Data: 31 maja 2019 roku

Miejsce: Warszawa

Temat: Omówienie sytuacji biznesowej i finansowej Grupy
Amica po Q1 2019 oraz perspektyw na kolejne okresy

Linia
X-type będzie impulsem wzrostowym dla Grupy Amica, aktualizacja strategii
powinna być ogłoszona jesienią

Amica, największy polski
producent AGD, ma za sobą kolejny udany kwartał. Wzrostowi przychodów
towarzyszyły solidne wyniki finansowe, a do akcjonariuszy trafi dywidenda
wyższa rok do roku o 33%. Jednocześnie spółka sukcesywnie wprowadza do oferty w
kolejnych krajach nową linię produktową Amica X-type oraz rozpoczyna prace nad
projektem Amica 4.0 [więcej tutajlink].

/wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/Amica/31.05.2019_Amc_2.jpgWprowadziliśmy linię X-type w Polsce, kolejne rynki to Niemcy i
Skandynawia. W drugiej połowie roku nowa linia produktowa wejdzie na rynki
wschodnie, a w przyszłym roku na rynek brytyjski. To wydarzenie bez precedensu
w skali ostatnich kilku lat. W rezultacie spodziewamy się impulsu wzrostowego
dzięki linii X-type, która poza obszarem designu i właściwości technicznych oferuje
jeszcze szereg innowacji, ułatwiających wykonywanie zadań kuchennych

podkreślił Michał Rakowski, Członek Zarządu Grupy Amica ds. finansowych.

Wskazał, że na trudnym, słabszym
rynku rosyjskim nowa linia X-type powinna istotnie wesprzeć służby handlowe,
które przekonują lokalnych dystrybutorów nie tylko siłą łańcucha dostaw, ale
również siłą produktów.

Na Wschodzie cieszy nas na pewno silny wzrost sprzedaży na Ukrainie.
Jesteśmy zadowoleni również z Zachodu, gdzie Niemcy rosną blisko o 20%. Uwalniamy
też synergie we Francji i Wlk. Brytanii, zastępując stopniowo w zakresie
sprzętu grzejnego towary nabywane od zewnętrznych dostawców przez nasze spółki
zależne Sideme i CDA wyrobami z naszej fabryki we Wronkach
– powiedział CFO
Michał Rakowski.

Nakłady CAPEX w bieżącym roku
powinny zbliżyć się do 70 mln PLN, z czego 15 mln PLN zostało wydatkowane w I
kw. Do końca 2018 roku w specjalnej strefie ekonomicznej, na której terenie
ulokowany jest zakład we Wronkach, Amica zainwestowała w dwa lata 180 mln PLN (przede
wszystkim wzrost mocy produkcyjnych oraz zautomatyzowany magazyn wysokiego
składowania). Dzięki ulgom podatkowym z tego powodu Amica zaksięgowała znaczne
aktywo podatkowe (około 70 mln PLN), które teraz jest „konsumowane”.

/wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/Amica/31.05.2019_Amc_3.jpgW efekcie obecnie księgujemy już wysokie wartości podatku odroczonego,
co może zaburzać analizy zysku netto rok do roku. Dlatego skupiamy się na
wartościach takich jak na przykład EBITDA
– zaznaczył CFO Grupy Amica,
odpowiadając na pytania uczestników spotkania.

Obecne moce produkcyjne kuchni i
piekarników w zakładzie we Wronkach to około 1,5 mln sztuk rocznie. W roku
2023, zgodnie ze strategią HIT2023, moce wytwórcze mają wzrosnąć do 2 mln sztuk
sprzętu grzejnego. W rezultacie kolejnych inwestycji Amica może w perspektywie
4-5 lat zaksięgować kolejne 50 mln PLN aktywa podatkowego, czyli kwoty ulgi
podatkowej, będącej benefitem inwestowania w ramach specjalnej strefy
ekonomicznej.

Grupa Amica, tak jak zapowiedział
na konferencji podsumowującej rok 2018 Prezes Jacek Rutkowski, pracuje nad aktualizacją
strategii. Warto bowiem zauważyć, że Amica jako pierwsza spółka notowana na GPW
ogłosiła aż 10-letnią strategię, a jednocześnie uwarunkowania – szczególnie
dotyczące rynków wschodnich, istotnie się zmieniły od lat 2013-2014.

Prawdopodobnie jesienią zaprezentujemy aktualizację naszej strategii.
Na pewno można spodziewać się położenia silnego akcentu na digitalizację i
zmodyfikowania celów finansowych
– wskazał CFO Michał Rakowski.

Podtrzymał przy tym deklaracje
przedstawicieli Amiki co do analizy możliwości zakupu mocy produkcyjnych poza
segmentem grzejnym oraz co do intencji skokowego rozwoju na rynku hiszpańskim i
włoskim, gdzie w grę wchodzą przejęcia dystrybutorów oraz licencjonowanie
marek.

Jeśli chodzi o Hiszpanię, to wciąż trwają rozmowy dotyczące dzierżawy
marki Fagor. Spodziewam się, że we wrześniu sprawa powinna być tutaj już jasna.
Tworzymy oczywiście różne plany co do możliwości większego zaistnienia w
Hiszpanii czy we Włoszech, ale na razie jest za wcześnie, aby je ujawniać

odpowiedział Michał Rakowski, Członek Zarządu Grupy Amica ds. finansowych, na
pytania uczestników spotkania dotyczące planów akwizycyjnych.

Linki:

Informacja prasowa
nt. wyników Q1 2019 – link

Raport okresowy Grupy
Amica – link