Amica – tak powstała europejska
korporacja AGD

W ostatnim numerze „Forbesa” ukazał się obszerny
artykuł przybliżający czytelnikom Amikę Wronki. Ostatnie lata to czas
dynamicznego rozwoju największego polskiego producenta dużego AGD. W 2009 r.
spółka wypracowała zysk netto w wysokości 5,4 mln zł, w 2014 r. było to już 78
mln zł. Inwestorzy pozytywnie oceniają zmiany zachodzące w Amice. Od początku
2010 r. do listopada 2015 r. kurs akcji wzrósł o 403 proc., skutecznie
opierając się grudniowej bessie i utrzymując się w okolicach historycznych
maksimów (170-185 zł).

Pomimo że krajowy rynek jest wciąż najważniejszy dla Amiki
(35 proc. obrotów) spółka konsekwentnie realizuje strategię dywersyfikacji
obrotów pod względem geograficznym. Chodzi o uniezależnienie się od zawirowań
na lokalnych rynkach.

W 2015 r. miała miejsce największa w 70-letniej historii
firmy akwizycja. Dzięki transakcji o wartości 147 mln zł Amica nabyła brytyjską
spółkę CDA. To przejęcie wpisuje sie w konsekwentną realizację strategii
HIT2023, zakładającą uzyskanie 1,2 mld EUR przychodów w roku 2023.

Po przejęciu brytyjskiej spółki i wobec kryzysu na rynku
wschodnim Amica konsekwentnie umacnia swoją pozycję na rynkach Europy
Zachodniej. Obecnie rynek niemiecki generuje ok. 25 proc. obrotów, zaś Wielka
Brytania odpowiada za ok. 15 proc. przychodów. Kolejne rynki, na których producent
planuje silniej zaistnieć to Hiszpania, Włochy i kraje Beneluksu.

Więcej na ten temat w miesięczniku „Forbes” nr. 1/2015 lub
na www.forbes.pl