Data: 7 maja 2014 r.

Miejsce: Warszawa

Temat: Prezentacja strategii na lata 2014-2023 oraz omówienie aktualnych
wyników finansowych Grupy Amica Wronki SA.

Uczestnicy: ponad 60 analityków, zarządzających i dziennikarzy

Strategia HIT2023: celem 1,2 mld EUR przychodów i EBITDA 107 mln EUR

Amica Wronki, po dokonaniu wnikliwych analiz rynkowych i
makroekonomicznych, zaprezentowała strategię na lata 2014-2023. Zakłada ona
ekspansję na rynki Wielkiej Brytanii, Francji, Włoch i Hiszpanii przy możliwych
akwizycjach lokalnych marek i kanałów dystrybucyjnych.

Większa dywersyfikacja

Nie możemy być uzależnieni od
jakiegokolwiek pojedynczego rynku. Większa dywersyfikacja geograficzna jest
naszym celem i podjęliśmy już konkretne działania w tym celu. Nie będziemy na
razie inwestować w jedną paneuropejską markę, wykorzystamy jedną markę na
każdym rynku. Na rynkach wschodnich to Hansa, w Skandynawii – Gram, a w Polsce
i na rynkach zachodnich – Amica. We Włoszech czy Hiszpanii rozważymy markę
lokalną
– powiedział Jacek Rutkowski, Prezes Zarządu Amica Wronki SA.

Dodał, iż decyzje o akwizycjach będą podejmowane bardzo ostrożnie, aby
dobrze wydać każdą złotówkę. Strategia przewiduje inwestycje o wartości 160 mln
EUR w latach 2014-2018, z czego 39% (62 mln EUR) ma zostać przeznaczone właśnie
na akwizycje. 36% (58 mln EUR) to z kolei planowane wydatki na rozbudowę
fabryki kuchni we Wronkach. Amica stawia na produkcję w naszym regionie
(Polska, Słowacja, kraje nadbałtyckie), planując m.in. właśnie dalszą rozbudowę
własnego zakładu sprzętu grzejnego we Wronkach – z obecnych mocy 1,3 mln szt.
rocznie do 2,2 mln szt. w roku 2018 (moce produkcyjne mogą być wtedy jeszcze
nie w pełni wykorzystane). Inwestycja jest prowadzona na terenie SSE, co zapewni
istotne ulgi podatkowe (bieżąca umowa, która może być rozszerzona, mówi o
inwestycjach o wartości 120 mln zł i zmniejszeniu o 48 mln zł podatku
dochodowego).

/wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/Amica/07.05 Amica (2).JPG

Pełne linie produktowe

Sprzęt grzejny (kuchnie wolnostojące, piekarniki i płyty grzejne do zabudowy)
będzie bazą do tworzenia jednolitych kolekcji z szerszą kategorią – sprzętem
kuchennym (lodówki, kuchenki mikrofalowe, okapy, zmywarki).

Będziemy rozwijać
własne wzornictwo i unikalne funkcje poprzez przejście z modelu OEM do własnej
produkcji lub własnych linii produktowych. Tak samo postąpimy z pralkami i
suszarkami
– zapowiedział Piotr Skubel, Wiceprezes Zarządu ds. Strategii i
Controllingu w Amica Wronki S.A.

Zdolność do zmian jest największym
aktywem Amiki. Dzięki niej od prywatyzacji w 1994 r. wykonaliśmy drogę od 140
mln zł przychodów rocznie do ponad 1,6 mld zł w 2013 roku. Umiemy również
przyznawać się do błędów i kończyć nietrafione inwestycje, jak fabryka lodówek
i pralek, którą sprzedaliśmy w 2010 r. Obecnie jesteśmy bogatsi o wiele
doświadczeń, mamy już skalę działalności i kompetencje, których wtedy nam
brakowało
– podkreślił Prezes Rutkowski.

Amica stawia też na uważne analizowanie sfery outsourcingu, co zresztą ma
miejsce już obecnie.

