Spółka Makarony Polskie chce wypłacić 0,75 zł dywidendy na akcję

Zarząd wiodącego producenta makaronów i dań gotowych (GPW: MAK) rekomenduje Walnemu Zgromadzeniu wypłatę 0,75 zł dywidendy na akcję z zysku roku 2024.

Mamy bardzo dobrą sytuację finansową, dzięki czemu godzimy znaczne inwestycje prorozwojowe z byciem spółką dywidendową. Posiadamy również miejsce na ewentualne akwizycje komplementarnych podmiotów. Naszym celem pozostaje rozszerzanie portfolio produktowego w ślad za skutecznym odczytywaniem trendów na rynku spożywczym, dalsze zwiększanie efektywności i automatyzacji procesów oraz znaczne zwiększenie skali biznesu – mówi Zenon Daniłowski, Prezes Zarządu Makarony Polskie S.A.

Spółka Makarony Polskie w ostatnich latach istotnie zwiększyła wartość wypłacanych dywidend. W roku 2022 (za rok 2021) akcjonariusze otrzymali 0,3 zł na akcję, w roku 2023 (za rok 2022) było to dwa razy więcej – 0,6 zł, a w lipcu zeszłego roku (za rok 2023) wypłacone zostało już 0,75 zł na akcję, czyli 8,3 mln zł. Oznaczało to wzrost dywidendy na akcję o 150% na przestrzeni zaledwie dwóch lat. Dywidenda za rok 2024, wypłacona w tym roku, może być tej samej rekordowej wartości (0,75 zł) i zbliżonej stopie dywidendy (około 3,8%). Walnego Zgromadzenia, które podejmie uchwałę o podziale zysku roku 2024, można spodziewać się w czerwcu br.

Grupa Makarony Polskie zanotowała w 2024 roku 303,3 mln zł przychodów ze sprzedaży, zwiększając rentowność na poziomie EBITDA do 18,6% (+2,3 pkt. proc.) i na poziomie netto do 11,1% (+1,8 pkt. proc.). W rezultacie zysk netto zwiększył się do 33,7 mln zł. Był to między innymi efekt zwiększenia eksportu, a także rozwoju gamy makaronów premium i dań gotowych oraz podjętych inicjatyw zwiększających efektywność operacyjną. Pomimo wypłaty dywidendy i prowadzenia skupu akcji własnych, Grupa Makarony Polskie wykazała na koniec roku wzrost poziomu środków pieniężnych do 53,1 mln zł (+83% rdr). Wskaźniki płynności finansowej były na wysokich poziomach, a wskaźnik długu netto do EBITDA miał na koniec grudnia wartość -0,75 (istotna gotówka netto, a nie zadłużenie netto).

W zakładzie produkcyjnym w Korpelach realizowany będzie program inwestycyjny o wartości ok. 40 mln zł, który ma zwiększyć produkcję makaronów premium oraz zautomatyzować procesy pakowania i magazynowania. Program ten realizowany będzie w ramach Polskiej Strefy Inwestycji (możliwe zwolnienie CIT do 14,5 mln zł). W zakładzie produkcyjnym w Stoczku Łukowskim za ok. 20 mln zł zostanie zrealizowana rozbudowa możliwości produkcyjnych dań gotowych na tackach i w doy-packach. Grupa Makarony Polskie systematycznie inwestuje także w rozwój R&D, co jest gwarantem innowacji i możliwości szybkiej odpowiedzi na trendy pojawiające się na rynku oraz na potrzeby klientów. Drugim filarem rozwoju są akwizycje. Grupa aktywnie poszukuje komplementarnych firm do przejęcia, przy czym interesują ją w szczególności producenci żywności na tzw. półkę suchą.

 

***

Makarony Polskie to wiodący producent makaronów i dań gotowych w Polsce z ponad 25-letnią historią działalności. Zakłady produkcyjne Grupy Kapitałowej zlokalizowane są w Rzeszowie, Częstochowie, Korpelach i Stoczku Łukowskim, a biuro handlowe w podwarszawskich Ząbkach.

Sprzedaż prowadzona jest pod markami Makarony Polskie, Novelle, SoFood, Męska Rzecz i Sorenti oraz pod markami własnymi sieci handlowych, w tym Biedronka, Lidl, Kaufland, Auchan, Carrefour, Stokrotka, Polo Market. Produkty Grupy Makarony Polskie dostępne są również w sieciach Rossmann czy Żabka.

Portfolio produktowe obejmuje makarony klasyczne, makarony jajeczne, makarony funkcjonalne (fit, diabetic, cardio), makarony warzywne, tortellini, a także dania gotowe i przetwory owocowo-warzywne.

Makarony Polskie S.A. to spółka notowana na rynku głównym GPW. Więcej informacji można znaleźć pod adresem www.makarony.pl.