Alumetal celuje w poprawienie wolumenów sprzedaży w czwartym kwartale 2021 r., pomimo spadków produkcji we wrześniu w przemyśle motoryzacyjnym w Europie. Zarząd liczy na poprawę ciągłości procesów produkcyjnych w automotive w kolejnych kwartałach – poinformowała PAP Biznes prezes Agnieszka Drzyżdżyk. W dłuższej perspektywie Alumetal spodziewa się normalizacji marż, ale mają być one wyższe niż średnia realizowanych historycznie marż.

„Alumetal ma za sobą kolejny solidny kwartał w 2021 r., a w końcówce tego roku widzimy pozytywne trendy – mocno wierzymy, że także w czwartym kwartale tego roku powinniśmy poprawić zarówno wolumen sprzedaży, jak i wyniki finansowe rdr. Ten rok był trudny dla przemysłu motoryzacyjnego, co jednak ważne, nasi klienci sygnalizują, że 2022 r. będzie lepszy” – powiedziała prezes.

 

„Trzeci kwartał, a szczególnie wrzesień, przyniósł rozczarowanie naszym odbiorcom, chociaż zamówienia pokazywały, że będzie to rekordowy miesiąc. W końcówce roku podejście kontrahentów jest już bardziej konserwatywne a zarazem, jak nam się wydaje, bardziej realne. Patrząc na realizację zamówień w ostatnich tygodniach sytuacja wygląda lepiej niż we wrześniu i to też daje większą pewność, że czwarty kwartał powinien być relatywnie dobry pod względem wolumen sprzedaży. Ogólnie odczuwamy po stronie popytowej wzrost optymizmu” – oceniła.

 

W październiku Alumetal poinformował o wstępnych wynikach za trzeci kwartał 2021 r. Wyniki finansowe wykazują przychody na poziomie 538,4 mln zł (wzrost o 116 proc. rdr), 45,8 mln zł zysku EBITDA (wzrost o 80 proc. rdr) i 29 mln zł zysku netto, co oznacza wzrost o 83 proc. rdr, a znormalizowany zysk netto wyniósł 28,7 mln zł, czyli wzrósł o 68 proc. rdr. Sprzedaż w trzecim kwartale wyniosła 55,2 tys. ton, czyli była o 48 proc. wyższa niż rok wcześniej. Po trzech kwartałach sprzedaż wyniosła ponad 170 tys. ton, a narastająco w okresie ostatnich dwunastu miesięcy przekroczyła 220 tys. ton.

 

DOSTĘP DO SUROWCÓW UTRUDNIONY, ALE ALUMETAL NIE WIDZI ZAGROŻENIA DLA REALIZACJI ZAMÓWIEŃ

 

Prezes zwróciła uwagę, że po okresie wysokich marż w pierwszym półroczu w trzecim kwartale nastąpiła spodziewana ich korekta.

 

„Naszym celem jest utrzymanie marż na poziomie zbliżonym do minionego kwartału w dłuższym okresie czasu” – powiedziała Drzyżdżyk.

 

„Myślę, że zmiany, które przeprowadziliśmy – jak np. zmodernizowanie zakładu w Kętach czy ekspansja sprzedaży stopów odlewniczych i wstępnych oraz ciągłe powiększanie portfela odbiorców i dostawców, zwiększają naszą konkurencyjność i poprawiają poziom powtarzalnych wyników finansowych” – dodała.

 

Jak zauważyła prezes, w 2021 r. przemysł motoryzacyjny, tak jak wiele innych branż, zmaga się przerwanymi łańcuchami dostaw – w dziewięć miesięcy tego roku sprzedaż pojazdów samochodowych w Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii spadła o 6 proc., a w tym samym czasie Alumetal odnotował wzrost sprzedaży o ponad 60 proc. Prezes dodała, że popyt na samochody utrzymuje się na wysokim poziomie, problemy są natomiast po stronie podażowej.

 

„Kryzys związany z półprzewodnikami bardzo mocno zaburza ten rok – w obszarze produkcji samochodów na świecie spodziewane jest odnotowanie poziomu gorszego niż w pandemicznym 2020 roku” – oceniła.

