Grupa AB po Q3 2015 wyraźnie umocniła

wiodącą pozycję na rynku dystrybucji IT w regionie

Podczas minionego kwartału Grupa AB
wykorzystała trwałe przewagi konkurencyjne, istotnie umacniając się na pozycji
numer jeden w regionie CEE. Wiodącą pozycję i atrakcyjność dla partnerów
potwierdzają prestiżowe kontrakty z Apple i Microsoft. Nowe dystrybucje i potencjał
ukończonego centrum logistycznego w Magnicach to istotne impulsy prowzrostowe w
kolejnych kwartałach i latach. Choć wyniki finansowe III kw. obciążone są
kosztami procesu przeprowadzki do nowego centrum logistycznego, to pokazują
siłę sprzedażową, operacyjną i finansową Grupy AB.

Podsumowanie rezultatów finansowych Q3 2015:

mln PLN

mln PLN*

Zmiana rdr*

Przychody

1.505,0

+0,7%

Zysk brutto ze sprzedaży

59,1

+2,3%

EBITDA

22,7

24,0

+5,8%

Zysk netto

13,1

14,7

-2,8%

Aktywa

1.640,7

+18,3%

Kapitały własne

535,5

+12,4%

(*) Wartości skorygowane o one-off – szacunkowe rozliczenie inwestycji w
centrum logistyczne w Magnicach

Grupa AB,
największy dystrybutor IT w Europie Środkowo-Wschodniej, zanotowała w okresie lipiec-wrzesień
2015 roku (pierwszy kwartał roku finansowego 2015/2016) ponad 1,5 mld PLN
przychodów. Wynik EBITDA, po skorygowaniu o rozliczenie zakończonej inwestycji
w centrum logistyczne w Magnicach (zdarzenie o charakterze jednorazowym), wzrósł
szacunkowo o 5,8% rdr, do 24,0 mln PLN. Wyższe rok do roku koszty finansowe
(emisja 5-letnich obligacji o wartości 70 mln zł w celu rozwoju biznesu w
Czechach) sprawiły, iż analogicznie skorygowany zysk netto nieznacznie zniżył
się do 14,7 mln PLN. Należy przy tym pamiętać o wysokiej bazie porównawczej. W całym
roku finansowym 2014/2015 (lipiec 2014 – czerwiec 2015) Grupa AB zanotowała rekordowe
wyniki finansowe: prawie 6,8 mld zł przychodów (+18% rdr), 108,4 mln zł wyniku
EBITDA (+13% rdr) oraz 68,4 mln zł zysku netto (+19% rdr).

– Wyniki trzeciego kwartału 2015 roku Grupy AB należy ocenić bardzo
pozytywnie. Tym bardziej, iż uzyskaliśmy wzrosty skonsolidowanych wyników przy
spadającym rynku w Polsce. Zgodnie z zapowiedziami, zysk netto został obciążony
rozliczeniem inwestycji w nowe, kilka razy większe centrum logistyczne oraz
jednorazowymi kosztami trwającego procesu migracji operacji biznesowych z
dotychczasowej siedziby, co łącznie w III kw. nie przekroczyło 2 mln PLN
– powiedział Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu ds. Finansowych w AB SA.

Centrum dystrybucyjne
w Magnicach od okresu letniego to już pracujące aktywo. Pozwoli Grupie AB
zarówno na dalszy wzrost przychodów, jak również marż. Jednocześnie zastosowane
rozwiązania sprawiają, że jest to jedno z najnowocześniejszych centrów
logistycznych w Europie.

Jesteśmy najsilniejszym operacyjnie i
finansowo podmiotem na rynku. Po trzecim kwartale tego roku umocniliśmy się
również na pozycji numer jeden w regionie CEE w dystrybucji IT. Podczas gdy
przed rokiem firma nr 2 miała 0,4 mld PLN mniejszą sprzedaż po 9 miesiącach
roku, o tyle w tym roku powiększyliśmy ten dystans do ponad 1 mld PLN. Jako
lider efektywnej dystrybucji w Europie Środkowo-Wschodniej skutecznie rozwijamy
sprzedaż zarówno w kanałach detalicznych (franczyza – regionalny lider z 1,6
tys. sklepów), jak również w segmencie B2B. Jednocześnie poza asortymentem IT
dynamicznie rozwijamy sprzedaż AGD/RTV oraz zabawek. Analizujemy kolejne
możliwości rozwoju w nowych segmentach rynku dystrybucji
– powiedział
Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB SA.

Dodał, iż Grupa AB
będzie kontynuowała politykę dzielenia się zyskiem z akcjonariuszami,
pozostając spółką dywidendową.

– Mamy wysokie wskaźniki płynności, bezpieczne zadłużenie, skutecznie
zarządzamy cyklem konwersji gotówki. Nasza pozycja gotówka jest silna.
Efektywnie zabezpieczamy ryzyko walutowe, które pozostaje bez wpływu na
osiągane marże. To sprawia, że wykorzystujemy rynkowe szanse
– podkreślił Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu ds. Finansowych w AB SA.

