Amica spokojnie podchodzi do spowolnienia rynku AGD

Po spadkach na początku lockdownów w 2020 r. rynek AGD szybko wrócił do dwucyfrowych wzrostów. Kolejny, 2021 rok zakończył się aż 19 proc. wzrostem wartościowym. Jednak od początku bieżącego roku daje się zauważyć znaczne spowolnienie dynamiki wzrostów w sektorze AGD. Do końca marca 2022 r. wzrost wyniósł zaledwie 4 proc., a było to poniekąd skutkiem zwiększonej sprzedaży zmywarek, bo w innych kategoriach produktowych dało się zauważyć nawet spadki w ujęciu rocznym. Ilościowo mniejsza sprzedaż wynika z inflacji i wyższych cen produktów, które, co trzeba zauważyć, nie są produktami pierwszej potrzeby.

W rozmowie z red. Piotrem Mazurkiewiczem na łamach „Parkietu” Michał Rakowski, członek zarządu ds. finansowych i zasobów ludzkich w Amice, wyjaśnia przyczyny podwyżek:

 – Podwyżki cen AGD są już dość długim trendem i w naturalny sposób nie mogliśmy pozostać z boku, ale też konkurencyjność rynku nie pozwala nam na wyprzedzanie cenami sprzętów wzrostu np. cen surowców. Wdrożyliśmy kolejne podwyżki od początku roku, jednak dynamika kosztów jest duża i działa z wyprzedzeniem. To oznacza z kolei spadek rentowności producentów. Planujemy kolejne podwyżki od połowy roku, ale nadążanie za wzrostem cen surowców i pozostałych kosztów wydaje się być w roku 2022 trudnym zagadnieniem, jeśli nadal utrzymuje się tak wysoka dynamika wzrostu kosztów – powiedział CFO Amiki.

Grupa Amica niezwłocznie po wybuchu wojny w Ukrainie wstrzymała produkcję na rynek rosyjski. Trwają wytężone prace nad znalezieniem alternatywnych rynków zbytu dla zapełnienia luki przychodów po Rosji. Jednak szalejąca w całej Europie inflacja nie ułatwia tego zadania. Problemem są też rekordowo wysokie koszty logistyczne, które w ostatnich kwartałach są kluczowe dla rentowności towarów.

Na zakończenie rozmowy padło pytanie o potencjalne zagrożenia, jakie mogą powstać na skutek przestojów ogłoszonych ostatnio w Chinach w związku z koronawirusem.

 – Dotychczas nie odnotowaliśmy przestojów produkcyjnych związanych z lockdownami w Chinach – zakończył Michał Rakowski.

 

Więcej na ten temat:

https://www.parkiet.com/handel-i-konsumpcja/art36298211-wzrost-kosztow-i-inflacja-uderzaja-w-producentow

https://www.parkiet.com/handel-i-konsumpcja/art36298421-amica-nie-obserwuje-zaklocen-w-produkcji-na-rynku-chinskim