Grupa K2 po bardzo dobrym roku 2022 z optymizmem patrzy na szanse roku 2023
Technologiczno-marketingowa Grupa K2 wypracowała ponad 5,5 razy wyższy zysk netto niż w poprzednim roku dzięki sukcesowi sprzedaży biznesu chmurowego. W ramach przeglądu opcji strategicznych dwie spółki marketingowe zostały również zaklasyfikowane jako aktywa do zbycia. W roku 2023 Grupa K2 spodziewa się utrzymania wysokiego tempa wzrostu biznesu software oraz rozwoju segmentu marketingowego.
W roku 2022 przychody operacyjne Grupy K2 – czyli wartość pokazująca dynamikę skali działalności operacyjnej – zwiększyły się o ponad 23%, do 67,5 mln zł. Pomimo niesprzyjającego otoczenia Grupa K2 utrzymała poziom EBIT i EBITDA, a dzięki zyskowności transakcji sprzedaży spółki chmurowej Oktawave (21 mln zł w pozycji przychody/koszty finansowe) skonsolidowane zyski brutto i netto znalazły się na rekordowych poziomach.
– Za nami wyjątkowo dobry rok, choć na jego początku wiele kwestii budziło nasze duże obawy, jak chociażby jeszcze pandemia, już inflacja i presja kosztowa, a do tego wojna w Ukrainie, niepewność rynkowa i pogorszenie nastrojów w gospodarce. Tym bardziej cieszą nas rekordowe pod wieloma względami wartości, jakie wypracowaliśmy – komentuje Paweł Wujec, Prezes Zarządu K2 Holding.
Rok 2022 był okresem udanej odbudowy skali działalności w K2 Precise, która to spółka z sukcesem rozwija kompetencje martech, a największa spółka Grupy K2 – software house Fabrity – zwiększyła sprzedaż operacyjną o ponad 34%.
– Mamy w swoim portfolio dużych klientów korporacyjnych, realizujących dzięki Fabrity kluczowe projekty biznesowe. Rozwijamy skalę działania, zwiększamy zespół. Rozwijamy również nasze kompetencje w zakresie platform low-code’owych oraz technologii blockchain. Otworzyliśmy też kolejną lokalizację, tym razem w Białymstoku. Poszukujemy również ciekawych spółek usługowych z Polski i zagranicy, które moglibyśmy przejąć i które wniosłyby wartość dodaną do naszego biznesu – mówi Tomasz Burczyński, Wiceprezes Zarządu K2 Holding i Prezes Zarządu Fabrity.
W roku 2022 w Grupie K2 miało miejsce kilka istotnych wydarzeń. W drugim kwartale sfinalizowana została sprzedaż Oktawave (działalność chmurowa) do operatora telekomunikacyjnego Netia z Grupy Polsat Plus. W ramach rozliczenia transakcji do K2 Holding wpłynęło 31,7 mln zł, dzięki czemu Spółka wypłaciła we wrześniu i październiku łącznie aż 8,40 zł dywidendy i zaliczki na dywidendę na akcję (stopa dywidendy powyżej 30% względem kursu akcji z pierwszego półrocza 2022). Z kolei wydarzeniem trzeciego kwartału było pozyskanie 2,5 mln zł finansowania za 15% projektu PerfectBot od dwóch uznanych funduszy – Tar Heel Capital Pathfinder VC oraz KnowledgeHub Starter. Transakcja ta nie tylko potwierdziła wartość, jaką Grupa K2 zbudowała w spółce PerfectBot, ale również stworzyła możliwości przyspieszenia międzynarodowego rozwoju PerfectBota bez zwiększania zaangażowania ze strony Grupy K2. Rozpoczęty został również przegląd opcji strategicznych wobec dwóch spółek segmentu marketingowego (K2 Precise i Agencja K2).
