Data: 29 lipca 2025 roku
Tematyka: Omówienie sytuacji Grupy Grodno po roku obrotowym 2024/2025 oraz perspektyw na kolejne okresy.
Grodno celuje w 2 mld zł rocznych przychodów i powrót do 5% marży EBITDA
Grodno ma za sobą kwartały funkcjonowania w bardzo wymagającym otoczeniu, na kurczącym się rynku i w sytuacji wojny cenowej oraz mocnych spadków cen paneli fotowoltaicznych i pomp ciepła, co w oczywisty sposób musiało znaleźć odzwierciedlenie w prezentowanych bieżących wynikach finansowych największego polskiego dystrybutora elektrotechniki. Co jednak ważne, Grodno poradziło sobie znacznie lepiej niż rynek, zwiększając wolumeny sprzedaży.
– Niewątpliwie był to najtrudniejszy rok w 35-letniej historii spółki, zakończony niestety po raz pierwszy stratą. Mierzyliśmy się z wieloma wyzwaniami niezależnymi od nas. To na co mieliśmy wpływ, to zoptymalizowaliśmy naszą działalność, podnieśliśmy efektywność, pracowaliśmy nad poprawą marż. Dużo działań podjęliśmy w zakresie cięcia kosztów. To co jest najistotniejsze, to pozycja rynkowa, którą umocniliśmy i jesteśmy przez to przygotowani do dalszych dynamicznych wzrostów – podkreślił Prezes Andrzej Jurczak.
W ostatnim czasie magazyn „Wprost” opublikował ranking firm założonych w roku 1990, które przetrwały do dzisiaj.
– Przetrwał tylko 1% firm wówczas założonych i wśród tych 26 tysięcy podmiotów Grodno znalazło się na pozycji nr 16. To wielkie wyróżnienie i pokazanie, że te 35 lat to był cały czas wzrost, rozwój, inwestycje – powiedział Prezes Jurczak.
W kontekście wyników finansowych za rok 2024/2025, który zakończył się w marcu br., na pewno warte podkreślenia jest utrzymanie przychodów przy 1,2 mld zł pomimo mocnego tąpnięcia cen paneli fotowoltaicznych i pomp ciepła.
– Tego nikt się nie spodziewał. Jako branża dotknęła nas też w ostatnich latach inflacja, wzrost kosztów, presja płacowa. Z drugiej strony mamy przewagi konkurencyjne i zdywersyfikowany biznes, również co do bazy klientów, stawiamy na omnichannel i kompleksowość oferty – powiedział Wiceprezes Marcin Gardas.
– W efekcie w najbliższych 2-3 latach chcielibyśmy przebić 1,5 mln zł przychodów, a w 5 lat przekroczyć 2 mld zł obrotów. Celem na najbliższe okresy jest 3% marży EBITDA, ale docelowo planujemy wrócić do poziomu około 5% rentowności na tym poziomie – dodał Wiceprezes Gardas.
Patrząc na wyniki finansowe za ubiegły rok finansowy, należy zauważyć dużo lepsze rezultaty niż szeroko w branży czy wśród konkretnych konkurentów.
– Gdyby oczyścić dane finansowe z pomp ciepła, to wyszlibyśmy nawet w zeszłym roku finansowym na plus na poziomie EBITDA i EBIT – powiedział Paweł Siwek, Dyrektor Finansowy Grupy Grodno.
– Bardzo ważna dla nas jest gotówka i płynność finansowa, czujemy się komfortowo w tym obszarze. Terminowo regulujemy zobowiązania i pilnujemy spływu należności. Trzymamy w ryzach zarówno koszty, jak również zadłużenie – dodał Paweł Siwek.
Grupa Grodno opublikowała już również szacunkowe dane finansowe za I kw. roku finansowego 2025/2026, który to kwartał zakończył się w czerwcu br.
– Ponad 299 mln zł przychodów to najlepszy pierwszy kwartał sprzedażowo w naszej historii. Widzicie Państwo też 2,5% rentowności EBITDA. To oznacza, że spółka odbiła od dna, choć otoczenie nadal pozostaje wymagające, wciąż jest trudno dla naszej branży, a ożywienie rynku dopiero przed nami. Tym bardziej jesteśmy przekonani, że przed nami bardzo dobre perspektywy – powiedział Prezes Andrzej Jurczak.
Przypomniał o tzw. wielkim budowaniu zapowiedzianym przez premiera, które ma nastąpić w Polsce w latach 2025-2026, w ramach czego rząd ma zainwestować nawet 650 mld zł. Ma przyspieszyć wzrost PKB. NFOŚiGW planuje wypłacić na projekty ponad 16 mld zł, ruszyły kolejne programy propopytowe.
– Dochodzą również nowe kwestie, jak Krajowy Plan na Rzecz Energii i Klimatu, w ramach którego do roku 2030 planowane jest wydanie w Polsce aż 1,1 bln zł, w tym na OZE, sieci i termomodernizację. Świadczy to o tym, że przyszłość będzie zielona, a my jesteśmy przygotowani do dynamicznego wzrostu, wiemy jak dojść najpierw do 1,5 mld zł, a potem przekroczyć 2 mld zł obrotów rocznych – wskazał Prezes Jurczak.
– Jesteśmy najlepiej przygotowaną w Polsce firmą z branży do wykorzystania boomu, ożywienia. Nasze przewagi konkurencyjne pozwolą na szybszą konsumpcję wzrostu rynku – dodał Wiceprezes Gardas.
Grupa Grodno zapowiedziała publikację nowej strategii na początku października br., zamierza również być aktywna w rozwoju międzynarodowym i na rynku M&A.
Więcej w materiałach dostępnych poniżej.
Informacja prasowa nt. szacunków Q1 2025/2026
Informacja prasowa nt. szacunków roku 2024/2025
Raport okresowy za rok 2024/2025
