Europa ogranicza zakupy AGD. Amica szuka odbicia po spadkach sprzedaży
Amica mierzy się z najtrudniejszym okresem od lat – europejski rynek AGD zanotował spadki sprzedaży na poziomie nawet 20 proc. rocznie w zależności od kraju. Mimo pogarszających się nastrojów konsumenckich i wysokich kosztów operacyjnych, spółce udało się utrzymać udziały rynkowe, choć w ciągu dwóch lat przychody spadły o 25 proc. Głównym problemem pozostaje ograniczony popyt na dobra trwałe w Europie Zachodniej oraz skutki geopolityczne, w tym całkowite wycofanie się z rynku rosyjskiego.
Prezes Robert Stobiński podkreśla, że Amica nie rezygnuje z walki o wzrost i rentowność. Firma wdraża nową strategię „Back to Profitability”, która zakłada dywersyfikację sprzedaży, inwestycje w lokalne marki (m.in. CDA, Fagor, Gram) oraz odbudowę pozycji na kluczowych rynkach eksportowych. Szczególny nacisk kładziony jest na poprawę marżowości i kontrolę kosztów produkcji.
Amica coraz silniej obecna jest także w Azji Centralnej i na Kaukazie, gdzie marka Hansa notuje dwucyfrowe wzrosty. Eksport odpowiada już za 69 proc. przychodów spółki, z czego miliard złotych przypada na Europę Zachodnią. Spółka kontynuuje inwestycje w digitalizację i automatyzację, a także rozwija własne narzędzia prognostyczne wspierające decyzje zarządcze.
Więcej: Forbes z dn. 31.07.2025 lub na https://www.forbes.pl/