– W ramach przeglądu opcji strategicznych zdecydowaliśmy, że spółki K2 Precise i Agencja K2 zaklasyfikujemy formalnie jako aktywa do zbycia – w całości lub części. Uważamy, że są to na tyle atrakcyjne firmy, że mogą generować wysoką wartość w ramach biznesu potencjalnych nowych właścicieli, a jednocześnie z punktu widzenia akcjonariuszy K2 widzimy większy potencjał skalowania i ekspansji międzynarodowej w segmencie czysto technologicznym. Cechuje się on również wyższymi wycenami giełdowymi – zauważa CEO Paweł Wujec.
Zarząd K2 Holding oczekuje, że do końca br. mogą nastąpić wiążące decyzje wobec spółek marketingowych. Z kolei w trakcie najbliższych tygodni ma zostać opublikowana rekomendacja co do podziału zysku roku 2022.
***
Grupa K2 dostarcza kompleksowe rozwiązania i usługi w obszarach transformacji cyfrowej i marketingu digitalowego, oparte o zaawansowaną analitykę i tworzenie rozwiązań software. Działalność Grupy K2 jest zdywersyfikowana. Obok spółki holdingowej, działają trzy jednostki biznesowe w ramach dwóch segmentów operacyjnych: SOFTWARE i MARKETING oraz spółka PerfectBot, w której K2 Holding posiada 50% udziałów.
Segment software – Fabrity – dostarcza kompleksowe usługi tworzenia oprogramowania na zamówienie, obejmujące doradztwo biznesowe, projektowanie rozwiązań, rozwój oprogramowania oraz usługi serwisowe. Spółka specjalizuje się w dostarczaniu rozwiązań, które zwiększają cyfryzację działalności biznesowej, wspierają optymalizację i automatyzację procesów biznesowych, poprawiają doświadczenia użytkowników, a także świadczy usługi z zakresu transformacji do chmury. Fabrity jest wieloletnim, zaufanym partnerem IT dla wielu dużych przedsiębiorstw w Polsce, regionie DACH, Skandynawii i USA. Do klientów firmy należą m.in. PKO Bank Polski, Pekao SA, Bayer, ABB, PepsiCo, Saint-Gobain, agencja unijna Frontex czy Ministerstwo Zdrowia. Spółka oferuje swoje usługi głównie firmom z szeroko pojętego sektora produkcyjnego, dużym instytucjom finansowym, firmom z branży farmaceutycznej, centralnej administracji publicznej, a także do sektora prywatnej opieki zdrowotnej.
Segment marketingowy
Obejmuje jedną z najbardziej znanych agencji interaktywnych w Polsce – Agencję K2 (marka K2 Create), która oferuje projektowanie i prowadzenie kampanii zintegrowanych we wszystkich mediach. Zajmuje się kompleksowym opracowywaniem i wdrażaniem strategii komunikacji marek. Do klientów segmentu agencyjnego należą m.in. Carrefour, Warta, Netflix czy Samsung.
W jego skład wchodzi również K2 Precise, spółka specjalizująca się w kampaniach digitalowych. Świadczy usługi wsparcia e-commerce oraz szereg usług specjalistycznych – od social, programmatic, performance, SEO/SEM, business intelligence po analitykę. Rozwija usługi planowania TV, które koncentrują się na precyzyjnym dotarciu w synergii z kampaniami cyfrowymi. Najbardziej znani klienci K2 Precise to Pracuj.pl, Home.pl, Mann+Hummel, Sarantis czy Pfleiderer.
Segment chatbotów
PerfectBot to startup oferujący inteligentne boty, automatyzujące obsługę klienta w ecommerce. Z rozwiązania korzysta już kilkanaście e-sklepów m.in. e-sklepy LPP, 4F, Diverse, Tatuum, Ryłko, TaniaKsiążka, x-kom.pl czy Martes.
Historia K2 sięga roku 1997, a od roku 2008 akcje spółki są notowane na rynku głównym GPW. Walory K2 Holding S.A. zostały włączone pod koniec 2020 roku w skład indeksów WIG-INFO (firmy informatyczne) i WIG-TECH (nowe technologie). Więcej informacji na temat Grupy K2 można znaleźć pod adresem www.k2.pl.