Data: 22 września 2025 roku

Tematyka: Omówienie sytuacji Grupy Amica po H1 2025 oraz perspektyw realizacji strategii „Back to Profitability”

 

Amica przebiła oczekiwania w II kw. 2025 r.

 

O 8,1% przy obrotach pięć razy wyższych niż na poprzedniej sesji wzrósł kurs Amiki na sesji giełdowej po publikacji raportu okresowego za pierwsze półrocze 2025. Powód? Wyraźne przebicie konsensusu rynkowego (konsensus PAP – link) i pokazanie, że nawet na spadającym rynku spółka potrafi podejmować skuteczne działania optymalizacyjne i dostosowawcze, aby notować wzrost wyników i pozytywnie zaskoczyć rynek rezultatami II kwartału – wzrostem zysku operacyjnego o 156% rdr oraz zyskiem netto wobec oczekiwanej przez analityków straty.

Po restrukturyzacji naszego biznesu w Polsce zwiększyliśmy sprzedaż, pomimo że rynek dalej spada. Podejmujemy działania, aby wykorzystać potencjał takich rynków jak Hiszpania czy Francja. W Niemczech spadki dotykają także nas, podczas gdy wcześniej dotyczyły głównie typowych marek premium. Europejski rynek AGD jest w dekoniunkturze, jednak pozytywnie wyróżnia się na tym tle rynek centralnej Azji, gdzie mamy już zauważalne udziały rynkowe.Wzrosty sprzedaży około 30% rdr dotyczą Kazachstanu i krajów ościennych, czyli Mongolii, Kirgistanu i Uzbekistanu. To są te kraje, które dzisiaj dominują we wzrostach, natomiast zamierzamy w większym stopniu niż obecnie działać również w Azerbejdżanie, Armenii i Gruzji. Chcemy realizować plany zwiększonej sprzedaży właśnie w tym regioniepowiedział Michał Rakowski, Wiceprezes Grupy Amica.

Cały rynek AGD w Europie zanotował kolejny kwartał ze spadkami, a zła koniunktura trwa już czwarty rok.

Dlatego realizujemy działania dostosowawcze i optymalizacyjne. Działania oszczędnościowe przynoszą efekty, co widać na przykład po 4,3% marży EBITDA, czyli zanotowaliśmy wzrost wobec 3,2% w I kw. Kierunek jest pozytywny i mam nadzieję, że będzie kontynuowany. Realizujemy długoterminową strategię „Back to Profitability”wskazał Wiceprezes Rakowski.

– Jest wiele projektów, które realizujemy i które mają wspierać główne cele, czyli odzyskanie przychodów ze sprzedaży, odzyskanie wolumenów, odzyskanie rentowności, lepsze wykorzystanie aktywów, ale jednocześnie utrzymywanie stabilnej polityki finansowej. Bardzo ważne jest odbudowanie marży na sprzedaży sprzętu grzejnego, jak również utrzymywanie zdrowego finansowania naszego biznesu. Dług netto do EBITDA to na 30 czerwca 1,42, więc mamy zapas do poziomu 2, który jest, w naszej ocenie, na poziomie docelowym strategii i oczywiście będziemy robić wszystko, aby tego wskaźnika nie przekraczaćdodał CFO Grupy Amica.

Zaprezentowana we wrześniu 2024 roku strategia „Back to Profitability” zakłada dojście do wzrostów sprzedaży powyżej 7% rocznie w roku 2030 przy oczekiwanej rentowności EBITDA na poziomie 5% w roku 2027 oraz 7% dla 2030+. Celem jest też wzrost wskaźnika RONA (zwrot z aktywów netto) do 14% w roku 2027 oraz przekroczenie 17% w 2030+. Amica zamierza utrzymać wskaźnik długu netto do EBITDA poniżej 2 oraz zwiększyć marżę brutto na sprzedaży produktów w roku 2027 do 25% oraz do 28% w 2030+.

Wśród kwestii związanych ze strukturą bilansu Amica celuje w obniżenie stanu zapasów o około 50 mln zł i utrzymanie tej wartości w przyszłym roku (na koniec czerwca było to blisko 600 mln zł).

Więcej informacji można znaleźć w materiałach dostępnych poniżej.

Linki:

Prezentacja z konferencji

Informacja prasowa nt. wyników H1 2025

Raport okresowy za H1 2025