Data: 14 kwietnia 2025 roku

Tematyka: Omówienie sytuacji Grupy Amica po roku 2024 oraz perspektyw a kolejne okresy

 

Amica dobrze wykorzystała rok 2024

 

Największy polski producent AGD, tak jak cała europejska branża, doświadczał w zeszłym roku trudnego otoczenia rynkowego. Mimo to, podczas gdy wielu konkurentów odnotowało pokaźne straty finansowe, Grupa Amica zanotowała relatywnie dobre zyski i co najważniejsze, potrafiła zrealizować wyższe marże prawie na każdym poziomie. Przy blisko 2,6 mld zł przychodów wynik EBITDA przekroczył 125 mln zł, a zysk brutto wzrósł do 28 mln zł. Także na poziomie netto Grupa Amica zanotowała plus.

Przy zmniejszających się przychodach cieszy nas wzrost marż, w tym pierwszej marży. Osiągnęliśmy też relatywnie dobre zyski i to jest na pewno dobra informacja dla akcjonariuszywskazał Wiceprezes Michał Rakowski.

Za nami kolejny trudny rok w branży, jednak wykorzystaliśmy go na procesy optymalizacyjne i to przyniosło efekty. Konsekwentnie realizujemy strategię Back to Profitability i jesteśmy przygotowani na oczekiwany wzrost popytu w Europie. Trudno jednak wskazywać, kiedy mogłoby to nastąpić. W pierwszych miesiącach tego roku nie widzimy jeszcze przełomu, ale pozostajemy umiarkowanymi optymistamidodał.

Grupa Amica zakończyła rok 2024 z solidnymi kapitałami własnymi przekraczającymi 1 mld zł. Patrząc na bilans, warto zauważyć spadek należności handlowych o 69 mln zł rdr (do 365 mln zł) i zredukowanie kredytów oraz pożyczek o 12 mln zł rdr, do 159 mln zł. Grupa Amica zanotowała też wysoką konwersję EBITDA na operacyjny cash flow, który miał wartość 96 mln zł. Na koniec grudnia wartość środków pieniężnych zbliżyła się do 128 mln zł, a wskaźnik długu netto do EBITDA miał niską wartość 0,84.

Pytania uczestników spotkania dotyczyły m.in. potencjalnego wpływu wojny celnej na linii USA – Unia Europejska czy USA – Chiny.

Amica nie sprzedaje do USA, nie kupujemy też komponentów z tego kierunku, dlatego też w bezpośredni sposób nie ma to dla nas znaczenia. Z kolei w związku z wojną celną USA – Chiny widzimy szansę na obniżenie cen frachtu morskiego, co byłoby dla nas bardzo korzystne. Zamknięcie Kanału Sueskiego dla żeglugi handlowej to dla nas nawet 40 mln zł wzrostu kosztów rocznie, jakie ponosimy, więc są to istotne kwotypowiedział Wiceprezes Grupy Amica.

Z kolei w kwestiach marż poszczególnych segmentów i wolumenów sytuacja jest nieco bardziej skomplikowana.

Zapisaliśmy w strategii marżę na produktach wyższą o 5 pkt. proc. od tej uzyskanej w roku 2024 i do tego dążymy. To będzie wynik zarówno zakładanych większych wolumenów, jak również działań optymalizacyjnych czy miksu produktowego i pozycjonowania naszych marek. Dywersyfikacja, posiadanie dwóch nóg biznesowych, czyli produkcji sprzętu grzejnego w Wielkopolsce oraz sprzedaż towarów handlowych, czyli produktów z outsourcingu pod naszymi markami, to bardzo dobry model. W różnych okresach różnie układają się tutaj siły – w zeszłym roku ponad połowę przychodów i zysków generowaliśmy na towarach, mając wykorzystane moce produkcyjne w około 65%. W przyszłości relacje te mogą być oczywiście inne, ale zamierzamy utrzymać ten zdywersyfikowany model, gdyż jest on dla nas korzystnywskazał Michał Rakowski.

Więcej informacji można znaleźć w materiałach dostępnych poniżej, w tym w prezentacji z konferencji i nagraniu wideo.

Linki:

Prezentacja

Informacja prasowa

Raport okresowy