Prezes Drzyżdżyk: Zamówienia na pierwszy kwartał pozwalają patrzeć z optymizmem na cały rok

Rok 2022 był trudny dla branży motoryzacyjnej, ale rekordowy dla Alumetalu. O perspektywach dla branży automotive na nadchodzący rok mówi na łamach „Parkietu” Agnieszka Drzyżdżyk, prezes Grupy Alumetal.

Zakłócenia globalnych łańcuchów dostaw powodują niską podaż samochodów na rynku, niezdolną do zrównoważenia popytu. Dla Alumetalu kluczowe są sygnały, otrzymywane od klientów z europejskiego przemysłu motoryzacyjnego, zakładające stabilny i wysoki poziom produkcji w 2023 roku. Dobry nastrój producentów aut powoduje duża liczba niezrealizowanych zamówień w 2022 roku, co pozwala z optymizmem patrzeć na całą branżę, nawet w kontekście zapowiadanej przez analityków recesji gospodarczej w Europie.

Bieżący rok Alumetal kończy blisko zakładanego poziomu sprzedażowego 250 mln ton stopów. Plany klientów na nadchodzący rok zakładają wzrost zapotrzebowania na aluminium średnio o 10 proc. rok do roku. Pozwala to realnie zakładać zwiększenie wolumenu sprzedaży w 2023 roku.

Gaz jest najważniejszym elementem kosztów produkcji aluminium wtórnego. Rosnące ceny wpływają na wszystkich producentów stopów. Alumetal zabezpieczył sobie z wyprzedzeniem dostawy gazu pokrywające ok. 70 proc. przyszłorocznego zapotrzebowania po korzystnych cenach. Poczynione inwestycje technologiczne pozwalają na zwiększanie wydajności i poprawę efektywności produkcji. Rosnące koszty energii powodują, że produkcja aluminium pierwotnego staje się mało opłacalna. Trend zastępowania stopów pierwotnych aluminium wtórnym systematycznie rośnie. W 2022 r. ok. 30 proc. mocy produkcyjnych wytwórców aluminium pierwotnego zostało wygaszonych z powodu wzrostu kosztów energii elektrycznej.

Zachodzące na rynku motoryzacyjnym zmiany w kierunku pojazdów bezemisyjnych wydają się szansą dla Alumetalu. Stopy wtórne, dostarczane przez Grupę, są obecne we wszystkich rodzajach napędów. Są wykorzystywane zarówno w pojazdach hybrydowych, jak i elektrycznych. Co więcej, systematycznie rośnie skala zastosowań aluminium przy produkcji samochodów.  Pozwala to na zmniejszanie masy pojazdu i ułatwia producentom spełnianie coraz bardziej wyśrubowanych norm emisji spalin. Warto również zauważyć rosnący trend przenoszenia produkcji samochodów i komponentów do naszej części Europy, powodującym wzrost potencjału rynku stopów wtórnych aluminium w regionie.

Na zakończenie rozmowy padło pytanie o dywidendę.

Kontynuujemy naszą politykę dywidendową, która zakłada wypłatę minimum 70 proc. wypracowanego znormalizowanego skonsolidowanego zysku netto, przy czym dywidenda zaliczkowa wysokości 3,3 zł na akcję zostanie wypłacona 29 grudnia br., a druga część będzie wypłacona w połowie 2023 roku. Decyzja o wysokości i terminie wypłaty drugiej części dywidendy należy do akcjonariuszy. Skonsolidowany zysk netto w 2022 roku będzie istotnie wyższy niż rok wcześniej, a więc i dywidenda powinna być dużo wyższa niż rok temu – powiedziała prezes Agnieszka Drzyżdżyk.

Więcej:  „Parkiet” z dn. 28.12.2022 r. str. 6 lub https://www.parkiet.com/