Fabrity podsumowuje rok 2024
Grupa Fabrity (GPW: FAB), specjalizująca się w inżynierii oprogramowania i rozwiązaniach transformacji cyfrowej, wypracowała wzrost sprzedaży i zanotowała solidne wyniki finansowe pomimo niekorzystnej koniunktury rynkowej i negatywnych uwarunkowań walutowych dla wszystkich eksporterów usług. Fabrity zamierza pozostać spółką dywidendową.
Grupa Fabrity osiągnęła w 2024 roku 74,7 mln zł przychodów ze sprzedaży usług, co oznacza wzrost o 9% rok do roku (+6 mln zł). Jednocześnie pomimo mierzenia się z trudnym otoczeniem, Grupa Fabrity wygenerowała stabilny poziom wyniku EBITDA (8,6 mln zł) oraz zwiększyła zysk operacyjny do 6,6 mln zł.
– Potrafimy osiągać sukcesy także w mniej sprzyjających warunkach, zarówno na samym rynku IT, jak również w kontekście istotnego umocnienia złotego czy spowolnienia gospodarki niemieckiej. Szczególnie istotna jest dla nas struktura wzrostu przychodów – rozwijaliśmy się głównie w sektorze prywatnym, tworząc organiczny wzrost, który buduje stabilne podstawy rozwoju w długim okresie. Jednocześnie zmniejszeniu uległy przychody w sektorze publicznym, gdzie poprzednie umowy ramowe z agencją Frontex zbliżały się do planowego zakończenia. Jestem jednak przekonany, że w tym segmencie możemy zobaczyć szybki powrót na ścieżkę wzrostu – mówi Tomasz Burczyński, Prezes Zarządu Fabrity S.A.
– Rozwijamy się obszarach Industry 5.0, Generative AI i Machine Learning. Dokonaliśmy też pierwszego, bardzo dobrego przejęcia spółki Fabrity Commerce, specjalizującej się w rozwiązaniach e-commerce. Konsekwentnie realizujemy założenia strategii, w tym dotyczące inwestycji i akwizycji – dodaje Rafał Graboś, Wiceprezes Zarządu Fabrity S.A..
Grupa Fabrity Holding zanotowała w 2024 roku 8,3 mln zł zysku netto, przy czym miały na niego wpływ zdarzenia o charakterze jednorazowym i o przeciwstawnym kierunku. Pozytywną kontrybucję stanowiła kwota blisko 1,8 mln zł zwrotu nadpłaty podatku CIT za rok 2023 oraz rozpoznanie 2,5 mln zł nadpłaty podatku za rok 2022 (RB 45/2024, 55/2024, 63/2024) – łącznie pozytywny wpływ tych zdarzeń to 4,7 mln zł, w tym 0,4 mln zł to rozpoznane odsetki. Z kolei łączne obniżenie skonsolidowanego wyniku netto o 2,2 mln zł związane jest z konsolidacją metodą praw własności spółki PerfectBot (udział w bieżącej stracie netto oraz aktualizacja wartości aktywów związanych z tą spółką).
– Historycznie dzięki sprzedaży spółek non-core wypłacaliśmy wysokie dywidendy. Choć obecnie to my jesteśmy po stronie kupującej w transakcjach M&A, to w listopadzie wypłaciliśmy już 1,3 zł na akcję zaliczki na poczet dywidendy za rok 2024 obok wcześniej wypłaconej dywidendy i zrealizowanego skupu. W ten sposób w ubiegłym roku zrealizowaliśmy transfer ponad 18 mln zł do akcjonariuszy, a wciąż na koniec grudnia posiadaliśmy na kontach 15,1 mln zł gotówki. Nasze możliwości dywidendowe zwiększyły nie tylko dodatnie przepływy z działalności operacyjnej ale również ujęcie w wyniku netto nadpłat podatku CIT związanych z wykorzystaniem ulgi holdingowej przy transakcjach sprzedaży spółek zależnych – mówi Artur Piątek, Wiceprezes Zarządu Fabrity S.A.
Porównywalność zysku netto w latach 2023-2024 zaburza zaksięgowanie w poczet zysków roku 2023 sprzedaży spółek marketingowych, co podwyższyło wynik netto o 9,9 mln zł plus 1,4 mln zł zysku wypracowanego przez sprzedane spółki zależne.
***
Grupa Fabrity (do stycznia 2025 roku Grupa Fabrity Holding, a wcześniej, do sierpnia 2023 roku, Grupa K2 Holding) dostarcza kompleksowe rozwiązania i usługi z obszarów inżynierii oprogramowania, jak również usługi transformacji cyfrowej.
Segment software specjalizuje się w tworzeniu oprogramowania na zamówienie, generatywnej sztucznej inteligencji (Gen-AI), przemysłowym Internecie rzeczy (IoT) oraz inżynierii danych i transformacji chmurowej. Fabrity jest wieloletnim, zaufanym partnerem IT dla wielu dużych przedsiębiorstw w Polsce, regionie DACH, Skandynawii i USA. Do klientów firmy należą m.in. PKO Bank Polski, Bayer, ABB, PepsiCo, Sanofi, Miba, Liebherr, Toyota Bank, Hitachi Energy, dormakaba, Forbo czy agencja unijna Frontex. Spółka oferuje swoje usługi głównie firmom z szeroko pojętego sektora produkcyjnego, dużym instytucjom finansowym, firmom z branży farmaceutycznej, centralnej administracji publicznej, a także firmom z sektora prywatnej opieki zdrowotnej.
W lutym 2024 roku segment software poszerzył się o rozwiązania e-commerce wraz z nabyciem pakietu większościowego w spółce Panda Group, która wraz z integracją w strukturach Grupy zmieniła nazwę na Fabrity Commerce.
Segment chatbotów — spółka PerfectBot Sp. z o.o., w której Fabrity Holding ma 50% udziałów, to startup oferujący chatboty AI, automatyzujące obsługę klienta w e-commerce. Z rozwiązania korzysta już kilkadziesiąt sklepów internetowych w USA, Kanadzie, Wielkiej Brytanii czy Australii, a także wiele dużych e-sklepów w Polsce, m.in. 4F, x-kom, Diverse, Tatuum czyWojas.
Historia Fabrity Holding sięga roku 1997, a od roku 2008 jej akcje są notowane na rynku głównym GPW. Walory Fabrity zostały włączone pod koniec 2020 roku w skład indeksów WIG-INFO (firmy informatyczne) i WIG-TECH (nowe technologie). Więcej informacji na temat Grupy Fabrity można znaleźć pod adresem: inwestorzy.fabrity.com.