Wiele elementów, jak na przykład
wiązki elektryczne, potrafimy wewnętrznie wykonywać taniej niż nasi dostawcy.
Tam, gdzie rachunek ekonomiczny będzie wskazywał na nieopłacalność
outsourcingu, nie będziemy się wahać z uruchomieniem własnej produkcji.
Jesteśmy bardzo efektywną organizacją
– podkreślił Prezes Rutkowski.

Rynek dużego sprzętu AGD w Europie stale rośnie, a jednocześnie coraz
większy udział ma na nim sprzęt do zabudowy. Jaka jest odpowiedź Amiki na ten
trend?

Będziemy się umacniać na rynku
sprzętu do zabudowy, ale będziemy to również robić w segmencie wolnostojącym,
gdzie konkurencja jest mniejsza, a nasza pozycja wysoka. Rynek kuchni
wolnostojących to wciąż prawie 5 mln jednostek rocznie
– zauważył Prezes Jacek
Rutkowski.

/wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/Amica/07.05 Amica (3).JPG

Solidne zyski

Jak realizacja strategii HIT2023 ma przełożyć się na wyniki finansowe Grupy
Amica? To sfera, której menedżerowie poświęcili również dużo czasu. Efektem
zaplanowanych działań ma być duży wzrost generowanych rezultatów.

Nasza wizja rozwoju przewiduje
wzrost z zeszłorocznych 400 mln EUR przychodów do 900 mln EUR przychodów w 2018
roku i 1,2 mld EUR w 2023 r. Jednocześnie marża EBITDA ma wzrosnąć z 7% do 9%.
Skumulowany wynik EBITDA w latach 2014-2018 może wynieść 286 mln EUR, a zysk netto
– 173 mln EUR. W kolejnych pięciu latach wartości celujemy w odpowiednio 477
mln EUR i 280 mln EUR. Bezpieczeństwo finansowe zapewni nam utrzymanie
wskaźnika dług/EBITDA poniżej
2
prezentował Piotr Skubiel.

Kapitał Amiki dzieli się na niecałe 7,8 mln akcji. Wyniki możliwe do
osiągnięcia w latach 2014-2018 oznaczałby – przy kursie 4,2 zł za euro – około
155 zł wyniku EBITDA na akcję i ponad 90 zł zysku netto na akcje. Dla kolejnych
5 lat dałoby to dodatkowe około 260 zł wyniku EBITDA na akcję i około 150 zł
zysku netto na akcję. Łącznie w latach 2014-2023 strategia zakłada wypracowanie
zatem szacunkowo 240 zł zysku netto na akcję. Dla porównania – na zamknięciu
sesji 7 maja kurs akcji Amiki wynosił 93 zł.

/wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/Amica/07.05 Amica (5).JPG

Pakiet kontrolny bez zmian

Wśród częstych pytań inwestorów instytucjonalnych pojawia się kwestia
spekulacji na temat przyszłości pakietu akcji, jaki kontroluje Prezes Jacek
Rutkowski (57% głosów, 41% kapitału). Podczas konferencji wszelkie wątpliwości
zostały rozwiane.

Chcę uciąć wszelkie spekulacje.
Wierzę w sukces Amiki w kolejnych latach i zamierzam cały czas posiadać pakiet
kontrolny akcji
– zapewnił Jacek Rutkowski.

