Grupa AB: mocne rozpoczęcie

roku fiskalnego 2014/2015

Grupa AB utrzymuje najwyższy w historii poziom aktywności we
wszechstronnym rozwoju

i dotrzymuje złożonych obietnic w zakresie tempa rozwoju core-business oraz
poza IT (AGD/RTV, franczyza, e-commerce) oraz dzielenia się zyskiem z
akcjonariuszami (dywidenda)

  • Wzrost wyników finansowych w FQ1:
    przychody
    +19% rdr, EBITDA +10% rdr, zysk netto +16% rdr
  • Nowe bezpośrednie umowy
    dystrybucyjne z ważnymi producentami AGD: Amica, Beko;
  • Rozwój sieci franczyzowych Optimus (integratorzy), Digimax (rozwiązania
    mobilne, smart home)

    i Kakto (AGD/RTV), wzrost rozwiązań e-commerce

  • Dywidenda 0,7 PLN na akcję (ZWZ
    5.12.2014)

Grupa AB,
największy dystrybutor IT w Europie Środkowo-Wschodniej, zanotowała w okresie
lipiec-wrzesień br. (pierwszy kwartał roku finansowego 2014/2015) wzrost
przychodów ze sprzedaży w ujęciu rok do roku o 19%, do 1,5 mld
zł. Pozwoliło to na wygenerowanie 22,7 mln zł wyniku EBITDA (+10% rdr) oraz 15,1
mln zł zysku netto (+16% rdr). Z najszerszą ofertą produktową 700 światowych
marek i aż ponad 16 tys. stałych partnerów handlowych Grupa AB umacnia się na
pozycji regionalnego lidera.

To efekt bliskich relacji z
klientami, rozumienia
indywidualnych potrzeb
i zaspokajaniu ich z zastosowaniem unikalnych rozwiązań biznesowych, IT i
logistycznych. Nasze inwestycje w rozwój oferty, innowacyjność stosowanych
rozwiązań, jak również optymalizacja procesów biznesowych przynoszą wymierne
efekty. To również kierunki obecnych działań
– mówi Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB SA.

Co ważne, rozwój Grupy AB jest stabilny i zrównoważony. Po rekordowym
roku finansowym 2013/2014 wypracowane dalsze wzrosty wyników w I kw. nowego
roku finansowego dotyczą wszystkich głównych obszarów działalności.

– Zanotowaliśmy
wzrosty sprzedaży zarówno w segmencie integratorów, jak również w zakresie
sieci franczyzowych, działalności e-commerce, a także w nowych kierunkach
rozwoju jak AGD/RTV. Do tego dochodzi na przykład realizacja przychodów z
nowych umów dystrybucyjnych, w tym z prestiżowych kontraktów z Apple
– wyjaśnia Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu ds. Finansowych w AB SA.

– Premiera
smartfona iPhone 6 w Polsce, Czechach i na Słowacji miała miejsce w
październiku, zatem wpłynie na nasze wyniki już za II kwartał obecnego roku
finansowego. Tylko w trakcie pierwszych trzech dni od światowej premiery na 9
pierwszych rynkach sprzedanych zostało 10 mln sztuk tych produktów, przebijając
dotychczasowy rekord serii 5S/5C sprzed roku – wtedy jednak Grupa AB nie była
jeszcze dystrybutorem smartfonów Apple. Obserwujemy ogromne zainteresowanie nową
generacją iPhone’ów w Polsce, Czechach i na Słowacji, gdzie Grupa AB jest
jedynym broadline’owym dystrybutorem produktów Apple, także iPodów, iPadów i
komputerów Mac –
dodaje Zbigniew Mądry, Członek Zarządu
ds. Handlowych w AB SA.

Franczyza przyciąga nowych partnerów

Wykorzystując
kompetencje i umiejętności w zarządzaniu sieciami franczyzowymi, w minionym
roku finansowym Grupa AB utworzyła trzy sieci w nowych branżach Optimus (integratorzy) i Kakto (AGD/RTV), a w Czechach Digimax (rozwiązania
mobilne i smart home). Łączna skala działania wszystkich zarządzanych sieci to
obecnie ponad 1,3 tys. punktów sprzedaży, które stanowią duży kanał lojalnych
partnerów handlowych (największa sieć w regionie CEE).

Sieć Kakto rozpoczęła
działalność zaledwie w czerwcu tego roku, a już funkcjonują w jej ramach 90
punkty sprzedaży. Nasza sprzedaż do partnerów, którzy przystąpili do sieci,
podwoiła się. Dlatego rozwijamy tę sieć i planujemy, iż do połowy roku 2015
sieć Kakto będzie liczyła już 150 punktów
– wylicza Zbigniew Mądry.

Wysokie wzrosty Grupa AB notuje również w zakresie działalności
e-commerce. W minionym kwartale w ujęciu rok do roku nastąpiło znaczne zwiększenie
liczby zamówień z wykorzystaniem bramki
XML, obrotów partnerów i liczby
zamówień składanych przez moduł
ułatwiający sprzedaż na Allegro. Możliwości
działalności e-commerce zwielokrotni nowe centrum logistyczne w podwrocławskich
Magnicach, którego budowa idzie zgodnie z planem – oddanie do użytkowania
planowane jest już na maj przyszłego roku. Kubatura magazynu będzie większa od
obecnego ponad 5-krotnie, a zdolności w zakresie obsługi liczby indeksów
towarowych odnotują 4-krotny wzrost. To ważne, gdyż dynamicznie rośnie popyt
np. na usługę dropshippingu.

