Grupa Amica podsumowuje pierwszą połowę 2021 roku

Największy polski producent AGD zanotował w I półroczu 2021 ponad 1,5 mld zł przychodów i zwiększył zyski, pomimo odmrożonych m.in. wydatków marketingowych. W drugim kwartale widoczna była już jednak presja kosztów surowców, komponentów i transportu, a ogólnorynkowe podwyżki cen sprzętu AGD mogą wywrzeć dodatkowy wpływ na kształtowanie popytu w kolejnych kwartałach.

W pierwszej połowie 2021 roku Grupa Amica zwiększyła przychody o 24% rdr, do 1,57 mld zł, rosnąc we wszystkich obszarach geograficznych i we wszystkich kategoriach asortymentowych. Nastąpiła też korzystna zmiana miksu sprzedażowego ze wzrostem udziału sprzętu grzejnego. Spółka wypracowała jednocześnie 107,3 mln zł wyniku EBITDA (+22% rdr), 74,9 mln zł zysku operacyjnego (+28% rdr) i tyle samo zysku brutto (+33% rdr), księgując 55,5 mln zł zysku netto (+41%). W samym drugim kwartale br. skonsolidowane przychody wzrosły o 30% rdr, do 773,0 mln zł, jednakże zysk operacyjny oraz rezultaty brutto i netto były niższe o 8-12% rdr. Analizując sytuację w ujęciu rok do roku należy oczywiście wziąć pod uwagę istotny wpływ pandemii na drugi kwartał zeszłego roku.

Wyszliśmy wzmocnieni z trudnego i nieprzewidywalnego roku 2020, realizując dodatkowo w pierwszej połowie 2021 roku zauważalne wzrosty wyników. Od drugiego kwartału odczuwamy jednak po stronie kosztowej mocny wzrost cen stali, komponentów i frachtu morskiego. Sytuacja ta musi finalnie przełożyć się na ceny dla klientów, co wydaje się w skali całej Europy nieuniknionym procesem także w kolejnych kwartałach. Liczymy, że powszechna presja inflacyjna złagodzi potencjalnie negatywne efekty popytowe i konkurencyjne – wskazuje Michał Rakowski, członek Zarządu Grupy Amica. ds. finansowych i zasobów ludzkich.

Pod koniec czerwca br. Amica wypłaciła z zysku 2020 roku 6 zł dywidendy na akcję (dwa razy więcej niż rok wcześniej), co wraz z odbudową zapasów i wznowieniem inwestycji rozwojowych (m.in. moce wytwórcze, automatyzacja, cyfryzacja i IT) obniżyło przepływy gotówkowe w ujęciu rok do roku. Pomimo tego na koniec czerwca br. Grupa Amica wciąż posiadała 107,6 mln zł wolnej gotówki.

Dzięki odbudowie zapasów możemy lepiej odpowiadać na potrzeby naszych klientów, co w sytuacji zaburzeń globalnych łańcuchów dostaw staje się jedną z przewag konkurencyjnych, podobnie jak efektywność procesów i atrakcyjna oferta produktowa. Utrzymujemy bezpieczną strukturę bilansu, dbamy o płynność finansową. Nasz wskaźnik długu netto do EBITDA to jedynie 0,5x podkreśla Michał Rakowski, członek Zarządu Grupy Amica. ds. finansowych i zasobów ludzkich.

Jednocześnie Grupa Amica kontynuuje działalność z zakresu odpowiedzialności społecznej. W całym 2020 roku wartość zaangażowania społecznego przekroczyła 2,8 mln zł, a podjęte inicjatywy są prowadzone także w tym roku. To m.in. działalność Ochotniczej Straży Pożarnej – Grupa Amica jako jedyny pracodawca w Polsce posiada dobrowolnie własną OSP, która czuwa nie tylko nad bezpieczeństwem miejsca pracy, ale też okolicznych mieszkańców; działalność Fundacji Amicis, która udziela wsparcia finansowego i rzeczowego osobom prywatnym, instytucjom oświatowym, opiekuńczym oraz organizacjom pozarządowym; a także współpraca z Fundacją Kwiat Kobiecości przy kampanii „Piękna, bo zdrowa”, promującej badania profilaktyczne pozwalające wykryć raka szyjki macicy. Grupa Amica przygotowuje się także do kolejnej edycji konkursu grantowego „Inwestujemy lokalnie”, za pośrednictwem którego wspiera i promuje najciekawsze inicjatywy społeczne realizowane na terenie  powiatu szamotulskiego.

 

***

Pozycję rynkową Grupy Amica i potencjał sprzedażowy wspierają atrakcyjne linie produktów Q-type oraz X-type. Oprócz poszukiwanej stylistyki oferują one również innowacyjne rozwiązania użytkowe, które do tej pory były oferowane na nielicznych rynkach. Zarówno chłodziarki do wina jak i szuflady grzejne zapewniają jeszcze większy wybór i dają nowe możliwości aranżacji kuchni. Nowe piekarniki wyróżniają się m.in. niezwykle funkcjonalnym rozwiązaniem jakim jest OpenUp!, które pozwala na otwieranie drzwi piekarnika po jedynie dotknięciu uchwytu, np. łokciem. Z kolei BakingPro System™ podnosi jakość domowych wypieków. Wybranymi modelami można także sterować za pomocą smartfona. Płyty gazowe wyposażono w precyzyjną kontrolę płomienia FlameControl, dzięki czemu użytkownicy zyskali niespotykaną w tej kategorii produktów możliwość precyzyjnego dobrania wielkości płomienia. Nowe, wydajne okapy wyposażono w sterowanie sensorowe Touchless®, które umożliwia sterowanie za pomocą gestów bez dotykania urządzenia. Z kolei zmywarki z innowacyjnymi ramionami natryskowymi WaterSpinner, gwarantują perfekcyjne zmywanie oraz możliwość zarządzania przestrzenią dzięki rozwiązaniu MaxiSpace3.

 

***

O Grupie Kapitałowej Amica

Amica to największy polski producent sprzętu gospodarstwa domowego i jedna z najbardziej uznanych polskich firm notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. W swojej ofercie posiada pełną gamę urządzeń dużego i małego AGD, wyróżniających się użytecznością, jakością, wyglądem i innowacyjnością.

Około 75% skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży produktów i towarów Grupa uzyskuje dzięki aktywności na około 70 rynkach zagranicznych.

Amica jest laureatem wielu prestiżowych nagród, zarówno polskich, jak i międzynarodowych, m.in. Red Dot Design Award: Best of the Best. Wśród portfolio marek Grupy Amica znajdują się także zagraniczne marki Gram, Hansa, CDA oraz Fagor.