Amica przygotowana na
sezonowo najlepszy IV kwartał

  • Konsekwentna
    realizacja strategii HIT2023
    w oparciu o ekspansję geograficzną i
    produktową oraz inicjatywy wzrostu efektywności biznesowej;
  • Po 3Q 2017:
    wzrost przychodów, marża EBITDA na zakładanym poziomie
    pomimo m.in. deprecjacji
    funta, wzrostu cen stali i czynników o charakterze przejściowym; zmiany w
    strukturze bilansu oraz w rachunku cash flow wynikają w dużej części z
    przejęcia francuskiej spółki Sideme i uruchomienia własnego centrum
    logistycznego;
  • Pozytywne
    perspektywy Q4
    – obserwowane korzystne trendy sprzedażowe na wielu rynkach,
    uwolnienie kolejnych synergii w ramach grupy kapitałowej i prowadzenie
    logistyki już w oparciu o zautomatyzowany magazyn wysokiego składowania we
    Wronkach.

Podsumowanie rezultatów finansowych:

Amica,
największy polski producent dużego AGD, zanotowała w okresie trzech kwartałów 2017
roku ponad 1,9 mld PLN skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży i wypracowała blisko
143 mln PLN wyniku EBITDA oraz ponad 91 mln PLN zysku brutto. W zaksięgowanych
119 mln PLN zysku netto (+41% rdr) ujęte zostało na koniec półrocza 45,9 mln
PLN aktywa podatkowego, związanego z dokonanymi inwestycjami w Kostrzyńsko-Słubickiej
SSE (kolejna aktualizacja wartości aktywa podatkowego na koniec 2017 roku). W
samym III kwartale przychody Grupy Amica wzrosły o 8,5%, do 705 mln PLN, a
spółka wygenerowała 42 mln PLN skonsolidowanego wyniku EBITDA oraz 28 mln PLN skonsolidowanego
zysku brutto.

Trzeci kwartał 2016 roku stanowił wysoką
bazę porównawczą, dlatego też – zgodnie z prognozami analityków – przed rokiem
zanotowaliśmy wyższe wyniki niż w minionym kwartale. Istotne były tu czynniki o
charakterze przejściowym, jak miks produktowy i geograficzny oraz zmniejszanie
zapasów u dystrybutorów w Polsce. Co jednak ważne, rentowność EBITDA za trzy
kwartały br. to wysokie 7,5%, po środku założonego przedziału 7-8% dla całego
roku –
mówi Wojciech Kocikowski, Wiceprezes Zarządu ds. Finansowych Amica
SA.

– W najważniejszy dla nas IV kwartał
wkroczyliśmy bardzo dobrze przygotowani handlowo, finansowo oraz logistycznie,
co wraz z korzystnymi tendencjami w otoczeniu biznesowym z pewnością pozytywnie
wpłynie na wyniki bieżącego kwartału, jak również całego roku 2017

podkreśla Wiceprezes Kocikowski.

Grupa Amica
utrzymuje wysokie marże pomimo wzrostu w ujęciu rok do roku cen stali, gdzie widać
już jednak stabilizację. W samym trzecim kwartale spółka odczuła również
jednorazowe koszty, związane z przeniesieniem logistyki z wynajmowanych
magazynów do uruchomionego przy zakładzie we Wronkach własnego
zautomatyzowanego magazynu wysokiego składowania (inwestycja warta 57 mln PLN).
Zmiana modelu logistyki widoczna jest również w bilansie oraz rachunku
przepływów pieniężnych z działalności operacyjnej (wzrost stanu zapasów).
Należy zauważyć, że w magazynie Grupy Amica we Wronkach znajduje się 26 tys.
miejsc paletowych, mogących pomieścić 230 tys. urządzeń dużego AGD, a w pełni
zautomatyzowany system sterowania pozwala układać około 1,6 tys. sztuk sprzętu
na godzinę. Co ważne, zarządzanie dużą liczbą magazynowanych produktów zostało
uproszczone, ułatwiając sprawne wysyłki do 56 krajów, w jakich sprzedaje Amica.
W efekcie towar może trafić do klientów nawet o ponad dobę szybciej.

Zgodnie z założeniami widzimy już, że magazyn
wysokiego składowania to nie tylko znaczny wzrost możliwości operacyjnych, ale
również istotny spadek bieżących kosztów logistyki
– mówi Wiceprezes
Wojciech Kocikowski.

W ramach
strategii HIT2023 celem Grupy Amica na rok 2017 jest wzrost przychodów o 7-8%
rok do roku przy 7-8% rentowności EBITDA i 13-14% wskaźnika ROCE. Finalnie w
roku 2023 Amica zamierza osiągnąć około 5 mld PLN sprzedaży przy rentowności
EBITDA na poziomie 9%. Jednym z filarów strategii rozwoju Grupy Amica jest
dokonywanie komplementarnych przejęć, jak francuskiej spółki dystrybucyjnej
Sideme w marcu br. Stała się ona bazą do ekspansji na trzecim co do wielkości
rynku Europy. Grupa Amica wypracowała już silną pozycję na europejskim rynku nr
1 (Niemcy) oraz przejęła pod koniec 2015 r. istotną spółkę dystrybucyjną na
rynku nr 2 (CDA w Wlk. Brytanii). W rezultacie największym regionem
sprzedażowym Grupy Amica stała się Europa Zachodnia, która w okresie trzech
kwartałów 2017 r. odpowiadała za 39% całkowitych przychodów (wartościowo +11,5%
rdr).

