Mercator Medical po Q3
2016: rekordowe wyniki

i duże inwestycje we wzrost mocy produkcyjnych

Producent
jednorazowych rękawic medycznych ma za sobą kolejny udany kwartał. Potencjał
wzrostu skali działalności i generowanych zysków istotnie zwiększają prowadzone
inwestycje w moce produkcyjne oraz ekspansja geograficzna.

Podsumowanie skonsolidowanych rezultatów finansowych Q3 2016:

mln PLN

Zmiana rdr

Przychody

68,1

+8,0%

EBITDA

7,3

+11,4%

Zysk operacyjny

5,4

+8,2%

Zysk netto

5,1

+105,0%

Cash flow operacyjny

8,1

+254,8%

Aktywa

206,2

+28,4%

Kapitały własne

116,8

+70,5%

Skonsolidowane
przychody spółki Mercator Medical wzrosły w ujęciu rok do roku o 8%, do 68,1
mln PLN, wynik EBITDA – o 11%, do 7,3 mln PLN, a zysk netto – aż o 105%, do 5,1
mln zł. Rentowność EBITDA zwiększyła się do blisko 11%, a na poziomie netto –
do 7,5%.

Podwojenie zysku netto związane jest z dewaluacją
rosyjskiego rubla, co znalazło odzwierciedlenie w kosztach finansowych
trzeciego kwartału 2015 roku. W trzecim kwartale 2016 roku nie zanotowaliśmy
już zdarzeń o charakterze jednorazowym. Jesteśmy szczególnie zadowoleni zarówno
ze wzrostu przychodów czy wyniku EBITDA, pomimo wysokiej bazy porównawczej
związanej z uruchomieniem przed rokiem mocy wytwórczych w Tajlandii, jak
również z 3,5 razy większej gotówki wygenerowanej z działalności operacyjnej

– powiedział Witold Kruszewski, Członek Zarządu ds. Finansowych w Mercator
Medical SA.

W
okresie trzech kwartałów 2016 roku Grupa Mercator Medical zanotowała 197,1 mln
PLN przychodów (+19% rdr) i wygenerowała 19,6 mln PLN wyniku EBITDA (+15% rdr)
oraz 11,6 mln PLN zysku netto przypadającego akcjonariuszom jednostki
dominującej (+43% rdr). Operacyjny cash flow zwiększył się w porównaniu do
analogicznego okresu zeszłego roku z minus 0,6 mln PLN do plus 10,8 mln PLN.

Codzienna ciężka praca blisko 600-osobowego
międzynarodowego zespołu Mercator Medical, dotycząca jakości i optymalizacji
produkcji, maksymalizacji sprzedaży czy wzrostu efektywności i marż przynosi
wymierne efekty. Nasze obecne wyniki to jednak dopiero przedsmak tego, co
będziemy mogli pokazać dzięki zakończeniu obecnych inwestycji w moce
produkcyjne w Tajlandii (rękawice nitrylowe, najszybciej rosnący segment rynku)
i Polsce (produkty z włókniny), na które zamierzamy przeznaczyć łącznie blisko
111 mln zł. Z dużym optymizmem patrzę na kolejne okresy i możliwości
wykorzystania szans biznesowych na rosnącym globalnym rynku, który w zakresie samych
tylko rękawic medycznych jest warty obecnie już około 4,5 mld USD
– powiedział
dr Wiesław Żyznowski, Prezes Zarządu Mercator Medical SA.

Pracujemy również nad ekspansją w Europie
Zachodniej, a naszym celem na najbliższe dwa lata jest również bycie w
pierwszej trójce dostawców rękawic medycznych na wszystkich naszych rynkach w
Europie Środkowo-Wschodniej
– dodał Prezes Żyznowski.

Podobnie
jak w samym trzecim kwartale 2016 roku, tak również w okresie trzech kwartałów,
w zakresie działalności dystrybucyjnej (około 70% łącznych przychodów) Grupa
Mercator Medical osiągnęła wysokie wzrosty sprzedaży – odpowiednio o 28% i 37%
rdr. Ważny jest również wzrost realizowanej marży EBITDA o odpowiednio 4,6 pkt
proc. i 2,2 pkt proc., który był efektem stabilizacji kursu USD/PLN, szczególnie
pozytywnie wpływającego na rentowność sprzedaży dokonywanej na podstawie
kontraktów przetargowych. Jednocześnie w zakresie analizy parametrów
finansowych segmentu produkcji rękawic lateksowych w ujęciu rok do roku należy
wziąć pod uwagę ponadprzeciętną rentowność, jaką spółce udało się osiągnąć w
zakresie tego segmentu działalności w roku 2015.

Wśród
istotnych wydarzeń trzeciego kwartału 2016 roku należy wymienić wrześniową publiczną
emisję 1,8 mln nowych akcji, dzięki której Mercator Medical SA pozyskała netto 30,6
mln PLN na budowę fabryki w Tajlandii. Pomimo tego, że gotówka z emisji akcji wpłynęła
do spółki już w czwartym kwartale br., to na koniec września br. wskaźnik dług
netto / EBITDA miał bezpieczną, niską wartość 1,5, która potwierdza zdolność do
finansowania inwestycji rozwojowych kapitałem zewnętrznym bez kolejnych emisji
akcji i wskazuje na możliwość dynamicznego zwiększania wskaźnika rentowności
kapitałów własnych (ROE).

***

Mercator Medical z
siedzibą w Krakowie to producent i dystrybutor jednorazowych rękawic medycznych
i rękawic gospodarczych, opatrunków
medycznych oraz medycznych produktów z włókniny o historii sięgającej roku 1989.
Posiada dominującą pozycję rynkową w Polsce oraz jest liczącym się podmiotem na
arenie międzynarodowej.

Dzięki
trwającej budowie drugiej fabryki rękawic w Tajlandii (zakończenie inwestycji
wartej 107 mln zł planowane jest na I poł. 2018 r.) zdolności produkcyjne spółki
zwiększą się o 150%, do 3 mld rękawic rocznie. Trwa również budowa zakładu
produkcyjnego wyrobów z włókniny (odzież ochronna) w polskim Pikutkowie pod
Brześciem Kujawskim (zakończenie inwestycji wartej 3,8 mln zł w II kw. 2017 r.).
Mercator Medical posiada centrum dystrybucyjne w Brześciu Kujawskim i prowadzi
dystrybucję bezpośrednią w Polsce, Rosji, Rumunii, Czechach, na Ukrainie, Węgrzech
oraz na Słowacji. Działalność Mercator Medical ma zasięg globalny – sprzedaż
poprzez lokalnych dystrybutorów odbywa się w ponad 50 krajach na pięciu
kontynentach, w tym na rynku USA, a spółka prowadzi ciągłą ekspansję
geograficzną.

W roku
2015 spółka Mercator Medical wypracowała na poziomie skonsolidowanym 227 mln zł
przychodów, 23 mln zł wyniku EBITDA i 10 mln zł zysku netto. Liczne przewagi
konkurencyjne i skuteczną strategię spółki potwierdza wysoka dynamika
długookresowego wzrostu skali działalności biznesowej i realizowanych wyników
finansowych. Średnioroczny wzrost (CAGR) przychodów Grupy Mercator Medical w
latach 2010-2015 to 21%, wyniku EBITDA – 32%, a zysku netto – 120%.

Od listopada
2013 roku akcje Mercator Medical są notowane na rynku regulowanym Giełdy
Papierów Wartościowych w Warszawie. Więcej informacji: www.mercatormedical.eu