Amica podsumowuje wyniki roku 2019 i reaguje na pandemię

Największy polski producent AGD przekroczył pierwszy raz w historii próg 3 miliardów złotych rocznych przychodów. Wraz z solidnymi wynikami finansowymi stanowi to bazę do ograniczania wpływu pandemii koronawirusa.



Grupa Amica zanotowała w 2019 roku 3.023,3 mln zł sprzedaży (+3% rdr), co przy wzroście marży EBITDA o 3 pkt. proc. pozwoliło na wypracowanie 222,2 mln zł wyniku EBITDA (+8%) oraz 144,5 mln zł zysku brutto (+6%). O blisko 5% wzrosła sprzedaż w Polsce, która odpowiadała za 27% obrotów Grupy. Największym rynkiem pozostała Europa Zachodnia (40% sprzedaży, +2% rdr), a trzecim regionem – Wschód (17%, +5% rdr). Kraje skandynawskie odpowiadały za 8% sprzedaży (stabilnie rdr), a region Południe – za 7% łącznych obrotów grupy (wartościowo +7% rdr).

Przed rokiem wyraziłem przekonanie, że rok 2019 pozwoli wzmocnić pozycję Grupy Amica na rynkach międzynarodowych. Podsumowując rok 2019 mogę stwierdzić, że w większości zrealizowaliśmy nasze zamierzenia, osiągnęliśmy wzrost sprzedaży i zysków oraz znacznie zwiększyliśmy sprzedaż kuchni, piekarników i płyt grzejnych, które to produkty stanowią w dużej mierze o sukcesie Amiki – wskazuje Jacek Rutkowski, prezes zarządu Grupy Amica.

Otoczenie biznesowe i presja kosztowa pozostawały wyzwaniami w całym zeszłym roku, ale poza realizowaniem strategii wzrostu jednocześnie dużą uwagę przywiązujemy do marżowości. W ostatnim, czwartym kwartale, rentowność operacyjna była wyższa w ujęciu rok do roku o 0,6 pkt. proc., co potwierdza skuteczność naszych działań przy korzystnym ustabilizowaniu makrootoczenia – wskazuje Michał Rakowski, członek zarządu Grupy Amica ds. finansowych i personalnych.

Niestety, wzbierająca na sile pandemia koronawirusa SARS-CoV-2, wywołującego chorobę COVID-19, zdestabilizowała już w bieżącym roku zarówno stronę popytową, jak i podażową, przerywając łańcuchy dostaw komponentów oraz wpływając negatywnie na pewność konsumentów. Poszczególne kraje wprowadzają również ograniczenia w handlu detalicznym oraz w zakresie aktywności obywateli. Odczuwają to wszystkie firmy przemysłowe.

W związku z atakiem koronawirusa wiemy już, że rok 2020 będzie wyjątkowo nieprzewidywalny. W Amice powołaliśmy zespół antykryzysowy, który zajmuje się zapewnieniem bezpieczeństwa pracowników, monitorowaniem łańcuchów dostaw, obserwacją rynków pod katem sprzedaży i marketingu, a także opracowaniem symulacji finansowych, mających nas
przygotować na niesprzyjające scenariusze. W zależności od rozwoju sytuacji będziemy stosować ograniczenia w wydatkach i inwestycjach. Natomiast jako że Amica jest firmą o solidnym standingu finansowym, to jestem przekonany, że z kryzysu wyjdziemy zwycięsko
– podkreśla Jacek Rutkowski, prezes zarządu Grupy Amica.

– Przede wszystkim, ważne jest dla nas zdrowie naszych pracowników i lokalnej społeczności we Wronkach, dlatego też
zdecydowaliśmy o wstrzymaniu w okresie 1-14 kwietnia br. produkcji w naszej fabryce sprzętu grzejnego. Niezależnie od sytuacji, Amica jest w pełni przygotowana na obsługę klientów w trakcie przerwy produkcyjnej oraz zachowanie ciągłości sprzedaży w takiej skali, w jakiej będzie to możliwe ze względu na podejmowane decyzje administracyjne –
dodaje Marcin Bilik, I wiceprezes zarządu Grupy Amica ds. operacyjnych.

 

***
Pozycję rynkową Grupy Amica w 2019 roku oraz obecnie wspiera ekspansja produktowa – do oferty wprowadzono w roku 2019 nowe linie produktów Q-type oraz X-type. Oprócz atrakcyjnej stylistyki oferują one również innowacyjne rozwiązania użytkowe oraz zostały rozbudowane o urządzenia, które do tej pory były oferowane na nielicznych rynkach. Zarówno chłodziarki do wina, jak i szuflady grzejne zapewniają klientom jeszcze większy wybór i daję nowe możliwości aranżacji kuchni. Nowe piekarniki
wyróżniają się m.in. niezwykle funkcjonalnym rozwiązaniem, jakim jest OpenUp!, które pozwala na otwieranie drzwi piekarnika po jedynie dotknięciu uchwytu, np. łokciem. Z kolei BakingPro System™ podnosi jakość domowych wypieków. Wybranymi modelami można także sterować za pomocą smartfona. Płyty gazowe wyposażono w precyzyjną kontrolę płomienia FlameControl, dzięki czemu użytkownicy zyskali niespotykaną w tej kategorii produktów możliwość precyzyjnego dobrania
wielkości płomienia. Nowe, wydajne okapy wyposażono w sterowanie sensorowe Touchless®, które umożliwia sterowanie za pomocą gestów bez dotykania urządzenia. Z kolei zmywarki z innowacyjnymi ramionami natryskowymi WaterSpinner,
gwarantują perfekcyjne zmywanie oraz możliwość zarządzania przestrzenią dzięki rozwiązaniu MaxiSpace3.

 

***
O Grupie Kapitałowej Amica
Amica to największy polski producent sprzętu gospodarstwa domowego i jedna z najbardziej uznanych polskich firm notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. W swojej ofercie posiada pełną gamę urządzeń dużego
i małego AGD, wyróżniających się użytecznością, jakością, wyglądem i innowacyjnością.

Spółka generuje ponad 70% skonsolidowanych przychodów dzięki sprzedaży na ponad 70 rynkach zagranicznych.

Amica jest laureatem wielu prestiżowych nagród, zarówno polskich, jak i międzynarodowych, m.in. Red Dot Design Award: Best of the Best. Wśród portfolio marek Grupy Amica Wronki znajdują się także zagraniczne marki Gram, Hansa, CDA i
Fagor. Prezes Jacek Rutkowski został uhonorowany tytułem Prezesa Roku w ramach konkursu „Byki i Niedźwiedzie” Gazety Giełdy „Parkiet”.