Wzrost zrealizowanej sprzedaży w polskich
złotych byłby jeszcze wyższy, gdyby nie m.in. deprecjacja funta (-12%). Cieszy
powrót do trendu wzrostowego w ujęciu rok do roku w Niemczech, a jednocześnie
pozytywnie na skalę sprzedaży w regionie Zachód wpływa francuska spółka Sideme,
konsolidowana od II kwartału
– zauważa Wiceprezes Kocikowski.

W związku ze
zmianami w modelu dystrybucji na rynku polskim (zmniejszanie zapasów
dystrybutorów, szczególnie widoczne w II i III kw.) krajowe przychody Amiki zmniejszyły
się w okresie styczeń-wrzesień o 6% rdr, stanowiąc 27% całkowitej sprzedaży. Należy
zauważyć, że na rodzimym rynku pozytywną dynamikę wzrostu zanotował asortyment
zmywarek oraz płyt grzejnych, a Amica jest najlepiej sprzedającą się ilościowo
marką sprzętu grzejnego w Polsce z udziałem w rynku na poziomie 30%.

W regionie Wschód
sprzedaż Grupy Amica, liczona w złotych, wzrosła o 14% rdr, a obszar ten odpowiadał
za 18% skonsolidowanej sprzedaży. W Rosji (+10% rdr) pozytywne efekty przynosi
rozszerzenie dystrybucji i wzrost dywersyfikacji sprzedaży. Na Ukrainie sprzedaż
wzrosła o 17%, a w zakresie sprzętu grzejnego – aż o 48% rdr. Na pozostałych
rynkach wschodnich (+27% rdr) szczególnie wysokie wzrosty przychodów dotyczyły płyt
grzejnych, kuchni wolnostojących i piekarników.

W krajach
skandynawskich (9% skonsolidowanych przychodów) Grupa Amica zwiększyła sprzedaż
płyt grzejnych i piekarników do zabudowy, notując nieznaczny spadek wartościowy
sprzedaży w złotych (2%). Natomiast wartość sprzedaży w regionie Południe
zwiększyła się rok do roku o 11%, a motorem wzrostu na rynku czeskim i
słowackim (+11%) był asortyment towarów handlowych, dzięki któremu Amica staje
się dostawcą pełnego portfolio produktów AGD. Wartość sprzedaży w pozostałych
krajach najmocniej wzrosła na Węgrzech (+48% rdr) i w Izraelu (+45% rdr).

Warto zauważyć,
że Amica – realizując ekspansję produktową i geograficzną, w tym poprzez przejęcia
i znaczne inwestycje we wzrost mocy produkcyjnych oraz w logistykę – stabilnie utrzymuje
bezpieczne wskaźniki zadłużenia i płynności.

Na koniec września posiadaliśmy ponad 73 mln
PLN gotówki i jej ekwiwalentów, a zadłużenie netto wobec EBITDA LTM pomimo
przejściowego wzrostu długu po przejęciu Sideme znajduje się na bezpiecznym poziomie
poniżej 1,7x. Co więcej, widzimy możliwości dużego spadku tego wskaźnika na
koniec roku, co wskazuje na znaczną przestrzeń dla dalszego rozwoju biznesu Grupy
Amica
– podkreśla Wiceprezes Wojciech Kocikowski.

***

O Grupie Kapitałowej Amica

Amica to największy polski producent sprzętu
gospodarstwa domowego i jedna z najbardziej uznanych polskich firm notowanych na Giełdzie
Papierów Wartościowych w Warszawie. W swojej ofercie posiada pełną gamę
inteligentnych urządzeń dużego i małego AGD, wyróżniających się jakością,
wyglądem i innowacyjnością.

Spółka generuje ponad 70%
skonsolidowanych przychodów dzięki sprzedaży na ponad 50 rynkach zagranicznych.
Strategia HIT2023 zakłada osiągnięcie około 5 mld PLN przychodów ze sprzedaży i
wygenerowanie 9% marży EBITDA w roku 2023.

Amica jest laureatem wielu
prestiżowych nagród, zarówno polskich, jak i międzynarodowych, m.in. Nagrody
Gospodarczej Prezydenta Rzeczypospolitej czy Red Dot Design Award: Best of the Best. Wśród portfolio marek Grupy Amica Wronki
znajdują się także zagraniczne marki Gram, Hansa i CDA. Prezes Jacek Rutkowski został
uhonorowany w marcu 2016 r. tytułem Prezesa Roku w ramach konkursu „Byki i
Niedźwiedzie” Gazety Giełdy „Parkiet”.