AB wypracowuje
najnowocześniejsze i najbardziej kompleksowe rozwiązania e-commerce dla
partnerów (IT, logistyka), budując w ten sposób mocne przewagi konkurencyjne.

Sprzedaż internetowa w Polsce rozwija się
w szybkim tempie, ale stanowi wciąż zaledwie około 3% sprzedaży detalicznej
(średnia w Europie 7,2%), dlatego też biznesowo tak ważna jest nasza wiodąca
pozycja jako dostawcy kompleksowych rozwiązań i beneficjenta sprzedaży poprzez
internet
– podkreśla Zbigniew Mądry.

Nowe możliwości na
rynku AGD/RTV

W trakcie minionych kilku kwartałów, kiedy Grupa AB weszła na rynek
dystrybucji AGD/RTV, wypracowała już pozycję jednego z wiodących podmiotów w
tym segmencie dystrybucji. Od początku I kwartału obecnego roku finansowego
(lipiec 2014), Grupa AB podpisała ważne umowy dystrybucyjne z producentami
AGD/RTV. Chodzi o firmy Philips, Panasonic, Fiskars, Bavan Audio, Tristan i
przede wszystkim – Amica i Beko (październik br.).

Bezpośrednie umowy z
producentami zapewniają nam nie tylko wyższe marże, ale również dostęp do
pełnego portfolio produktowego oraz możliwość planowania i organizowania akcji
marketingowych i promocyjnych wraz z producentem. To bardzo ważne w tej branży,
szczególnie w kontekście własnej sieci franczyzowej Kakto
– wyjaśnia Prezes
Przybyło.

Uzasadnione
zaufanie rynku

Na uwagę zasługują cykl konwersji gotówki, który na koniec września
wynosił 32 dni (36 dni przed rokiem, 40 dni 2 lata wcześniej) jak również wskaźniki
zadłużenia, w tym wskaźnik zadłużenia finansowego netto wobec wyniku EBITDA (zanotował
wartość 1,6 z 2,2 przed rokiem). Jednocześnie wskaźnik kosztów sprzedaży,
ogólnych i administracyjnych (S[&]GA) utrzymuje się poniżej 3%.

– Nasze wskaźniki
zadłużenia ogólnego i kosztów (SG[&]A) są na najniższym poziomie w branży, co
daje gwarancję wysokiego poziomu bezpieczeństwa operacyjnego i finansowego.
Wygenerowane coraz wyższe wyniki
na poziomie netto wraz z bezpieczeństwem w zakresie ryzyka walutowego i
kredytowego dają silną rękojmię do dalszego wzrostu wypracowywanych wyników
finansowych
– podkreśla Grzegorz Ochędzan.

Pozyskanie przez AB w sierpniu br. finansowania obligacyjnego o wartości
100 mln zł aż na 5 lat, bez zabezpieczeń, pozwoliło na przejściową spłatę linii
kredytowych i mocną dywersyfikację źródeł finansowania wobec krótkoterminowych
kredytów bankowych.

Potwierdza to ogromne zaufanie
instytucji finansowych do spółki i jej wizji rozwoju, jakie wypracowaliśmy w
ostatnich kwartałach i latach. W najbliższych dniach obligacje te zadebiutują
na rynku Catalyst
– zapowiada Prezes Przybyło.

Sukces finansowy AB pozwala spółce, pomimo prowadzonych inwestycji, na
rozpoczęcie regularnych wypłat dywidendy. Po przeprowadzeniu szerokich
konsultacji z akcjonariuszami, Zarząd rekomenduje ZWZ zwołanemu na 5 grudnia
br. wypłatę 0,7 zł dywidendy na akcję z zysku roku finansowego 2013/2014.

Chcemy, aby w najbliższych
latach do akcjonariuszy w formie dywidendy trafiało do 20% skonsolidowanego
zysku netto, oczywiście przy uwzględnieniu wpływu otoczenia zewnętrznego. Choć
staliśmy się spółką dywidendową, wciąż priorytetem jest dla nas dostarczanie
akcjonariuszom wzrostu wartości fundamentalnej akcji
– mówi Prezes Andrzej Przybyło.

***

Grupa
AB

znajduje się w gronie 10 największych
dystrybutorów IT i dostawców rozwiązań e-commerce w Europie. Jest numerem jeden
w Europie Środkowo-Wschodniej.
Prowadzi działalność w Polsce, Czechach i na
Słowacji, oferując ponad 70 tys. produktów, w tym największych światowych
producentów nowoczesnych technologii, do 16 tys. partnerów handlowych. Rozwija
sprzedaż AGD/RTV i zabawek, należąc już do wiodących dystrybutorów w tym
zakresie w Polsce.

Grupa
AB zarządza własnymi markami TB, Optimus i Triline oraz własnymi sieciami
franczyzowymi Alsen (Polska), Comfor (Czechy i Słowacja), Premio (Czechy) i
Triline (Czechy), a także Optimus (integratorzy – Polska), Kakto (AGD/RTV –
Polska) i Digimax (rozwiązania mobilne i smart home – Czechy i Słowacja).

W
roku finansowym 2013/2014 (zakończył się 30.06.2014) Grupa AB zanotowała 5,8
mld PLN przychodów (+6% rdr), 96,0 mln PLN wyniku EBITDA (+29% rdr) i 57,3 mln
PLN zysku netto (+37,5% rdr).

Od
2006 roku AB S.A. jest spółką notowaną na rynku głównym GPW. Więcej informacji
na temat Grupy AB można znaleźć pod adresem www.ab.pl.