Data: 24 listopada 2016 roku

Miejsce: Warszawa

Temat: Omówienie sytuacji biznesowej i finansowej Grupy
Amica po Q3 2016 oraz perspektyw na kolejne okresy

Nawet 100
mln zł może wydać Amica na inwestycje w 2017 roku

Grupa Amica notuje
kolejny raz rekordowe wyniki finansowe i kontynuuje pozytywne trendy. W
dłuższym terminie dla dynamiki wzrostu skali biznesu kluczowe będą kolejne
przejęcia.

W okresie trzech kwartałów 2016 roku przychody Grupy Amica
przekroczyły 1,8 mld PLN (+23% rdr), wynik EBITDA miał wartość blisko 150 mln
PLN (+14%), a zysk netto to prawie 85 mln PLN (+19%). To najwyższe wyniki za
pierwsze 9 miesięcy, jakie Grupa osiągnęła w swojej historii. Cały rok 2016,
m.in. dzięki przejęciu brytyjskiej spółki dystrybucyjnej CDA, również będzie
rekordowy.

– Naszym celem jest osiągnięcie w całym roku 2,5 mld PLN
przychodów i 200 mln PLN wyniku EBITDA. Natomiast pierwotny cel pośredni ze
strategii HIT2023 dla roku 2018 wydaje się na teraz zbyt ambitny
– powiedział
Wojciech Kocikowski, Wiceprezes Zarządu Amica SA.

W strategii opublikowanej w 2014 roku, przed załamaniem w
Rosji, Amica zakładała, że w 2018 roku osiągnie 300 mln PLN wyniku EBITDA przy
3,4 mld PLN przychodów.

/wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/Amica/24.11.2016_Amc_2.jpg– Jeśli nie zintensyfikujemy sprzedaży np. na nowych dużych rynkach,
jak Francja czy Hiszpania, to słabość rynków wschodnich będzie oznaczała dla
roku 2018 około 300 mln PLN mniejszą sprzedaż od pierwotnie zakładanej i
proporcjonalnie niższy wynik EBITDA. Kluczowe dla dynamicznego wzrostu skali
biznesu w kolejnych latach są ewentualne przejęcia firm dystrybucyjnych i/lub
produkcyjnych
– podkreślił Wiceprezes Kocikowski.

Amica jest zainteresowana przede wszystkim zakupem dystrybutorów
na rynkach Europy Zachodniej oraz producentów lodówek i okapów. Rozmowy trwają.

Silny Zachód

W okresie styczeń – wrzesień 2016 roku największym rynkiem
Grupy Amica była Europa Zachodnia, która odpowiadała za 37% całkowitych
przychodów. To również region o bardzo wysokiej dynamice wzrostu sprzedaży
Amiki (+56% rdr), w dużym stopniu dzięki konsolidacji brytyjskiego CDA od
grudnia 2015 roku, ale również dzięki istotnemu wzrostowi m.in. na rynku
niemieckim. U naszych zachodnich
sąsiadów widać już jednak koniec boomu rynkowego, wywołanego napływem
imigrantów.

Rynek wraca do normalnego trybu, dlatego trudno oczekiwać
w Niemczech w czwartym kwartale dwucyfrowych wzrostów. Mamy jednak nadzieję, że
to wypłaszczenie wzrostu jest przejściowe i w przyszłym roku wzrost w Niemczech
znów będzie dwucyfrowy
– powiedział Wiceprezes Kocikowski.

Wyzwaniem dla producentów AGD będzie prawdopodobnie w
przyszłym roku rynek brytyjski, zmagający się ze słabym funtem (efekt decyzji o
Brexit) w sytuacji braku masowej produkcji sprzętu AGD na wyspach.

/wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/Amica/24.11.2016_Amc_3.jpgW Wlk. Brytanii musieliśmy podnieść ceny od września.
Planujemy też kolejne podwyżki. Gdy wszyscy dystrybutorzy podniosą ceny, to
siła nabywcza społeczeństwa będzie mniejsza i rynek będzie słabszy. Niemniej
należy pamiętać, że Brytyjczycy mają relatywnie wysoką siłę nabywczą

powiedział Wiceprezes Kocikowski

Dlatego, jak zaznaczył, w funtach sprzedaż może być wyższa
rok do roku, ale wolumenowo raczej nie należy oczekiwać potencjału wzrostowego
na rynku brytyjskim. Przejściowe turbulencje w sprzedaży w Wlk. Brytanii to
również efekt zmiany modelu dystrybucyjnego na jednolity – poprzez spółkę CDA.
Amica zakłada, że w 2017 roku łączna sprzedaż w Wielkiej Brytanii będzie miała
wartość 60-70 mln GBP.

We Francji, gdzie baza jest niska, ale dynamiki sprzedaży
wysokie, w pierwszej połowie przyszłego roku powinna wyjaśnić się kwestia
francuskiej spółki Sideme, w której Amica ma 40 proc. udziałów. Jeśli Amica
uzyska kontrolę nad tą spółką, będzie mogła budować w oparciu o nią swój
potencjał na tym rynku.

Rosnąca Polska i
Skandynawia

Rynek polski odpowiadał w okresie trzech kwartałów 2016 roku
za 30% skonsolidowanej sprzedaży Amiki, notując wzrost rok do roku o 5%. Amica,
będąc ilościowym liderem sprzętu grzejnego (31% rynku), zanotowała wzrost w
segmencie płyt o 9,3% rdr, a w segmencie piekarników – o 4,5%. Sprzedaż sprzętu
chłodniczego wzrosła o prawie 11%, a zmywarek – o ponad 19%. Jednocyfrowe
spadki zanotował segment kuchni wolnostojących i pralek.

Rynek Europy Północnej (Skandynawia) odpowiadał w trzech
kwartałach br. za niecałe 10% obrotów Amiki, rosnąc o 15,5% rdr. Sprzedaż płyt
grzejnych wzrosła tam o 83%, kuchni wolnostojących o 11%, a lodówek o 6%.

Korzystna
stabilizacja na Wschodzie

Amica odczuwa poprawę na rynkach wschodnich, gdzie
stabilizacja sytuacji makroekonomicznej w regionie pozwoliła na zwiększenie
sprzedaży o 17%. Region wschodni odpowiadał za niecałe 17% przychodów Grupy
Amica

Liczymy na solidne dwucyfrowe wzrosty także w kolejnych okresach
zaznaczył Wiceprezes Wojciech Kocikowski.

Perspektywiczne
Południe

Rynki regionu „Południe” odpowiadały w minionych trzech
kwartałach odpowiadały za blisko 7% przychodów Grupy Amica, notując wzrost o
14% rok do roku. Widać tu duży potencjał. Chodzi zarówno o rynek Czech i
Słowacji, jak również np. Węgier, Bułgarii czy Rumunii.

W Rumunii obroty w tym roku mogą mieć wartość kilkanaście
milionów euro. Rozważamy założenie tam spółki-córki i/lub uruchomienie
magazynu, który pozwoliłby rozwijać sprzedaż na rynkach południowych
– zakomunikował
Wiceprezes Kocikowski.

CAPEX w górę

Amica ocenia, że tegoroczne nakłady inwestycyjne mogą być
o kilkanaście milionów złotych niższe
niż zakładane wcześniej 80 mln PLN. Tymczasem nakłady inwestycyjne w 2017 roku
mają zbliżyć się nawet do 100 mln PLN.

Głównymi inwestycjami Amiki będzie kontynuacja budowy
magazynu wysokiego składowania dla dużego sprzętu AGD na blisko 6,5 tys. mkw
(ok. 40 mln PLN wydatków w 2017 r. przy ok. 10 mln zł w br.) oraz budowa linii
do produkcji nowego rodzaju piekarników za ok. 35 mln PLN
– wyjaśnił Wiceprezes
Kocikowski.

Podkreślił, że nowa linia do wytwarzania piekarników nie
tylko zwiększy moce zakładu we Wronkach, ale jednocześnie poszerzy portfolio
produktowe. Natomiast inwestycja w zautomatyzowany magazyn wysokiego
składowania ma przynieść duże oszczędności kosztowe – nawet kilkanaście
milionów złotych rocznie.

Linki:

Sprawozdanie okresowe
Grupy Amica za Q3 2016: link