Od treści do biznesu: Jak content marketing kreuje e-commerce w Polsce – wyzwania, budżety i trendy – raport.
Największym wyzwaniem w realizacji strategii jest znalezienie autorów-ekspertów w danej dziedzinie, unikanie duplikacji i regularne tworzenie oraz publikowanie treści. Dodatkowo ponad 70 proc. e-commerce’ów przewiduje znaczny wpływ AI na treści w niedalekiej przyszłości. To niektóre wnioski z Raportu Altavia Kamikaze + K2 (dawniej K2 Precise) „Content w e-commerce 2023”.
Polski rynek e-commerce przechodzi zmiany, a najnowszy raport ” Content w e-commerce 2023″ przynosi interesujące wnioski, pokazując, w jaki sposób sklepy online adaptują się do rosnącej roli content marketingu. Zaskakujące jest to, że prawie 80 proc. badanych sklepów zdaje sobie sprawę z kluczowej roli, jaką odgrywa content marketing w osiąganiu celów biznesowych, jednak nadal stanowi on relatywnie niewielką część budżetu marketingowego. To podkreśla wyzwanie związane z efektywną alokacją środków.
Raport wykazał, że jedynie 25 proc. respondentów inwestuje więcej niż 20 proc. swojego budżetu marketingowego w content marketing. Przeważający odsetek wskazał, że alokują 6-15 proc. swojego budżetu na tę dziedzinę.
– Z raportu jednoznacznie wynika, że sklepy internetowe potrzebują contentu wysokiej jakości, eksperckiego, którego wyniki będą odpowiednio raportowane. Marketerzy chcą mierzyć wyniki działań contentowych przede wszystkim liczbą wejść na stronę, ale nie tylko. Coraz więcej osób jest świadomych wpływu treści w e-commerce na sprzedaż. Chcą wiedzieć, jak treści przekładają się nie tylko na SEO i pozycje w Google, ale również na sprzedaż. Żeby notować satysfakcjonujące wyniki w tym zakresie nie wystarczy po prostu tworzyć treści. Strategia contentowa musi być poparta dokładną analizą rynku oraz konkurencji. Umożliwia ona zaplanowanie działań, ale niezbędna jest również w czasie realizacji, a przede wszystkim weryfikacji i pomiaru efektów prowadzonych działań– mówi Mateusz Rzetecki, SEO & Content Marketing Director w Precise, Altavia Kamikaze + K2.
Bardzo dużym wyzwaniem dla marketerów jest znalezienie odpowiednich autorów-ekspertów w danej dziedzinie, unikanie duplikacji treści oraz systematyczne tworzenie i publikowanie treści. Interesujący jest również fakt, że ponad 70 proc. firm e-commerce przewiduje, że sztuczna inteligencja (AI) będzie miała istotny wpływ na tworzenie contentu w najbliższej przyszłości. Czy AI może pomóc tworzyć bezpieczny, jakościowy i tańszy content? Czy obecnie menedżerowie sklepów korzystają z AI? Z badania K2 Precise wynika, że prawie połowa menedżerów e-commerce w ogóle nie korzysta z AI. Osoby, które wspierają się sztuczną inteligencją, szukają głównie inspiracji, a tylko 19 proc. za pośrednictwem AI tworzy treści.
– Wyniki raportu pokrywają się z naszymi obserwacjami. Waga contentu nie jest kwestionowana. Problemem bywają koszty, konsekwencja i regularność w prowadzonych działaniach. Najczęściej jednak problemem jest znalezienie autora, który wystarczająco dobrze zna się na danej branży. Nie bez powodu w Altavia Kamikaze + K2 (dawniej K2 Precise) nieustannie rozwijamy portfolio naszych piszących ekspertów – wskazuje Katarzyna Chmielewska-Walas, Content Team Leader w Precise, Altavia Kamikaze + K2.
Realia marketingu internetowego zmieniają się bardzo dynamicznie. Dlatego bardzo ważne jest, aby uważnie obserwować nastroje i potrzeby branży. Sklepy internetowe powinny posiadać strategię contentową i realizować ją wraz z działaniami SEO. Ale przed marketerami pracującymi w e-commerce stoi wiele wyzwań, m.in.: czy budować własny zespół contentowy, czy współpracować z agencją, a jeśli tak, to w jakim zakresie?
