Grupa AB zwiększyła sprzedaż o miliard złotych
Rekordowe ponad 151 mln zł zysku netto i 231 mln zł wyniku EBITDA przy 14 mld zł sprzedaży wypracowała w roku finansowym 2021/2022 Grupa AB, największy dystrybutor IT i elektroniki użytkowej w Polsce oraz regionie CEE. Bazowanie na wzrostowych rynkach Polski, Czech i Słowacji oraz wielowymiarowa dywersyfikacja i najwyższa efektywności w branży pozwalają Zarządowi na realizację ambitnych celów w kolejnych okresach.
Model biznesowy Grupy AB, oparty na długoterminowych umowach dystrybucyjnych oznacza dużą przewagę konkurencyjną, co w połączeniu z dywersyfikacją geograficzną i najwyższą efektywnością operacyjną w branży realizuje oczekiwany długoterminowy wzrost rezultatów. Grupa AB w czwartym kwartale roku finansowego 2021/2022 (okres kwiecień-czerwiec 2022 roku) zanotowała blisko 3,2 mld zł przychodów rosnąc o 8% rdr. Dzięki tradycyjnym skupieniu na rynkach Polski, Czech i Słowacji, bez obecności na Wschodzie oraz dzięki najniższemu w branży wskaźnikowi kosztów SG&A wynik EBITDA Grupy AB w II kw. 2022 r. wzrósł o 29% rdr, do 51 mln zł, a zysk netto przekroczył 30 mln zł (+15% rdr). W całym roku finansowym 2021/2022 Grupa AB wypracowała również rekordowe rezultaty. Przychody pierwszy raz w historii przekroczyły 14 mld zł (wzrost o prawie 1 mld zł rdr), a rosnące w tempie powyżej 20% rdr wynik EBITDA i zysk netto osiągnęły wartości odpowiednio ponad 231 mln zł i 151 mln zł
– Kiedy debiutowaliśmy na GPW mieliśmy przychody na poziomie 1 mld zł, a obecnie to już 14 razy tyle. Widzimy i przewidujemy siłę rynków, na których działamy. Transformacja cyfrowa przybrała już wymiar kuli śnieżnej, dzięki czemu widzimy wzmożony popyt na sprzęt, oprogramowanie i usługi zarówno ze strony segmentu konsumenckiego, jak również ze strony biznesu i instytucji. Inwestowaliśmy m.in. w zespół inżynierski i dział VAD, we własną platformę chmurową, jak również w certyfikujące i szkolące Centrum Kompetencyjne AB – obszary te zyskują wciąż na znaczeniu i wspierają umacnianie pozycji lidera rynku. Myślimy i działamy długoterminowo z ostrożnością wpisaną w kulturę organizacyjną, dzięki czemu rozwijamy się bez względu na uwarunkowania zewnętrzne – wskazuje Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB S.A.
– Rynek w Polsce przyspieszył w drugim kwartale, rosnąc w tempie dwucyfrowym. Nie widzimy oznak spowolnienia, jednocześnie dostrzegamy wzrost zainteresowania naszą ofertą produktów, m.in. otwiera się wiele dużych przetargów, a firmy widzą możliwości optymalizacji kosztów dzięki automatyzacji procesów. Na znaczeniu zyskał również obszar cyberbezpieczeństwa. Jednocześnie zabezpieczyliśmy dostępność towarów i mamy nie tylko silne finanse, ale również najlepszą logistykę. Daje to dobrą perspektywę na kolejne okresy– dodaje Prezes Przybyło.
Grupa AB kontynuuje strategię bezpieczeństwa w utrzymaniu dostępności zapasów handlowych w zmiennym otoczeniu ekonomicznym i geopolitycznym.
