COMPREMUM wyprodukuje innowacyjną platformę transportową na bazie wynalazku Wojskowej Akademii Technicznej

Powstała z myślą o transporcie dłużycy drewnianej i metalowej oraz towarów paletyzowanych, ale może też posłużyć do przewozu zboża z Ukrainy oraz materiałów budowlanych do tego kraju. Tania i prosta w budowie platforma-kontener dla transportu drogowego i kolejowego została opracowana w Wojskowej Akademii Technicznej (WAT), a giełdowa spółka Compremum nabyła od uczelni licencję na jej produkcję i wprowadzenie na rynek.

Od razu przystępujemy do komercjalizacji platformy, a naszym celem jest wprowadzenie jej na rynek w najbliższych miesiącach, na pewno w tym roku. Widzimy duże zainteresowanie, gdyż już obecnie moglibyśmy zrealizować zamówienia na 2000 platform. Dzięki automatyzacji procesu technologicznego zoptymalizujemy koszty produkcji, w związku z czym naszą przewagą konkurencyjną będzie nie tylko uniwersalność platformy dla całego procesu logistycznego, ale również jej atrakcyjna cenawskazał podczas podpisania umowy Jarosław Zaborski, Pełnomocnik Compremum S.A.  

Umowę licencyjną ze strony WAT zawarł Rektor-Komendant gen. bryg. prof. dr hab. inż. Przemysław Wachulak. W podpisaniu porozumienia uczestniczyli również dziekan Wydziału Inżynierii Mechanicznej WAT prof. dr hab. inż. Jerzy Małachowski, twórcy technologii dr hab. inż. Wiesław Krasoń i dr inż. Grzegorz Sławiński oraz dyrektor Centrum Transferu Technologii WAT dr hab. inż. Adam Bartnicki.

Głównym elementem platformy-kontenera jest moduł podstawowy, wymiarowo odpowiadający typowym kontenerom kolejowym 10’, 20’ i 30’. Z połączenia modułów podstawowych powstają zestawy multi-platform, które mogą być używane do wspomagania intermodalnego transportu kolejowo-drogowego dłużycy drewnianej i metalowej, wyrobów przewożonych na paletach i materiałów sypkich. Zastosowanie konstrukcji o różnych wymiarach podłużnych eliminuje proces indywidualnego wyładowania każdej jednostki transportowanego ładunku, np. kloca drewna czy wiązki prętów podczas przeładunku z miejsca wycinki, produkcji czy składowania.

Zestaw wspomagający wraz z ładunkiem może być wielokrotnie przeładowywany z samochodów dostawczych na różnego typu wagony kolejowe i odwrotnie, bez konieczności opróżniania. Puste, złożone zestawy mogą być natomiast dostarczone na miejsce załadunku w odpowiedniej liczbie, a następnie po ich skonfigurowaniu, w zależności od przeznaczenia, wypełnione towarem oczekiwać na załadunek i dostawę powiedział dr hab. inż. Wiesław Krasoń.

Dzięki zabudowie, niewielkim nakładem sił i środków będzie możliwe transportowanie zboża z pól. Platformy załadowane w gospodarstwie rolnym będą następnie przewożone koleją lub transportem samochodowym. Ta uniwersalność transportu rozszerza funkcjonalność platformy. Za pomocą platform zboże może być transportowane z Ukrainy do Europy, a w drodze powrotnej mogą zostać załadowane materiały budowlane, które posłużą do odbudowy kraju zniszczonego wojną – dodał dr hab. inż. Wiesław Krasoń.

Zabudowa platformy będzie posiadać właściwość izolowania wilgoci z zewnątrz i wentylacji wewnątrz. Izolację od gruntu umożliwi natomiast rama platformy wyposażona w płozy. Rozwiązanie konstrukcyjne platformy chronione jest patentami w Polsce, jak również w całej Unii Europejskiej, a Europejski Urząd Patentowy potwierdził unikalność rozwiązania naukowców z WAT.

Nowy produkt wpisuje się w strategię dywersyfikacji biznesowej Grupy Compremum, której realizacja wzmocni sytuację Grupy w niestabilnym otoczeniu rynkowym.

 Stawiamy na rozwiązania innowacyjne, wysokiej jakości, wnoszące dużą wartość dodaną dla naszych kontrahentów. Platforma transportowa powstająca na bazie wynalazku ekspertów WAT jest kolejnym efektem naszych działań w tym zakresie. Wyróżnikiem Grupy Compremum jest dywersyfikacja segmentowa, oparta zarówno na tradycyjnych sektorach gospodarki, jak szeroko pojęty sektor budowlany i kolejowy, jak również  na obszarze odnawialnych źródeł energii wskazuje Radosław Załoziński, Wiceprezes Zarządu Compremum S.A.

Grupa Compremum w najbliższym czasie spodziewa się pierwszych przychodów, wynikających ze współpracy z brytyjską spółką Sunamp, dzięki której oferuje na rynku polskim urządzenia do efektywnego zarządzania energią cieplną, przeznaczone przede wszystkim do masowego rynku konsumenckiego. Spółka szacuje przychody z produktów Sunamp na przynajmniej 50 mln zł netto w najbliższych trzech latach, a formuła współpracy między Grupą Compremum a Sunamp może przerodzić się we wspólne przedsięwzięcie produkcyjne.

Z kolei portfel zamówień w obszarze budownictwa specjalistycznego wzmocniła pod koniec października umowa o wartości brutto 191 mln zł ze spółką Inowrocławskie Kopalnie Soli „Solino” z Grupy Kapitałowej ORLEN na realizację rurociągów solanki. Grupa kontynuuje także realizację m.in. kontraktu budowy sieci światłowodowej dla PKP PLK, a w bieżącym roku otworzyła eksport usług budowlanych poprzez zawarcie umowy na budowę fabryki pieczarek w Grecji.

 

***

GRUPA COMPREMUM

Compremum S.A. (do 3.01.2022 Pozbud S.A.) to polska firma z siedzibą w Poznaniu o blisko 40-letniej historii. Po zmianach właścicielskich w 2020 roku powstała wzmocniona, zarządzana przez COMPREMUM S.A. Grupa, która prowadzi działalność operacyjną w czterech segmentach:

  • budownictwo specjalistyczne (flagowe kontrakty – konsorcjalny: budowa sieci światłowodowej dla PKP PLK; budowa rurociągów solanki dla IKS „Solino” z Grupy Orlen),
  • stolarka otworowa (nowoczesny, zautomatyzowany zakład produkcyjny; sprzedaż krajowa i eksportowa z dużą tendencją wzrostową na rynku USA),
  • odnawialne źródła energii (OZE) – dewelopowanie projektów OZE (Ptaszkowice – 35MW, kolejne projekty w analizie) oraz sprzedaż i produkcja systemów magazynowania i zarządzania energią (partnerstwo z Durapower i Elmodis), a także sprzedaż systemów magazynowania ciepła (partnerstwo z Sunamp),
  • przemysł kolejowy – modernizacja wagonów kolejowych (podpisane pierwsze umowy konsorcjalne).

Od 2008 roku spółka jest notowana na rynku głównym GPW. Więcej informacji na temat Grupy Compremum można znaleźć pod adresem www.compremum.pl.