Grupa Amica prezentuje długoterminową strategię 2024-2030+ „Back to Profitability”

Największy polski producent AGD zamierza powrócić na ścieżkę wzrostu skali biznesu i rosnących zysków, chce być również spółką dywidendową. Amica skupi się na rynkach europejskich oraz na asortymencie sprzętu grzejnego, a ważną rolę w efektywnym zrealizowaniu postawionych celów widzi w obszarach ESG. Kluczowe kwestie to szeroko rozumiane pojęcia jakość i efektywność.

 

Minione 10 lat wykorzystaliśmy na ekspansję w Europie Zachodniej, inwestycje w moce produkcyjne i nowe technologie, optymalizację działalności operacyjnej oraz wzmocnienie bazy finansowej. Na drodze do pełnej realizacji celów strategii HIT2023 stanęły czynniki zewnętrzne, jak zawirowania pandemiczne, wojna w Ukrainie i nasze wyjście z rynku rosyjskiego, które oznacza utratę sprzedaży około 300 tys. sztuk sprzętu grzejnego rocznie. Nowa strategia „Back to Profitability”, którą ogłaszamy w okresie cyklicznej dekoniunktury w branży AGD, skupia się na zapewnieniu Grupie Amica trwałej rentowności i wykorzystaniu potencjału centrum produkcyjnego w wielkopolskich Wronkach. Zamierzamy dobrze wykorzystać możliwości, jakie widzimy w kolejnych latach wskazuje Jacek Rutkowski, Prezes Zarządu Amica S.A.

Grupa Amica zamierza dojść do wzrostów sprzedaży powyżej 7% rocznie od roku 2030 przy oczekiwanej rentowności EBITDA na poziomie 5% w roku 2027 oraz 7% w latach 2030+. Celem jest też wzrost wskaźnika RONA (zwrot z aktywów netto) do 14% w roku 2027 oraz przekroczenie 17% w latach 2030+. Spółka zamierza utrzymać wskaźnik długu netto do EBITDA poniżej 2 oraz zwiększyć marżę brutto na sprzedaży produktów w roku 2027 do 25% oraz do 28% w latach 2030+. Amica widzi jednocześnie możliwość wypłaty dywidendy przy utrzymaniu stabilnej sytuacji płynnościowej.

W pierwszej połowie 2024 roku zanotowaliśmy 3,5% marży EBITDA, wskaźnik zwrotu z aktywów netto (RONA) na poziomie 9%, spadek przychodów i stratę netto. Nowa strategia jasno pokazuje, że zamierzamy istotnie zwiększyć wartość generowaną dla akcjonariuszy, chociażby poprzez oczekiwane podwojenie marży EBITDA przy wzroście sprzedaży, wzmocnienie pozycji na wszystkich kluczowych rynkach, generowanie zysków i możliwość rokrocznej wypłaty dywidendy –  mówi Michał Rakowski, Wiceprezes Grupy Amica ds. finansów.

W nowej strategii misja Amiki zakłada oferowanie trwałych i niezawodnych sprzętów AGD z najwyższej jakości obsługą w celu ułatwienia codziennego życia konsumentom, respektując lokalne tradycje i dziedzictwo silnych lokalnych marek (Amica, Fagor, Gram, Hansa, CDA). Wizją Grupy Amica jest z kolei stanie się najbardziej rekomendowaną marką sprzętu grzejnego na kluczowych rynkach w Europie. Spółka zamierza skupić się na sprzedaży w krajach europejskich, przy czym planowany rozwój sprzedaży na poszczególnych rynkach geograficznych ma być realizowany w oparciu o dedykowane konkretnym obszarom strategie sprzedażowo-marketingowe. Amica opracowała strategię produktową i doświadczeń pozakupowych, aby wyraźnie zyskać w oczach europejskich konsumentów, a jednocześnie zidentyfikowała czynniki produktowe, operacyjne i finansowe, dzięki którym zamierza stać się preferowanym partnerem B2B.

Spółka kładzie nacisk na szeroko rozumianą jakość, satysfakcję konsumentów i efektywność produkcji, zakładając zwiększanie wolumenów produkcyjnych w fabryce sprzętu grzejnego we Wronkach o około 65% wobec obecnego poziomu. Filarem strategicznym są również kwestie związane z zagadnieniami HR i kultury organizacyjnej, w tym zaangażowania, wsparcia, przyciągania i rozwijania talentów.

Grupa Amica realizuje dodatkowo zaprezentowaną w grudniu 2022 roku strategię dla obszaru ESG „Action for Climate”, która wyznacza cele społeczne i zarządcze w perspektywie roku 2025 i 2030, a także środowiskowe do 2040 i 2050 roku. W styczniu br. Amica zwiększyła efektywność produkcji dzięki uruchomieniu instalacji kogeneracji (jednoczesna produkcja ciepła i energii elektrycznej). Zarejestrowana w kwietniu br. spółka celowa Amica Energia w pierwszej kolejności skupi się na rozwijaniu instalacji fotowoltaicznych, w tym w trakcie najbliższych dwóch lat zamierza pozyskać grunty w formie dzierżawy i uzyskać niezbędne decyzje administracyjne na farmę PV o mocy minimum 30MWp.

W ostatnich miesiącach Amica została doceniona nagrodami Heros Rynku Kapitałowego ESG (Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych), Listek ESG Polityki oraz ESG Firma Roku Gazety Finansowej. Nagrody te stanowią dowód uznania dla ciągłych starań firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju, relacji inwestorskich oraz odpowiedzialności społecznej.

 

***

Grupa Amica to największy polski producent sprzętu gospodarstwa domowego z ponad 70-letnim doświadczeniem,  jedna z najbardziej uznanych firm notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. W swojej ofercie posiada pełną gamę urządzeń dużego i małego AGD, wyróżniających się użytecznymi rozwiązaniami, najnowszą technologią i nowoczesnym designem.

Około 70% skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży produktów i towarów uzyskuje dzięki aktywności na rynkach zagranicznych – w strukturze sprzedaży Polska odpowiada za około 30% przychodów, Europa Zachodnia za około 40%, rynki wschodnie i Skandynawia łącznie za około 20%,a region południowy za około 5% łącznej sprzedaży.

Amica jest laureatem wielu prestiżowych nagród, zarówno polskich, jak i międzynarodowych, m.in. Red Dot Design Award: Best of the Best. Wśród portfolio Grupy Amica znajdują się marki Amica (Europa Środkowa i Zachodnia), Hansa (Europa Wschodnia), Gram (Skandynawia), CDA (Wlk. Brytania) oraz Fagor (Hiszpania). Na całym świecie zatrudnia prawie 3 tysiące osób, dzięki którym dostarcza do klientów z blisko 70 rynków na świecie około 4 miliony urządzeń rocznie.