Orphée przejmuje Diesse po atrakcyjnej
cenie
Gościem w studiu TVN CNBC był
Tadeusz Tuora, Członek Rady Dyrektorów Orphée, spółki
notowanej na NewConnect, będącej częścią grupy kapitałowej PZ Cormay, notowanej
na GPW. Rozmowa dotyczyła ogłoszonego przejęcia włoskiej spółki, produkującej
odczynniki i aparaturę do testów immunologicznych. Orphée
przejęło 50% akcji spółki Diesse Diagnostica Senese za 15 mln euro, dzięki
czemu uzupełni swój portfel produktów o immunologię, rozszerzając produktowe
pokrycie rynku diagnostyki in vitro z około 40 do około 80 proc. A rynek ten
jest warty 48 mld USD. Tadeusz Tuora mówił w studiu o perspektywach, jakie
otworzyły się przed grupą po akwizycji.
Zdaniem przedstawiciela Rady
Dyrektorów Orphée, przejęcie Diesse i zdobycie do
portfolio produktowego wysokiej jakości badań i aparatury do testów immunologicznych
jest kluczowe dla rozwoju. Ponadto marże w tej gałęzi testów są znacznie wyższe
z powodu konieczności posiadania wysokiej technologii ich produkcji. Gość TVN ujawnia,
że spółki o takim profilu produktowym poszukiwał od dłuższego, a Diesse posiada
dodatkowo wartość w postaci najwyższej klasy technologii i zespołu R[&]D.
Co do finansowej strony
przedsięwzięcia, Diesse wygenerowała w zeszłym roku ponad 2 mln euro zysku i ma 11 mln euro długu, a sama jej wartość jest
wyceniana na 30 mln euro. Stąd wskaźnik C/Z, po jakim Orphée
dokonało transakcji, wynosi 20. To niemała wartość w obecnych czasach. Tadeusz
Tuora wyjaśnił jednak, że cena jest bardzo korzystna dla Orphée,
szczególnie biorąc pod uwagę potencjał produktów i całej przejmowanej spółki.
– Moim zdaniem, cena jest dobra,
ponieważ spółka ma olbrzymi niewykorzystany potencjał sprzedażowy. Tak naprawdę
kupiliśmy świetną technologie i dział badawczy. Po włączeniu nowych produktów
do sieci sprzedaży Cormaya, dzięki zyskom generowanym przez spółkę wydatki
powinny zwrócić się szybko – powiedział Tadeusz Tuora.
Jak przyznaje, według ostrożnej symulacji,
potencjał spółki jest duży i łatwo dostępny. To znaczy, że po restrukturyzacji
strony kosztowej spółki oraz skumulowaniu wszystkich synergii, jak połączenie
sieci sprzedażowej, roczny wzrost wyniku na poziomie operacyjnym powinien
wynieść 6,5 mln euro już za cztery lata. Przy zeszłorocznych ponad 5 mln euro
wyniku EBITDA dałoby to więc około 12 mln euro EBITDA. Nie licząc wpływu nowych
produktów i wzrostu organicznego, daje to więc wskaźnik cena/EBITDA na poziomie
zaledwie 2,5. Takie spojrzenie na cenę płaconą za Diesse prowadzi do
podsumowania, że cena jest na bardzo atrakcyjnym poziomie. Przyznał to również
redaktor prowadzący rozmowę.