Grupa Makarony Polskie podsumowuje rok 2024
Konsekwentne dbanie o marże, wzrost zysku netto i znaczenia eksportu oraz bilans przygotowany zarówno na prowadzenie inwestycji w moce produkcyjne, jak również do realizacjipotencjalnych akwizycji – to obraz wiodącego producenta makaronów i dań gotowych po roku 2024. Grupa Makarony Polskie chce również wypłacać kolejne dywidendy oraz zamierza kontynuować skup akcji własnych.
Grupa Makarony Polskie (GPW: MAK) zanotowała w 2024 roku 303,3 mln zł przychodów ze sprzedaży (-14,5% rdr), co jest przede wszystkim odzwierciedleniem dostosowania cen sprzedaży makaronów do spadku cen rynkowych pszenicy, będącej podstawowym surowcem produkcyjnym tego asortymentu. Jednak nawet pomimo tego faktu Grupa Makarony Polskie potrafiła zwiększyć rentowność sprzedaży na poziomie EBITDA do 18,6% (+2,3 pkt. proc.) oraz wypracować wzrost zysku netto do 33,7 mln zł, co oznacza 11,1% rentowności na poziomie netto (+1,8 pkt. proc.). Był to między innymi efekt rozwoju eksportu, którego udział w strukturze przychodów wzrósł o ponad 1 pkt proc., do prawie 7%, a także rozwoju gamy makaronów premiumi dań gotowych oraz podjętych inicjatyw zwiększających efektywność operacyjną.
– Optymalizowaliśmy procesy produkcyjne, prowadziliśmy systematyczne negocjacje zakupowe i sprzedażowe. Rok 2024, podobnie jak rok poprzedni, był również okresem czerpania korzyści ze zrealizowanych w poprzednich latach inwestycji w park maszynowy, co pozwoliło na istotną dywersyfikację portfolio produktowego i jego odróżnienie od konkurencji, szczególnie w takich kategoriach jak makarony prozdrowotne Novelle czy dania gotowe So Food – wskazuje Zenon Daniłowski, Prezes Zarządu Makarony Polskie S.A.
Spółka Makarony Polskie w trakcie roku 2024 wypłaciła 8,3 mln zł dywidendy oraz wydała 1,1 mln zł na zakup akcji własnych podczas sesji giełdowych, a pomimo to wykazała w skonsolidowanym bilansie wzrost poziomu środków pieniężnych do 53,1 mln zł (+83% rdr). Wskaźniki płynności finansowej są na wysokich poziomach, a wskaźnik długu netto do EBITDA miał na koniec grudnia wartość -0,75, co oznacza, że Grupa Makarony Polskie wykazała istotną gotówkę netto, a nie zadłużenie netto.
– Bardzo dobra sytuacja finansowa skłania Zarząd do rekomendowania wypłaty dywidendy, a niedowartościowanie akcji na GPW w naszej ocenie wspiera decyzję o kontynuowaniu skupu akcji własnych, na który przeznaczone zostało na razie, zgodnie z uchwałą Walnego Zgromadzenia, łącznie 25 mln zł. Jesteśmy przygotowani do realizacji strategii rozwoju, opartej zarówno na wzroście organicznym generowanym przez inwestycje we własnych zakładach, jak również do realizowania przejęć – podkreśla Prezes Zenon Daniłowski.
– Prowadzimy bardzo ostrożną selekcję podmiotów do przejęcia, bowiem szanujemy pieniądze naszych akcjonariuszy. Jesteśmy gotowi do przeprowadzenia potencjalnej akwizycji, ale nie jesteśmy zakładnikiem tej ścieżki rozwoju, gdyż skokowy wzrost skali działania zapewnią nam również własne inwestycje rozwojowe – dodaje Prezes Daniłowski.
W najbliższych latach w zakładzie produkcyjnym Grupy Makarony Polskie w Korpelach realizowany będzie program inwestycyjny o wartości ok. 40 mln zł, który pozwoli zwiększyć produkcję makaronów premium oraz zautomatyzuje procesy pakowania i magazynowania. Program ten realizowany będzie w ramach Polskiej Strefy Inwestycji, co da spółce możliwość skorzystania ze zwolnienia podatkowego w wysokości do 14,5 mln zł. W zakładzie produkcyjnym w Stoczku Łukowskim za ok. 20 mln zł zostanie zrealizowana rozbudowa możliwości produkcyjnych w zakresie dań gotowych na tackach i w doy-packach. Grupa Makarony Polskie systematycznie inwestuje także w rozwój ośrodków R&D, które są gwarantem innowacji i możliwości szybkiej odpowiedzi zarówno na trendy pojawiające się na rynku, jak również na potrzeby klientów.
Drugim filarem rozwoju Grupy Makarony Polskie, obok wzrostu organicznego, są akwizycje. Grupa aktywnie poszukuje na rynku komplementarnych firm do przejęcia, a interesują ją producenci żywności na tzw. półkę suchą, na której obok makaronu będziemy mogli postawić np. pieczywo chrupkie, płatki śniadaniowe lub kasze.
***
Makarony Polskie to wiodący producent makaronów i dań gotowych w Polsce z ponad 25-letnią historią działalności. Zakłady produkcyjne Grupy Kapitałowej zlokalizowane są w Rzeszowie, Częstochowie, Korpelach i Stoczku Łukowskim, a biuro handlowe w podwarszawskich Ząbkach.
Sprzedaż prowadzona jest pod markami Makarony Polskie, Novelle, SoFood, Męska Rzecz i Sorenti oraz pod markami własnymi sieci handlowych, w tym Biedronka, Lidl, Kaufland, Auchan, Carrefour, Stokrotka, Polo Market. Produkty Grupy Makarony Polskie dostępne są również w sieciach Rossmann czy Żabka.
Portfolio produktowe obejmuje makarony klasyczne, makarony jajeczne, makarony funkcjonalne (fit, diabetic, cardio), makarony warzywne, tortellini, a także dania gotowe i przetwory owocowo-warzywne.
Makarony Polskie S.A. to spółka notowana na rynku głównym GPW. Więcej informacji można znaleźć pod adresem www.makarony.pl.