Amica szacuje wyniki finansowe 2020 roku

Największy polski producent AGD zanotował w 2020 roku ponad 3 mld zł przychodów oraz wypracował również rekordowe zyski – wynika z opublikowanych wstępnych, szacunkowych wyników finansowych. Kluczowe czynniki sukcesu to restrykcyjna polityka kosztowa oraz sprzyjające tendencje rynkowe po odmrożeniu gospodarek przy jednoczesnym bardzo dobrym spozycjonowaniu strategicznym Grupy Amica.

                                                    *dane porównywalne, **zgodnie z RB 2/2021

 

Grupa Amica przekroczyła próg 3 mld zł rocznej sprzedaży oraz 200 mln zł zysku operacyjnego (o jedną piątą więcej niż przed rokiem). Wstępne, szacunkowe dane finansowe za rok 2020 wskazują jednocześnie na wzrost rentowności operacyjnej o 0,9 pkt proc., do 6,5%, a rentowności na poziomie zysku brutto o 1,4 pkt proc., do 6,3%. W rezultacie zysk brutto szacunkowo zbliżył się do 194 mln zł, rosnąc o 34% rdr (publikacja pełnego raportu okresowego za rok 2020 wraz z finalnymi danymi finansowymi planowana jest 31 marca br.)

To był udany rok, w którym Grupa Amica umocniła swoją pozycję rynkową, budując istotną wartość dla akcjonariuszy. W naturalny sposób pozytywnie odczuliśmy ożywienie popytu na wielu rynkach po wiosennym okresie lockdownu. Wraz z dużym reżimem kosztowym pozwoliło nam to wypracować wysokie dynamiki wzrostu wyników – wskazuje Michał Rakowski, członek zarządu Grupy Amica. ds. finansowych i personalnych.

Biorąc pod uwagę charakter trwającej pandemii, z inicjatywy Prezesa Jacka Rutkowskiego w Grupie Amica został powołany projekt „Day After”, który jest sukcesywnie realizowany. Jego celem jest wykorzystanie kluczowych trendów i zmian zachowań konsumenckich w „nowej normalności”. Powołane zostały zespoły tematyczne ds. czynników makroekonomicznych, sytuacji na rynku AGD w Europie, dostosowania organizacji do nowej rzeczywistości, finansów.

Warto zauważyć, że pomimo zawirowań w otoczeniu biznesowym Grupa Amica prowadziła w zeszłym roku liczne działania związane z pandemią w ramach CSR. Przekazała urządzenia AGD oraz darowizny pieniężne placówkom medycznym, stacjom pogotowia ratunkowego, uniwersytetom medycznym, laboratoriom, domom pomocy społecznej, jednostkom OSP i oddziałom PCK. Amica wsparła potrzebujących również w zakresie aparatów wspomagających oddychanie, maseczek FFP2, strojów ochronnych, gogli i rękawiczek jednorazowych. Z kolei Fundacja Amicis przekazała tablety dla uczniów szkół, aby umożliwić im zdalną naukę.

 

***

Pozycję rynkową Grupy Amica i potencjał sprzedażowy wspierają atrakcyjne linie produktów Q-type oraz X-type. Oprócz poszukiwanej stylistyki oferują one również innowacyjne rozwiązania użytkowe oraz zostały rozbudowane o urządzenia, które do tej pory były oferowane na nielicznych rynkach. Zarówno chłodziarki do wina jak i szuflady grzejne zapewniają klientom jeszcze większy wybór i dają nowe możliwości aranżacji kuchni. Nowe piekarniki wyróżniają się m.in. niezwykle funkcjonalnym rozwiązaniem jakim jest OpenUp!, które pozwala na otwieranie drzwi piekarnika po jedynie dotknięciu uchwytu, np. łokciem. Z kolei BakingPro System™ podnosi jakość domowych wypieków. Wybranymi modelami można także sterować za pomocą smartfona. Płyty gazowe wyposażono w precyzyjną kontrolę płomienia FlameControl, dzięki czemu użytkownicy zyskali niespotykaną w tej kategorii produktów możliwość precyzyjnego dobrania wielkości płomienia. Nowe, wydajne okapy wyposażono w sterowanie sensorowe Touchless®, które umożliwia sterowanie za pomocą gestów bez dotykania urządzenia. Z kolei zmywarki z innowacyjnymi ramionami natryskowymi WaterSpinner, gwarantują perfekcyjne zmywanie oraz możliwość zarządzania przestrzenią dzięki rozwiązaniu MaxiSpace3.

 

***

O Grupie Kapitałowej Amica

Amica to największy polski producent sprzętu gospodarstwa domowego i jedna z najbardziej uznanych polskich firm notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. W swojej ofercie posiada pełną gamę urządzeń dużego i małego AGD, wyróżniających się użytecznością, jakością, wyglądem i innowacyjnością.

Spółka generuje ponad 70% skonsolidowanych przychodów dzięki sprzedaży na ponad 70 rynkach zagranicznych.

Amica jest laureatem wielu prestiżowych nagród, zarówno polskich, jak i międzynarodowych, m.in. Red Dot Design Award: Best of the Best. Wśród portfolio marek Grupy Amica znajdują się także zagraniczne marki Gram, Hansa, CDA i Fagor.