Krajowi liderzy
podbijają rynki zagraniczne

W dzisiejszym wydaniu „Gazety Wyborczej” red. Wojciech
Matusiak przybliża czytelnikom polskie firmy z największą ekspozycją na rynki
Europy Zachodniej, które jednocześnie są polskimi czempionami. Coraz częściej zdarza
się, że krajowi liderzy szukają szansy na dynamiczny rozwój przejmując z
sukcesem marki w takich krajach jak Wielka Brytania, Francja czy Szwajcaria.

Dobrym przykładem takiej strategii może być największy
krajowy producent AGD – Amica. Sprzedaż zagraniczna spółki z Wronek w I
półroczu br. stanowiła 71 proc. całości przychodów. Amica, po trwających 2,5
roku negocjacjach, za kwotę 174 mln zł, przejęła brytyjską spółkę CDA. Był to
największy wydatek w historii producenta AGD. Inwestycja pozwoliła polskiej
spółce skokowo zwiększyć sprzedaż na wartym 20 mld zł rynku brytyjskim i
wzmocnić swoją pozycję w Europie Zachodniej. W pierwszym półroczu 2016 r. Amica
zwiększyła tam swoją sprzedaż aż o 65 proc., do poziomu 447 mln zł. Główna w
tym zasługa właśnie przejętej spółki CDA i dobrych wyników w Niemczech.

Spektakularnymi sukcesami poza granicami naszego kraju może
pochwalić się także największy w Polsce dystrybutor IT i elektroniki użytkowej
– Grupa Kapitałowa AB. Przejęte w 2007 r. w Czechach AT Computers jest obecnie
numerem 1 na tamtejszym rynku, z olbrzymią przewagą nad konkurencją. Warto
dodać, że w zaledwie pięć lat zyski AT Computers przewyższyły koszty nabycia
spółki (107 mln zł). Czeska spółka dynamicznie się rozwija, korzystając ze
sprzyjającej koniunktury na tamtejszym rynku. W ubiegłym kwartale br. sprzedaż
ATC wzrosła aż o 59 proc. (w skali rdr), a zysk netto – o 32 proc.

Warto dodać, że zagraniczna ekspansja pozwala polskim
przedsiębiorstwom zapewniać sobie dywersyfikację źródeł przychodów i uniezależniać
się od zawirowań gospodarczych i politycznych na lokalnych rynkach.

Więcej na ten temat w dzisiejszym wydaniu „GW” na str. 7