– Dostępność towarów w większości przypadków powróciła już do normalności, ale wciąż widoczne jest istotne ryzyko zaburzeń w globalnych łańcuchach dostaw. Dodatkowo przed nami sezonowo najlepszy okres roku, czyli czwarty kwartał. Dlatego też tak ważne jest zabezpieczenie dostępności towarów dla naszych około 16 tys. kontrahentów. Utrzymujemy przy tym wskaźniki finansowe na bardzo bezpiecznych poziomach, przykładowo wartość długu netto do EBITDA kształtuje się na poziomie 1,4 – mówi Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu ds. Finansowych w AB SA.
Na bazie uchwał WZ dotyczących podziału zysku roku finansowego 2020/2021 Grupa AB prowadzi buy-back oraz wypłaciła w grudniu dywidendę (1 zł brutto na akcję). Łącznie może to oznaczać prawie 33 mln zł wypłaconych akcjonariuszom.
– Choć zawsze priorytetem jest dla nas działalność operacyjna, to chcemy pozostać spółką dzielącą się zyskami z akcjonariuszami. Takie podejście było nam zawsze bliskie i również decyzja o podziale zysku roku fiskalnego 2021/22 powinna to uwzględniać. Jednocześnie oceniamy, iż należymy do grona najbardziej atrakcyjnych inwestycyjnie spółek na GPW, zarówno pod względem wskaźników rynkowych, rekomendacji domów maklerskich, jak również pod względem perspektyw rozwoju. Dlatego tym bardziej po zakończonym właśnie okresie zamkniętym, związanym z publikacją raportu rocznego, zamierzamy wznowić skup akcji własnych – wskazuje CFO Grupy AB.
Grupa AB prowadzi liczne inicjatywy z obszaru ESG. Oprócz kwestii środowiskowych i korporacyjnych, aktywnie włączyła się w walkę z pandemią koronawirusa (ogólnopolska akcja #AByrazem – do potrzebujących trafiło blisko tysiąc sztuk różnego rodzaju sprzętu, w tym respiratory). Z kolei w obszarze edukacji AB poprzez swoje Centrum Kompetencyjne prowadzi bezpłatne szkolenia, popularyzując dostęp do wiedzy technologicznej. Obecnie, w obliczu działań wojennych na Ukrainie, odpowiada również na wiele sposobów na potrzeby społeczności ukraińskiej – akcja #AByrazem dla Ukrainy. Oprócz pomocy rzeczowej i finansowej, Alsen z Grupy AB prowadzi zbiórkę używanych laptopów, które po odświeżeniu (zarówno software, jak i hardware) trafią poprzez Ministerstwo Edukacji Narodowej do ukraińskich dzieci.
***
Grupa AB to największy dystrybutor IT i elektroniki użytkowej w Polsce oraz regionie Europy Środkowo-Wschodniej, klasyfikowany w europejskim TOP8. Oferuje najszersze na rynku portfolio produktów, w tym największych światowych producentów nowoczesnych technologii jak Apple, Microsoft, HP Inc., Hewlett Packard Enterprise (HPE), Lenovo, Samsung czy Dell do około 16 tys. partnerów handlowych. Jest wiodącym dostawcą usług chmurowych (cloud), kompleksowych rozwiązań e-commerce oraz wartości dodanej w dystrybucji (VAD). Rozwija także dystrybucję AGD/RTV i zabawek, należąc do wiodących dystrybutorów w tym zakresie w Polsce. Spółkę cechują najlepsze zaplecze logistyczne i najlepsza efektywność biznesowa w branży.
Grupa AB zarządza własnymi markami TB, Optimus i Triline oraz własnymi sieciami franczyzowymi Alsen (Polska), Comfor (Czechy i Słowacja), Premio (Czechy) i Triline (Czechy), a także Optimus (integratorzy – Polska), Kakto (AGD/RTV – Polska), Digimax (rozwiązania mobilne i smart home – Czechy i Słowacja) i Wyspa Szkrabów (zabawki – Polska). Z około 2 tys. punktów sprzedaży detalicznej to największa branżowa sieć franczyzowa w regionie CEE.
Od 2006 roku AB S.A. jest spółką notowaną na rynku głównym GPW. Więcej informacji na temat Grupy AB można znaleźć pod adresem www.ab.pl.