Dobry rok za nami, jeszcze
lepszy trwa

Wraz z przedstawieniem strategii na kolejne lata, Amica zaprezentowała zaudytowane
dane finansowe za 2013 rok oraz szacunkowe za I kwartał 2014 r. W całym 2013
roku skonsolidowane przychody wzrosły rok do roku o 6%, osiągając 1,66 mln zł.
Marża brutto na sprzedaży wzrosła z 27,8% w 2012 roku do 31,2% w 2013 roku,
notując wartościowo 514,6 mln zł (+18% rdr). Zyski na poziomie operacyjnym oraz
brutto wzrosły w minionym roku o 30%, do odpowiednio 96,3 mln zł oraz 81,0 mln
zł. Zysk netto, dzięki zawiązaniu aktywa podatkowego związanego z obecnością w
specjalnej strefie ekonomicznej, skoczył o 93%, do 89,0 mln zł. Wynik EBITDA,
liczony jako zysk brutto plus odsetki plus amortyzacja, przekroczył 120 mln zł
(+18% rdr). Dług odsetkowy netto miał wartość poniżej 73 mln zł, stanowiąc
zaledwie 0,6 wyniku EBITDA. W 2013 roku wartość aktywów zwiększyła się o 11%,
do 933 mln zł, a wartość kapitału własnego – o 12%, do 471 mln zł. Więcej o
2013 roku w Grupie Amica można znaleźć tutaj: Relacja ze spotkania z
Wiceprezesem Kocikowskim

Jeśli nic nie wydarzy się
politycznie, to rok 2014 zakończymy dużym wzrostem sprzedaży i wyników, nawet pomimo słabego rubla
– powiedział Wojciech Kocikowski,
Wiceprezes ds. Finansowych w Amica Wronki S.A.

Dodał, że Grupa Amica jest przygotowana na skrajny scenariusz nałożenia
przez Rosję embarga na produkty AGD z Unii Europejskiej. Choć embargo nie jest
oczekiwane, to spółka przeprowadziła stosowne symulacje.

Gdybyśmy nasza sprzedaż do Rosji w
drugiej połowie roku nie istniała, jesteśmy w stanie nadrobić to w Niemczech,
Wielkiej Brytanii czy Francji. W negatywnym scenariuszu wynikowo zakończymy ten
rok podobnie jak poprzedni. Oczywiście w scenariuszu bazowym lub optymistycznym
mówimy o solidnych wzrostach
– powiedział Wiceprezes Kocikowski.

Kierunek dobrze pokazują szacunkowe wyniki za pierwsze trzy miesiące 2014
roku. Przychody ze sprzedaży skoczyły o 23%, do 427,6 mln zł, a zysk operacyjny
o 36%, do 25,5 mln zł.

Koszty finansowe, związane z
rublem, miały jednorazowo negatywny wpływ na wynik netto, który tylko
nieznacznie wzrósł rok do roku, do 13,1 mln zł. Dzięki hedgingowi nie będzie
już tego rodzaju kosztów w kolejnych kwartałach
– zapewnił Wojciech
Kocikowski.

Po czterech miesiącach roku nasza
sprzedaż jest powyżej założonego budżetu na ten rok, także na rynku rosyjskim

– dodał Wiceprezes ds. Finansowych.

/wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/Amica/07.05 Amica (6).JPG

Będzie dywidenda

Przedstawiciele Amiki zapowiedzieli utrzymanie polityki dywidendowej –
Amica dzieli się w ten sposób zyskiem z akcjonariuszami od 2011 roku (wypłata z
zysku 2010 roku).

Zaproponujemy Walnemu Zgromadzeniu
wypłatę 3,5 zł na akcję z zysku 2013 roku
– zapowiedział Prezes Rutkowski.

Ogłoszona strategia HIT2023 zakłada wypłatę w formie dywidendy 16% zysku
lat 2014-2018 (ok. 14,5 zł na akcję) oraz 20% zysku z lat 2019-2023 (ok. 30 zł
na akcję).

W poszczególnych latach poziom
wypłacanej dywidendy może być różny. Duże przejęcie może oznaczać małą
dywidendę lub jej brak, natomiast w latach bez dużych inwestycji można
spodziewać się znacznie wyższego niż założony średni poziom wskaźnika wypłaty
dywidendy
– wyjaśnił Prezes Jacek Rutkowski.

LINKI

Raport okresowy Grupy Amica za 2013 rok

Raport bieżący – szacunkowe wyniki finansowe 1Q2014