Wyjaśnił również,
iż cykl konwersji gotówki w III kw. wzrósł do 38 dni wobec 31 dni przed rokiem,
co związane było głównie ze wzrostem rotacji zapasów (z 36 do 45 dni), a to
wynikało z kolei z poszerzania asortymentu RTV/AGD i przygotowań do obsługi w
kolejnym kwartale rosnącej sprzedaży w tym segmencie produktowym oraz obsługi
pozyskanych kontraktów HP w segmencie Enterprise (HP Networking i HP Business
Critical System). Dla zobrazowania przewag konkurencyjnych Grupy AB może
posłużyć rynek serwerów, gdzie w III kw. 2015 r. sprzedaż w Polsce wzrosła
zaledwie o 1%, podczas gdy AB SA sprzedała serwery o wartości 58% wyższej rok
do roku.

Co ważne, Grupa AB
jest partnerem pierwszego wyboru w regionie CEE dla klientów i dostawców. Dodatkowo
pozyskuje nowe kontrakty dystrybucyjne. W III kw. to m.in. Lenovo (serwery –
Polska), a w Czechach i na Słowacji – Sony (oprogramowanie, gaming) czy Canon
(kamery IP). Grupa AB, jedyny broadline’ow dystrybutor Apple w Polsce, Czechach
i na Słowacji, jest numerem jeden pod względem sprzedaży iPodów, iPadów,
iPhone’ów czy komputerów Mac w regionie. To nie jedyna prestiżowa umowa
dystrybucyjna.

Grupa AB została właśnie wybrana przez
Microsoft do sprzedaży produktów chmurowych na terenie Polski, Czech i Słowacji
jako Microsoft Cloud Solution Provider. Udział w tym prestiżowym i unikalnym
programie sprzedaży elektronicznych rozwiązań stwarza możliwości rozwoju
biznesowego Grupy AB w tym dynamicznie rosnącym segmencie rynku i staje się
kolejną przewagą konkurencyjną
– podkreślił Zbigniew Mądry, Członek Zarządu
ds. Handlu w AB SA.

Rentowność Grupy
AB w kolejnych okresach będzie wspierał również segment zabawek. Spółka Rekman wzmacnia
pozycję na rynku zabawek. Poszerzyła również portfolio produktowe, poszerzając współpracę
z licencjodawcami m.in. z Biurem Walta Disney’a oraz pozyskując na wyłączność
dystrybucję światowych liderów w zakresie zabawek. Dodatkowym impulsem do
wzrostu będzie poszerzanie grona klientów w ramach rozwijanej sieci franczyzobiorców
„Wyspa Szkrabów”, która wystartowała w maju br.

Spółka Rekman bazuje na 23-letnim
doświadczeniu i pozycji czołowego dystrybutora zabawek w Polsce. Współpracuje z
grupą kilkuset partnerów handlowych, a w swojej ofercie posiada najszerszy
wśród dystrybutorów asortyment produktów większości liczących się światowych i
polskich producentów. Trwający czwarty kwartał jest bardzo istotny, gdyż w tym
okresie sprzedaje się większość zabawek w trakcie roku. Zespół zarządzający
Rekmanem wskazuje na istotnie wyższe zainteresowanie ofertą spółki na tle
poprzednich lat
– zaznaczył Pan Zbigniew Mądry.

Grupa AB od
początku istnienia (25 lat) wsłuchuje się w potrzeby klientów i kreuje innowacyjne rozwiązania – w
tym w zakresie e-commerce. Stawia również na zrównoważony, wielokierunkowy
rozwój ze szczególnie mocnym akcentem na generowanie wartości dodanej w
dystrybucji i bezpieczeństwo wpisane w strategię rozwoju.

***

Grupa AB znajduje
się w gronie 10 największych dystrybutorów IT i dostawców rozwiązań e-commerce
w Europie. Jest numerem jeden w Europie Środkowo-Wschodniej.

Prowadzi działalność w Polsce, Czechach i na Słowacji, oferując ponad 95 tys.
produktów, w tym największych światowych producentów nowoczesnych technologii,
do ponad 16 tys. partnerów handlowych. Rozwija sprzedaż AGD/RTV i zabawek,
należąc już do wiodących dystrybutorów w tym zakresie w Polsce.

Grupa AB zarządza własnymi markami TB, Optimus i Triline oraz własnymi
sieciami franczyzowymi Alsen (Polska), Comfor (Czechy i Słowacja), Premio
(Czechy) i Triline (Czechy), a także Optimus (integratorzy – Polska), Kakto
(AGD/RTV – Polska) i Digimax (rozwiązania mobilne i smart home – Czechy i
Słowacja).

Od 2006 roku AB S.A. jest spółką notowaną na rynku głównym GPW. Więcej
informacji na temat Grupy AB można znaleźć pod adresem www.ab.pl.