej
osób będzie indywidualnie zaangażowanych w rozwój grupy . Dlatego nie
oszczędzamy na pracownikach. Nie chcę budować korporacji
– zapewnił
zebranych Radosław Koelner.

Dywidenda i skup akcji

Zarząd
zapowiada, że będzie rekomendował wypłatę dywidendy z zysku za 2013 r. Jej
ostateczną wysokość uzależnia od koniunktury w II kwartale.

Jeśli wyniki pierwszych miesięcy tego roku
będą dobre, do akcjonariuszy może trafić nawet 100 proc. zysku za ubiegły rok.
Spółka może także uruchomić buy-back
– poinformował Prezes Radosław Koelner

Rawlplug nie wypłacił dywidendy za 2012 rok, natomiast
z zysku za 2011 r. do akcjonariuszy trafiło 10,7 mln zł dywidendy, co dało 0,33
zł na akcję. Była to pierwsza dywidenda w historii spółki. W zeszłym roku Walne
Zgromadzenie uchwaliło skup do 1,8 mln akcji własnych za nie więcej niż 21,6
mln zł. Datą graniczną skupu jest 31 maja 2015 r. Do tej pory Rawlplug nie
rozpoczął jeszcze skupowania akcji własnych.

Do pobrania:

Prezentacja z konferencji [plik]

Skonsolidowany raport okresowy Rawlplug SA
za 2013 rok [link]