Data: 16 lipca 2021 roku
Temat: Omówienie szacunkowych wyników Q2 2021 Grupy Mercator Medical oraz aktualnego otoczenia biznesowego
Mercator Medical generuje solidne wyniki i widzi przeciwstawne siły rynkowe
Mercator Medical ma za sobą kolejny kwartał z 9-cyfrowymi zyskami, choć niższymi rok do roku i kwartał do kwartału – wynika z opublikowanych wstępnych, szacunkowych danych finansowych za ten okres [więcej tutaj]. Na wyniki istotny wpływ ma zachowanie rynku rękawic w kontekście cen rynkowych, które w ostatnim czasie zniżkowały. To pociągnęło za sobą odpis wartości zapasów, spółka poinformowała również o renegocjacji przez klientów dwóch kontraktów długoterminowych.
– Trudno obecnie wyrokować, jak będą zachowywały się ceny rękawic w kolejnych miesiącach. Jedne informacje, które do nas trafiają wspierają tezę, że ceny będą spadać, a inne wskazują, że ceny mogą się zwiększyć. Widzimy w lipcu, że spadek cen został zahamowany względem czerwca – powiedział Witold Kruszewski, CFO Grupy Mercator Medical.
– Trendy surowcowe są dla nas korzystne. Drugi miesiąc z rzędu tanieje lateks syntetyczny od szczytowego poziomu z maja. Spodziewamy się podobnego trendu w kolejnych okresach. To jest co prawda póki co spadek kilkuprocentowy, ale jest i to może cieszyć – dodał przedstawiciel Zarządu spółki Mercator Medical.
Patrząc na podaż rękawic, warto zwrócić uwagę na lockdown w Malezji i moce produkcyjne w Chinach.
– Dochodzą do nas – jeszcze nieoficjalne – informacje, że lockdown w Malezji przedłuża się i może potrwać kolejne tygodnie. Lockdown ma miejsce też tam, gdzie ulokowana jest większość fabryk rękawic – szacujemy, że około połowa światowych mocy znajduje się w tym miejscu. Ten lockdown powoduje, że zmniejszyła się podaż – nie tylko nie ma produkcji, ale również nie są prowadzone wysyłki już wyprodukowanych rękawic. Pracownicy zostali oddelegowani do domu, a nie mają przecież możliwości pracy z domu. Lockdown miał się zakończyć dzisiaj, ale prawdopodobnie zostanie przedłużony do końca lipca, co może spowodować perturbacje po stronie podażowej – powiedział CFO Kruszewski.
– Z drugiej strony mamy wzrost mocy produkcyjnych w Chinach, co ma oczywiście wpływ na ceny. Chiny specjalizują się w rękawicach niemedycznych, ale ten rynek jest do pewnego stopnia wspólny, więc większa podaż w rękawicach niemedycznych powoduje również spadek cen rękawic medycznych – dodał Witold Kruszewski.
Patrząc na stronę popytową, trzeba mieć na uwadze z jednej strony wzbierającą kolejną falę koronawirusa i jego nowe mutacje, choć jednocześnie coraz większa część populacji jest zaszczepiona, co może ograniczyć transmisję wirusa.
– Sytuacja rynkowa jest bardzo dynamiczna. Dlatego też nie można założyć obecnie, czy odpisy wartości zapasów będą mogły być w jakiejś części odwrócone lub czy będziemy zawiązywać kolejne istotne rezerwy w kolejnych okresach – ocenił CFO Grupy Mercator Medical.
Zaznaczył, że pogarszająca się sytuacja pandemiczna w Tajlandii nie zagraża na razie działalności fabryk Mercatora.
– Region, w którym jesteśmy – na południu Tajlandii – nie jest regionem turystycznym, więc tam ta transmisja wirusa jest mniejsza. Nasza fabryka funkcjonuje bez żadnych zatrzymań, natomiast niektóre zakłady w rejonie są zamknięte z powodu zachorowań. Obecnie sytuacja jest bardzo dobra. Staramy się robić wszystko, aby nasza załoga pozostała zdrowa. Nie wpuszczamy osób spoza firmy, a kto może, pracuje z domu – wskazał Witold Kruszewski.
CFO Grupy omówił również trwający skup akcji własnych (więcej tutaj) oraz kluczowe atuty Grupy. Więcej informacji można znaleźć w materiałach poniżej.
Linki:
Raport bieżący – wyniki szacunkowe Q2 2021