 

„Motoryzacja nie dostaje zamówionych komponentów i nie jest w stanie odbudować zapasów. Uzależnienie Europy od rynków azjatyckich, jeśli chodzi o półprzewodniki, jest tak duże, że istnieje olbrzymia potrzeba relokacji produkcji tych i innych komponentów do Europy. Postrzegam to jako szansę dla europejskiej motoryzacji” – dodała Drzyżdżyk.

 

Prezes pytana, czy w przypadku przeniesienia produkcji komponentów do Europy na większą skalę Alumetal rozważyłby rozbudowę swoich mocy produkcyjnych odpowiedziała, że obecnie jest za wcześnie, by to planować.

 

„Musimy zobaczyć jak sytuacja się rozwinie i jak otoczenie rynkowe się ustabilizuje. W zależności od tego będziemy chcieli podejmować dalsze decyzje, teraz jest na to za wcześnie. Przypominam, że grupa dysponuje jeszcze dostępnymi mocami produkcyjnymi, które obecnie wynoszą 270 tys. ton rocznie. Biorąc pod uwagę strategiczny cel na poziomie 250 tys. ton – w przyszłym roku będzie jeszcze przestrzeń do wzrostu wolumenów” – powiedziała.

 

Drzyżdżyk poinformowała, że Alumetal od lat realizuje politykę buforów magazynowych materiałów strategicznych, co pozwala na terminową realizację zamówień, nawet przy problemach z łańcuchami dostaw.

 

„Jest bardzo duża niepewność w przemyśle motoryzacyjnym związana z dostępnością surowców do produkcji stopów – obecnie dotyczy to krzemu i magnezu. My jesteśmy jednak zabezpieczeni i nie widzimy zagrożenia dla realizacji zamówień w najbliższym czasie – nie tylko w perspektywie tego roku, ale też jeśli chodzi o pierwsze kwartały przyszłego roku. Nie obawiamy się więc zaburzeń w produkcji” – powiedziała.

 

ROSNĄCE KOSZTY BĘDĄ MIAŁY ODZWIERCIEDLENIE W CENIE WYROBÓW

 

W ocenie Drzyżdżyk, rosnące koszty surowców są aktualnie faktem dla wszystkich producentów stopów aluminiowych, co widoczne jest w oferowanych cenach. Dla Alumetalu najważniejsza jest różnica między ceną sprzedaży produktu a kosztem materiału do jego wytworzenia.

 

„Różnica pomiędzy cenami stopów a kosztem surowców złomowych jest na satysfakcjonującym poziomie. Realizujemy strategię naturalnego hedgingu – wraz ze sprzedażą produktów kupujemy odpowiednią ilość surowców” – dodała prezes.

 

W przypadku energii elektrycznej i gazu Alumetal ma w pełni zabezpieczony przyszły rok. Obserwując sytuację zarząd zauważa, że wzrosty kosztów energii elektrycznej i gazu dotyczą wszystkich europejskich firm, w tym konkurencji, więc z pewnością będą miały odzwierciedlenie w cenie produktów.

 

„Zakładamy, że rosnące ceny surowców i koszty energii elektrycznej i gazu będą miały odzwierciedlenie w cenie wyrobów” – oceniła prezes.

 

„Patrząc jak Alumetal radzi sobie w trudnych dla motoryzacji latach 2020 i 2021 – w mojej ocenie – perspektywa długoterminowa dla spółki jest dobra. Dodatkowo w długim horyzoncie otoczenie będzie sprzyjające, ponieważ zapotrzebowanie na aluminium rośnie, szczególnie na aluminium z recyklingu, które charakteryzuje się niskim śladem węglowym. W tym kontekście produkty Alumetalu są bardzo dobrym rozwiązaniem” – dodała Drzyżdżyk.

 

Alumetal ma sprecyzowane plany na 2022 r. – jest to ostatni rok obowiązywania strategii ogłoszonej w 2018 r. Grupa chce przekroczyć zakładany w strategii na 2022 r. wolumen 250 tys. ton sprzedaży, a w stosownym czasie poinformować o nowych celach strategicznych.

 

„W przyszłym roku kończy się strategia, więc naturalnie musimy określić sobie cele na kolejne lata, o czym poinformujemy w stosownym czasie” – powiedziała prezes.

 

Alumetal jest producentem wtórnych aluminiowych stopów odlewniczych i stopów wstępnych.

 

Dominika Antoniak (PAP Biznes)

 

doa/ osz/

Depesza pochodzi z pełnej wersji serwisu biznes.pap.pl