Data: 5 marca 2020 roku

 

Miejsce: Warszawa

 

Temat: Omówienie sytuacji biznesowej i finansowej Grupy AB po roku 2019 oraz perspektyw na kolejne okresy

 

Grupa AB z dużym potencjałem długoterminowego rozwoju

 

Grupa AB ma za sobą bardzo udany kwartał oraz cały rok kalendarzowy 2019. Rekordowe przychody, solidne zyski i
awans na ósmą pozycję wśród największych dystrybutorów IT w Europie dobrze obrazują sukces. [więcej tutaj]

 

/wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/AB/5.03.2020_AB_2.jpgPierwszy raz przekroczyliśmy w kwartale 3 mld zł przychodów, a w roku kalendarzowym 9 mld zł, dokładnie doszliśmy do 9,4 mld zł. Miniony kwartał, wysoki sezon w naszej branży, oznaczał wzrost przychodów i wyniku EBITDA o około 10% rok do roku, a zysku netto o 13%. W oczy może rzucać się spadek kosztów sprzedaży przy ich wzroście na poziomie operacyjnym. To jedynie kwestia rozłożenia akcentów w obszarze dopłat dla naszych klientów, jakie przekazujemy
na bazie umów z dostawcami. Dlatego warto patrzeć na poziom EBITDA, który jest wolny od tych fluktuacji
– wyjaśnił Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu ds. Finansowych w AB S.A.

 

Ogólnie mógłbym skomentować dalsze slajdy części finansowej dzisiejszej prezentacji, że wieje z nich nudą. Tak jak w poprzednich okresach stawiamy na bezpieczeństwo, konserwatywną politykę finansową, dywersyfikację źródeł finansowania, wysokie
kapitały własne i stabilne wskaźniki. Mamy dużo przestrzeni finansowej do dalszych wzrostów skali
– dodał CFO Grupy AB, omawiając bilans, rachunek przepływów pieniężnych i wskaźniki finansowe.

 

Przewagi konkurencyjne Grupy sprawiły, że w 10 lat potroiła wartość rocznej sprzedaży, generując również w zeszłym roku kalendarzowym 105 mln zł wyniku EBITDA i 61 mln zł zysku netto. I to pomimo wyzwań, jakie stawiało otoczenie konkurencyjne (zmiany podmiotowe i związane z tym zawirowania). Jednocześnie pomimo najszerszego portfolio
produktowego Grupa AB nadal rozszerza i zawiera nowe umowy dystrybucyjne.

 

/wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/AB/5.03.2020_AB_3.jpgWśród najciekawszych z ostatnich miesięcy warto wymienić na przykład notebooki Huawei na rynku czeskim, bo wierzymy, że ten producent może osiągnąć sukces rynkowy także w tym asortymencie. Podpisaliśmy też umowę z gigantem, jakim jest Lego, co niewątpliwie wspiera naszą spółkę Rekman – dystrybutora zabawek. Wymienię też Microsoft Surface, rozwiązania sieciowe Ubiquiti czy Inspur – wielki chiński sukces na rynku serwerów. Warto wspomnieć też bardzo
ważną dla nas umowę master dystrybutora OKI, co daje nam i naszym klientom w całej Europie najlepsze możliwości sprzedażowe materiałów eksploatacyjnych
– wyliczał Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB S.A.

 

Wśród zdywersyfikowanego portfela obszarów biznesowych, przedstawiciele AB skupili się na omówieniu sukcesu czeskiej sieci franczyzowej Digimax i generalnie asortymentu telekomunikacyjnego w Grupie AB, jak również obszaru dystrybucji RTV-AGD (w IV kw. 2019 roku +32% rdr), digital signage (+20% rdr) i cloud (+57% rdr). W tym ostatnim obszarze warto zwrócić uwagę na wzrost bazy klienckiej o 89% rdr, co wskazuje na możliwości jeszcze szybszego wzrostu przychodów ze sprzedaży oprogramowania w chmurze w kolejnych okresach.

 

/wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/AB/5.03.2020_AB_4.jpgObszarem, w który nieustannie codziennie inwestujemy jest e-commerce.
Już 85% naszych transakcji jest wykonywanych zupełnie automatycznie, pracujemy nad zwiększeniem tego odsetka poprzez dalsze wsłuchiwanie się w oczekiwania naszych klientów. Z większych wzbogaceń w ramach naszej kompleksowej oferty narzędzi e-commerce z ostatniego czasu warto wymienić chociażby szybkie płatności dotpay. Pomimo że jesteśmy liderem, nadal doskonalimy nasze rozwiązania i wprowadzamy innowacje w odpowiedzi na potrzeby naszych klientów
– podkreślił Prezes Przybyło.

 

W dalszej części prezentacji przedstawiciele Grupy AB wskazali na sześć głównych globalnych trendów, dzięki którym zamierzają dodatkowo skorzystać. Bardziej szczegółowo zostały omówione zmiany w sposobach pracy i kontaktowania się (duży wzrost znaczenia rozwiązań do pracy zdalnej, przyspieszenie zmian w związku z odwoływaniem eventów przez
koronawirusa), cyberbezpieczeństwo (duża dynamika wzrostu wartości rynku) i wirtualna/rozszerzona rzeczywistość (zastosowania w zakresie gier, ale również szerokiego spektrum biznesowego). Grupa AB nie tylko rozwija ofertę w nowych
obszarach, ale również inwestuje w relacje i edukację, czego najlepszym przykładem jest cykl spotkań „Noc IT” (prezentacje i rozmowy z ekspertami w luźnej atmosferze).

 

/wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/AB/5.03.2020_AB_5.jpgRozwijamy się zarówno w tradycyjnym IT, jak również rozszerzamy ofertę na kolejne obszary. Z powodzeniem robimy to już od wielu lat i widzimy bardzo dużo przestrzeni na budowanie nowego biznesu w naszym regionie. Mierzymy wysoko – zaznaczył Prezes Andrzej Przybyło.

W związku z tym, że obecnie najgorętszym tematem – także wśród inwestorów – pozostaje koronawirus, pytania uczestników spotkania skupiły się w naturalny sposób na jego wpływie na działalność Grupy AB.

 

Działamy w normalnym trybie. Mamy dostawy oraz bezpieczną, dużą pozycję na zapasach, których wartość na koniec grudnia to 1,1 mld zł. Kolejny raz procentuje nasze DNA, w które wpisane jest bezpieczeństwo oraz poprawne rozumienie roli dystrybutora.
Co ważne, fabryki w Chinach już działają, w większości na blisko lub nawet w pełni 100% mocy wytwórczych. 30 lat obecności na rynku nauczyło nas, że w przypadku tego typu zawirowań duzi gracze z dużym zapleczem finansowym, właściwym zabezpieczeniem stanów magazynowych, efektywną logistyką i zbudowanymi relacjami rynkowymi stają się jeszcze mocniejsi, a słabsze podmioty znikają. Grupa AB pozytywnie wyróżnia się na każdym polu, widzimy obecnie na rynku dodatkowe szanse na rozwój biznesu
– wskazał Prezes Przybyło.

 

Linki:

 

Informacja prasowa- link

 

Prezentacja z konferencji – link

 

Raport okresowy – link