Miejsce: Warszawa

Czas: 26.11.2014

Temat: Omówienie wyników finansowych 3Q2014 Grupy TIM oraz
perspektyw rozwoju w kolejnych okresach

Model hybrydowy oparty o e-commerce
sprawdza się bardzo dobrze

O 50% wzrosły przychody
Grupy TIM po trzech kwartałach 2014 roku. Po pionierskiej w branży dystrybucji
elektrotechniki zmianie modelu biznesowego spółka osiąga skalę działalności,
która zapewni wysoką zyskowność.

TIM,
wiodący dystrybutor materiałów elektrotechnicznych, notuje spektakularne na tle
branży wzrosty przychodów. O ile produkcja budowlano-montażowa była w trzecim
kwartale na poziomie zbliżonym do analogicznego okresu roku 2010, a firmy
zrzeszone w Związku Pracodawców Dystrybucji Elektrotechniki wskazały na
przeciętny wzrost sprzedaży o około 15%, to Grupa TIM zanotowała skok
przychodów aż o 44% w ujęciu rok do roku. /wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/TIM/26.11.2014_tim2.JPG


Choć otoczenie makroekonomiczne nam nie
sprzyja, to dzięki zmianie modelu biznesowego na hybrydę – przedstawiciele
handlowi, handlowcy i platforma e-commerce, bez lokalnych magazynów – jesteśmy
w stanie dynamicznie zdobywać rynek, oferując klientom największy zakres
towarów w najlepszych na rynku cenach przy zapewnieniu sprawnej dostawy zamówienia

– powiedział Krzysztof Folta, Prezes Zarządu TIM SA.

W
okresie trzech kwartałów 2014 roku Grupa TIM zanotowała 359,3 mln zł przychodów
(+50% rok do roku).


Bonusy od dostawców rosną szybciej niż
sprzedaż. Za trzy kwartały zwiększyły się o aż 88%. To pokazuje, jak skutecznie
udaje nam się zmieniać w nowym modelu strukturę sprzedaży w stronę produktów o
wyższej marży
– podkreślił Prezes Folta.

Trzeci
kwartał potwierdza wcześniejsze analizy spółki, iż przychody rzędu 150 mln zł
kwartalnie oznaczają już punkt osiągnięcia rentowności operacyjnej.


Zniwelowaliśmy już praktycznie ujemną
marżę, strata operacyjna za III kwartał była symboliczna. Czwarty kwartał
będzie pierwszym, w którym nie będzie już widać kosztów poprzedniego modelu –
tradycyjnych hurtowni, rozsianych po całym kraju
– zauważył Krzysztof
Folta.

Dodał,
że w związku z tym spodziewa się przełamania dotychczasowych strat w 2015 roku.


Pozytywnie zadziała też efekt
Rotopino.pl, naszej spółki działającej na rynku e-commerce w relacji B2C, która
rozwija się bardzo dobrze, choć jej skala działalności wciąż przyćmiona jest
przez skalę TIM SA. Buduje ona jednak w istotny sposób wartość Grupy. Nowe
spółki handlowe – EL-IT oraz Sun Electro – powinny wnieść już widoczny wkład do
wyników w przyszłym roku
– powiedział Prezes TIM SA.

Ujawnił
też, że TIM posiada już ponad 16 tys. klientów e-commerce z indywidualnymi
warunkami handlowymi, a platforma internetowa od początku roku zanotowała już
1,1 mln unikalnych użytkowników.

/wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/TIM/26.11.2014_tim.JPG
W branży e-commerce działa tzw. teoria
długiego ogona. Dlatego też mocno inwestujemy w rozwijanie oferty. O ile na
koniec zeszłego roku mieliśmy poniżej 20 tys. indeksów magazynowych, to obecnie
jest to już ponad 40 tys. Na koniec przyszłego roku zamierzamy mieć ich 75
tys., a na koniec 2017 roku – 125 tys. Widzimy, że ta strategia sprawdza się

– mówił Prezes Folta, prezentując stosowne wykresy.


Staliśmy się spółką e-commerce i w coraz
większym stopniu powinniśmy być porównywani z Zalando czy Amazonem, a nie z
tradycyjnymi hurtowniami elektrotechnicznymi
– podkreślił Prezes TIM SA.

Zmiana
modelu działania sprawiła, iż magazyn centralny w Siechnicach został mocno
dociążony. Liczba przesyłek jest 4 razy większa niż przed rokiem. Przy
dynamicznie rosnącej skali działalności i liczbie indeksów magazynowych,
niezbędna jest rozbudowa centrum logistycznego.


Obecne 10 tys. mkw magazynu
rozszerzyliśmy już o 2 tys. mkw namiotów. W 2016 roku powinniśmy mieć już do
dyspozycji 40 tys. mkw powierzchni magazynowej. Dla zachowania najwyższej
efektywności ekonomicznej, zamierzamy sprzedać obecne centrum wybranemu
operatorowi, który rozbuduje dla nas centrum logistyczne i wynajmie je na 15
lat. Walne Zgromadzenie będzie głosowało nad umożliwieniem realizacji tego
planu 13 stycznia
– przypomniał Krzysztof Folta.

Prezentacja z konferencji [tutaj]

Raport okresowy Grupy TIM SA
za 3Q2014 [tutaj]