O raporcie
Raport Altavia Kamikaze + K2 (dawniej K2 Precise): Content w e-commerce 2023
jest analizą odpowiedzi i wypowiedzi przedstawicieli Dyrektorów, Head of CM, Managerów Marketingu ecommerce marek z takich branż jak m.in. beauty, biżuteryjna, budowlana, dom i ogród, edukacyjna, elektroniczna, farmaceutyczna, finansowa, FMCG, książkowa, medyczna, odzieżowa, płatności, samochodowa, sportowa, turystyczna i wyposażenia wnętrz. Ponad połowa respondentów – 51,5 proc. – zadeklarowała, że pracuje w dużej firmie. 26,7 proc. ankietowanych zaznaczyło, że pracuje w średniej firmie, a blisko 22 proc. to przedstawiciele małych firm.
W raporcie opisane są trendy, wyzwania, z którymi na co dzień spotykają się marki kwestie budżetowe czy wpływ sztucznej inteligencji. Raport porusza również kwestie form contentu, które przyniosły największe i najmniejsze korzyści do tej pory/najsłabiej i czy realizują cele strategii?
Raport oparty jest na ekspertyzie agencji K2 Precise, która stawia na innowacje oraz dobre decyzje poparte danymi w reklamie. Wspiera marki w tworzeniu spójnego planu działań komunikacyjnych i w osiąganiu ponadprzeciętnych wyników.
Niebawem zostanie opublikowana data webinaru, podczas którego jeden z autorów raportu – Mateusz Rzetecki – omówi wyniku przeprowadzonego badania oraz odpowie na pytania.
***
Altavia Kamikaze + K2
Altavia Kamikaze + K2 to organizacja powstała z połączenia Altavia Kamikaze oraz K2 Precise i K2 Create. Nowy podmiot łączy kompetencje Altavia Kamikaze – agencji kreatywnej i komunikacyjnej z technologicznym DNA, obecnej na rynku od 18 lat z kompetencjami K2 Create – agencji kreatywnej z 26-letnią historią, prekursora branży digital w Polsce oraz K2 Precise – specjalizującą się w kampaniach mediowych, w tym performance, SEO, content i rozwiązaniach martech. Spółki funkcjonują pod wspólnym brandingiem.
Grupa Altavia
Altavia to pierwsza niezależna globalna grupa specjalizująca się w usługach marketingowych dla retailerów. Założona w 1983 roku przez Raphaëla Palti, jej prezesa i dyrektora generalnego, Grupa oferuje rozwiązania w zakresie aktywizacji sprzedaży specjalnie dostosowanej do potrzeb branży retail. Obecna w 45 krajach na 4 kontynentach Grupa Altavia obsługuje ponad 500 marek i retailerów. W 2022 r. Altavia zatrudniała 2800 pracowników i osiągnęła obroty na poziomie 801 mln euro.
***
Grupa Fabrity (do sierpnia 2023 roku Grupa K2) dostarcza kompleksowe rozwiązania i usługi w obszarach transformacji cyfrowej, oparte o zaawansowaną analitykę i tworzenie rozwiązań software. Grupa zawiera spółkę holdingową oraz dwie jednostki biznesowe.
Segment software – spółka Fabrity Sp. z o.o. – dostarcza kompleksowe usługi tworzenia oprogramowania na zamówienie, obejmujące doradztwo biznesowe, projektowanie rozwiązań, rozwój oprogramowania oraz usługi serwisowe. Spółka specjalizuje się w dostarczaniu rozwiązań, które zwiększają cyfryzację działalności biznesowej, wspierają optymalizację i automatyzację procesów biznesowych, poprawiają doświadczenia użytkowników, a także świadczy usługi z zakresu transformacji do chmury. Fabrity jest wieloletnim, zaufanym partnerem IT dla wielu dużych przedsiębiorstw w Polsce, regionie DACH, Skandynawii i USA. Do klientów firmy należą m.in. PKO Bank Polski, Pekao SA, Bayer, ABB, PepsiCo, Saint-Gobain, agencja unijna Frontex czy Ministerstwo Zdrowia. Spółka oferuje swoje usługi głównie firmom z szeroko pojętego sektora produkcyjnego, dużym instytucjom finansowym, firmom z branży farmaceutycznej, centralnej administracji publicznej, a także do sektora prywatnej opieki zdrowotnej.
Segment chatbotów
Historia spółki sięga roku 1997, a od roku 2008 jej akcje są notowane na rynku głównym GPW. Walory Fabrity Holding S.A. (dawniej K2 Holding S.A.) zostały włączone pod koniec 2020 roku w skład indeksów WIG-INFO (firmy informatyczne) i WIG-TECH (nowe technologie). Więcej informacji na temat Grupy Fabrity można znaleźć pod adresem inwestorzy.fabrity.com.